Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Behajtási díj: 7 hónap, 750 millió forint

2008.09.15. 17:23
Hiába adják át kedden az M0-ás új, keleti szektorát, idén nem csökken érzékelhetően a forgalom a fővárosban. A tranzitforgalmat ugyanis csak január elsejétől terelik a körgyűrűre. Az új teherforgalmi behajtási rendszer az első 7 hónapban 750 millió forintot fialt Budapestnek.

A főváros legforgalmasabb útszakasza az Árpád híd - Hungária körgyűrű - Lágymányosi híd ív. Ez a bő tíz kilométeres út - amely megtétele munkanapok reggelén és a munkaidő végén akár egy órába is beletelhet - bonyolítja egyebek mellett az M2-es, M3-as és kisebb részben az észak-budai agglomeráció, valamint az M0-sra már korábban felfűzött utak átmenő forgalmát, amely nagyobb része tehergépjármű.

Tavaly őszi forgalomszámlálási adatok szerint ezen a gyűrűn az Árpád hídnak van a legnagyobb forgalma: a két irányba összesen 142 ezer autó használja naponta. A Lágymányosi hídon napi 110 ezer autó jár, a Hungária körút kétirányú forgalma - a Thököly útnál mért adatok szerint - 70 ezer autó. Ugyanekkora terhelésnek van kitéve Dél-Buda, a Szerémi úton a Galvani úttól északra ugyancsak napi 70 ezer autót számoltak - tudtuk meg a főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának adataiból.

Miután várhatóan kedden átadják az M0-s keleti szektorát, majd még ebben a hónapban az északi szektort - benne a Megyeri hidat -, valamint az M6-os városi szakaszát forgalomba helyezik, szeptember végén a fővárost elkerülő körgyűrű összekapcsolja az összes, Budapestről induló fő- és gyorsforgalmi utat.

A következő szigorítás: csak jövő év elejétől

Ekkortól - például október 1-jétől - tehát a főváros kitilthatná a tranzitforgalmat a körgyűrűn belüli városrészekből, ám erre egyelőre csak szándékok vannak. A fővárosi önkormányzat csak 2009. január elsejétől tervezi életbe léptetni a teherforgalom behajtását korlátozó stratégiát.

Mivel jelenleg is tartanak a szakmai egyeztetések az érdekképviseleti szervekkel, így az áprilisra elkészült, Budapest teherforgalmi stratégiája című tervezet minden valószínűség szerint még módosulni fog, éppen az illetékes szervek meglátásainak és javaslatainak figyelembe vételével - közölte az Index kérdésére a Parking Kft.

A cég a kidolgozott javaslatban ajánlja, hogy a Közép-Pest 12 tonnás össztömeg-korlátozási övezet 7,5 tonnára módosuljon. A budai oldalon a jelenlegi övezetek által határolt terület 7,5 tonnás össztömeg-korlátozási övezetté alakulhat a hasonló pesti szektorhoz csatlakozva. A Hungária körgyűrűn, valamint annak bizonyos szakaszain nagy valószínűséggel szintén várható teherforgalom-tiltás, azonban éppen a folyamatban lévő egyeztetések miatt még nem született végleges döntés annak mértékéről, közölte a cég kérdésünkre.

2008. január 1-től 2008. augusztus 31-ig a Parking Kft behajtási engedélyből származó bruttó árbevétele 750 millió forint volt, amelyből olyan fővárosi fejlesztésekre költenek, mint például bicikli tárolók, P+R parkolók. Idén hétezerrel több, összesen 22 ezer darab engedélyt adott ki a cég, mint tavaly.

Jövőre bekamerázzák a főutakat

Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. vezetője közölte, hogy az engedélyeket a rendőrség és a közterület-felügyelet ellenőrizheti, de véleménye szerint a jelenlegi ellenőrzés nem megfelelő. Ezért tervezi a Parking Kft egy rendszámleolvasó kamerarendszer telepítését, amely 100 százalékosan kiszűri az engedély nélkül közlekedőket. Ezt az egész Budapestet lefedő rendszert 2009. szeptember 1-ig telepítik.

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta, hogy a 2009. januárjában életbe lépő rendeletnél nem áll meg a főváros, több lépcsőben a következő években is tovább szigorítanak a rendszeren. A főváros teherforgalmát szabályozó zónarendszer elgondolás a teherforgalom térbeni és időbeni elkülönítését teszi lehetővé, csökkenti, a kritikus területeken pedig megszünteti a tehergépjárművek átmenő forgalmát.

Az intézkedés célja a főváros tehergépjármű forgalmának csökkentése, arra ösztönözve a szállítókat, hogy összehangolják a szállítási időpontokat és átgondolják az útvonalakat. Az egyeztetések idén április óta tartanak, akkor készült el a teherforgalmi stratégia tervezete. A koncepciót szeptember végéig tervezik egyeztetni a Fővárosi Közgyűlés frakcióvezetőivel, a kerületi polgármesterekkel, illetve a civil szervezetekkel, hogy ahhoz igazodva hozzon határozatot a fővárosi közgyűlés 2008 őszén.

33 éves a rendszer őse

A behajtási rendszer 1975 óta létezik. Elsősorban kerületi kérésekre nőtt a védeni kívánt területek száma 2005-ig. 2007 év végén született döntés értelmében Budapest azon területei is 12 t forgalomkorlátozás alá kerültek, amelyek korábban nem voltak azok - kivéve a tranzit-, a regionális- és célforgalmat bonyolító utakat. Megszűnt a biankó engedély is, azaz minden gépjárműnek forgalmi rendszám alapján kell engedély kérnie, azaz aktualizálták a főváros teherautó-behajtását.