Behajtási díj: 7 hónap, 750 millió forint

2008.09.15. 17:23
Hiába adják át kedden az M0-ás új, keleti szektorát, idén nem csökken érzékelhetően a forgalom a fővárosban. A tranzitforgalmat ugyanis csak január elsejétől terelik a körgyűrűre. Az új teherforgalmi behajtási rendszer az első 7 hónapban 750 millió forintot fialt Budapestnek.

A főváros legforgalmasabb útszakasza az Árpád híd - Hungária körgyűrű - Lágymányosi híd ív. Ez a bő tíz kilométeres út - amely megtétele munkanapok reggelén és a munkaidő végén akár egy órába is beletelhet - bonyolítja egyebek mellett az M2-es, M3-as és kisebb részben az észak-budai agglomeráció, valamint az M0-sra már korábban felfűzött utak átmenő forgalmát, amely nagyobb része tehergépjármű.

Tavaly őszi forgalomszámlálási adatok szerint ezen a gyűrűn az Árpád hídnak van a legnagyobb forgalma: a két irányba összesen 142 ezer autó használja naponta. A Lágymányosi hídon napi 110 ezer autó jár, a Hungária körút kétirányú forgalma - a Thököly útnál mért adatok szerint - 70 ezer autó. Ugyanekkora terhelésnek van kitéve Dél-Buda, a Szerémi úton a Galvani úttól északra ugyancsak napi 70 ezer autót számoltak - tudtuk meg a főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának adataiból.

Miután várhatóan kedden átadják az M0-s keleti szektorát, majd még ebben a hónapban az északi szektort - benne a Megyeri hidat -, valamint az M6-os városi szakaszát forgalomba helyezik, szeptember végén a fővárost elkerülő körgyűrű összekapcsolja az összes, Budapestről induló fő- és gyorsforgalmi utat.

A következő szigorítás: csak jövő év elejétől

Ekkortól - például október 1-jétől - tehát a főváros kitilthatná a tranzitforgalmat a körgyűrűn belüli városrészekből, ám erre egyelőre csak szándékok vannak. A fővárosi önkormányzat csak 2009. január elsejétől tervezi életbe léptetni a teherforgalom behajtását korlátozó stratégiát.

Mivel jelenleg is tartanak a szakmai egyeztetések az érdekképviseleti szervekkel, így az áprilisra elkészült, Budapest teherforgalmi stratégiája című tervezet minden valószínűség szerint még módosulni fog, éppen az illetékes szervek meglátásainak és javaslatainak figyelembe vételével - közölte az Index kérdésére a Parking Kft.

A cég a kidolgozott javaslatban ajánlja, hogy a Közép-Pest 12 tonnás össztömeg-korlátozási övezet 7,5 tonnára módosuljon. A budai oldalon a jelenlegi övezetek által határolt terület 7,5 tonnás össztömeg-korlátozási övezetté alakulhat a hasonló pesti szektorhoz csatlakozva. A Hungária körgyűrűn, valamint annak bizonyos szakaszain nagy valószínűséggel szintén várható teherforgalom-tiltás, azonban éppen a folyamatban lévő egyeztetések miatt még nem született végleges döntés annak mértékéről, közölte a cég kérdésünkre.

2008. január 1-től 2008. augusztus 31-ig a Parking Kft behajtási engedélyből származó bruttó árbevétele 750 millió forint volt, amelyből olyan fővárosi fejlesztésekre költenek, mint például bicikli tárolók, P+R parkolók. Idén hétezerrel több, összesen 22 ezer darab engedélyt adott ki a cég, mint tavaly.

Jövőre bekamerázzák a főutakat

Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. vezetője közölte, hogy az engedélyeket a rendőrség és a közterület-felügyelet ellenőrizheti, de véleménye szerint a jelenlegi ellenőrzés nem megfelelő. Ezért tervezi a Parking Kft egy rendszámleolvasó kamerarendszer telepítését, amely 100 százalékosan kiszűri az engedély nélkül közlekedőket. Ezt az egész Budapestet lefedő rendszert 2009. szeptember 1-ig telepítik.

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta, hogy a 2009. januárjában életbe lépő rendeletnél nem áll meg a főváros, több lépcsőben a következő években is tovább szigorítanak a rendszeren. A főváros teherforgalmát szabályozó zónarendszer elgondolás a teherforgalom térbeni és időbeni elkülönítését teszi lehetővé, csökkenti, a kritikus területeken pedig megszünteti a tehergépjárművek átmenő forgalmát.

Az intézkedés célja a főváros tehergépjármű forgalmának csökkentése, arra ösztönözve a szállítókat, hogy összehangolják a szállítási időpontokat és átgondolják az útvonalakat. Az egyeztetések idén április óta tartanak, akkor készült el a teherforgalmi stratégia tervezete. A koncepciót szeptember végéig tervezik egyeztetni a Fővárosi Közgyűlés frakcióvezetőivel, a kerületi polgármesterekkel, illetve a civil szervezetekkel, hogy ahhoz igazodva hozzon határozatot a fővárosi közgyűlés 2008 őszén.

33 éves a rendszer őse

A behajtási rendszer 1975 óta létezik. Elsősorban kerületi kérésekre nőtt a védeni kívánt területek száma 2005-ig. 2007 év végén született döntés értelmében Budapest azon területei is 12 t forgalomkorlátozás alá kerültek, amelyek korábban nem voltak azok - kivéve a tranzit-, a regionális- és célforgalmat bonyolító utakat. Megszűnt a biankó engedély is, azaz minden gépjárműnek forgalmi rendszám alapján kell engedély kérnie, azaz aktualizálták a főváros teherautó-behajtását.