Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Földcsuszamlás a 4-es metró alagútjánál

2007.09.04. 15:11
Beomlott egy szellőzőakna egy része a 4-es metró Tétényi úti, épülő megállójánál. Egy gázvezeték és egy vízvezeték tört el, az aknát elöntötte a víz, az állomást nem. Személyi sérülés nem történt. A baleset elsodorta Demszky állomásfal-törő sajtótájékoztatóját. Az építők arra hivatkoznak, a gázvezeték nem szerepelt a térképen. A gázművek szerint a kivitelező megkapta a teljeskörű közműegyeztetést.

Kedd hajnalban megcsúszott a föld az épülő 4-es metró XI. kerületi Tétényi úti állomásának közvetlen közelében. Az alagútépítés közben egy gáz- és egy vízvezeték sérült meg. A gázszivárgás miatt a környéket lezárták a reggeli órákban, személyi sérülés nem történt.

Nézze meg képeinket!

A Tétényi úti állomás mellett egy szellőzőalagutat építettek, amikor a föld megrogyott, és eltört egy vízvezetéket. A kiömlő víz kimosta az egész munkaterületet. Ezért törött el a feljebb lévő gázvezeték, és omlott be a föld, tájékoztatott a BKV kora délután. A 4-es metró építtető BKV szerint az eső okozhatta az omlást.

A 4-es metró alagútját építő két fúrópajzs 15, illetve 200 méterre volt a Tétényi úti állomás gödrétől. A később indult, de előrébb tartó déli pajzs szerdán törte volna át az állomás falát, ám így a szerdai sajtótájékoztató elmarad. A pajzs a DBR tájékoztatása szerint biztonságos távolságban volt az elázott aknától, a víz sem érte el a berendezést.

A Tétényi úti gödör

A tűzoltókat reggel hatkor riasztották a helyszínre, és kiérkeztek a mérnöki ügyelet munkatársai is. A tűzoltók vegyi felderítő csoportja folyamatosan mérte a gázkoncentrációt.

Omladék az alagútban

A tűzoltóság részletes tájékoztatása szerint a már szerkezetkész állomásra hamarosan megérkező fúrópajzs fogadására építettek egy szellőzőaknát, ami elvezette volna a pajzs torlónyomását. A hagyományos bányászati módszerekkel történő aknaásás közben csúszott meg a föld, a munkások hiába lőttek betont a falra. A csúszás egy 150 és egy 300 mm-es víz-, illetve egy 60 mm-es gáz és egy 150 mm-es csatornát érintett, de csak kettő, a szűkebb vízvezeték és a gázcső tört el.

Az eltört vezetékből a víz több órán át folyamatosan ömlött az aknába. Reggel fél kilenc körülre sikerült elzárni a vezetéket, kb. 500 köbméternyi víz folyt el. Műszaki szempontból jelentős a kár, a víz az omladékot az épülő alagútba mosta, az egyik oldalon a betonperem is leomlott.

A víz egy 15 méter átmérőjű, 20 méter mély gödröt mosott ki. A gödör mellett álló két, építési anyagot tároló fémsiló közül az egyik bedőlt a hatalmas lyukba.

A leendő állomás látványterve

A gázömlés miatt tűz- és robbanásveszélyes helyzet alakult ki, de mivel a közelben nincsenek lakóházak, a lakosságot nem fenyegette közvetlen veszély. A piacot kiürítették. Az omlás idején, a hajnali órákban még senki sem tartózkodott a munkagödörben, ennek köszönhetően senki sem sérült meg.

Ki mit tudott?

A BKV tájékoztatása szerint a gázvezeték a legutóbbi közműkiváltás után nem került rá a közműtérképre, ezért az alagútépítő konzorcium, a Bamco a Fővárosi Gázműveken hajthatja be kártérítési igényét. A Bamconak kell az okozott kárt megtéríteni, a BKV-t anyagilag nem érinti a baleset.

Molnár Gyula szerint nem törvényszerű, ami történt

Nem törvényszerű az előfordult földomlás, írta közleményében Molnár Gyula, Újbuda MSZP-s polgármestere, aki szerint "figyelmesebb, szakszerűbb előkészítéssel meg lehetett volna előzni a bajt." Molnár a gázművek váratlanul előkerült vezetékével kapcsolatban felvetette, hogy készüljön Budapest közműveiről, földalatti járatairól egy egységes adatbázis.

"Kis bonyodalmat okozott, hogy a helyszínre érkező Gázművek nyilvántartásában még nem a friss adatok szerepeltek, így a helyszínre érkező szakemberek órákon keresztül nem tudták elzárni a gázömlést, okozó vezetéket. Amennyiben ez gyorsabban történt volna, akkor nem kellett volna 4 órán keresztül várakozni a további munkafázisok megkezdésével" - írja a DBR délután kiadott "Tények a mai balesetről" c. közleménye.

A BKV nyilatkozatának azonban ellentmond, hogy a gázművek azt állítja, teljeskörű közműegyeztetés történt, amikor a terveket is átadták a földben futó gázvezetékhálózatról. A Fővárosi Gázművek igazgatója, Csallóközi Zoltán szerint egyébként olyan, hogy "közműtérkép" nincs is, kommunális térkép van, de az meg nem erről szól.

A Fővárosi Vízművek szóvivője az Indexnek azt állította, a területen átmenő két vízvezeték szerepel a közműtérképen, a 150 mm-es cső a piacot és épületeit látta el vízzel. A gázműveket egyelőre nem értük el.

Tűzoltók a helyszínen. A kosaras tűzoltókocsi a beomlott szellőzőaknánál áll (olvasónk felvétele)

A fúrópajzs ezen a szakaszon 6-10 méteres mélységben halad, a közművezetékek ennél magasabban fekszenek. Úgy tudjuk, a kivitelezőnek tisztában kellett volna lennie a csövek helyzetével: ilyen volumenű építkezéseknél előzőleg felméréseket végeznek a hasonló balesetek elkerülése végett.

Csak a föld csúszott

A víz- és a gázszolgáltatást délelőttre visszaállították, a piac újra működik. A DBR becslése szerint 1-2 nap alatt helyreállítják a metró építkezésén történt kárt. Demszky Gábor főpolgármester a helyszínen azt állította, 12-15 napos előnyben vannak, a baleset miatt ez azonban 6-9 napra csökkent.

Az építkezés a baleset miatt várhatóan nem csúszik, az ütemterv szerint ugyanis csak szeptember 20-ára érte volna el a két pajzs az állomást, ám annyira előrébb tartanak, hogy az egyik pajzs már holnap megérkezett volna a 4-es metró állomására.