BKV: bírságolni muszáj

2005.04.22. 08:10
A BKV munkaköri leírása szerint az ellenőrök érdekeltek abban, hogy minél többet bírságoljanak, ugyanis a "pótdíjbevétel alakulása" szerint is értékelik munkájukat. Idén már több BKV-ellenőr is megkapta közvetlen munkahelyi vezetőjétől a felszólítást "pótdíjteljesítés növelésére".
Az ellenőrök munkaköri leírása szerint a BKV teljesítményminimumot ír elő a bírságolásra. A Népszabadság a birtokába kerüld céges dokumentum alapján számol be erről. A BKV korábban tagadta, hogy ellenőreinek előírnák, mennyi büntetést kell teljesíteniük.

A BKV-nál jelenleg alkalmazott mintegy négyszáz ellenőr munkájának alapja az FSZU, azaz a Forgalmi Szolgálati Utasítás. A szakmai tudnivalókat "A jegyellenőri feladat ellátásával kapcsolatos szolgálati utasítás" tartalmazza.

A munkakör betöltéséhez középiskolai végzettség és jegyellenőri tanfolyam szükségeltetik. A munka értékelésekor figyelembe veszik az ellenőr "panaszmentes tevékenységét, realizált esemény darabszámát, valamint a munkavégzés során tanúsított magatartását az utasokkal szemben".

Az ellenőrök mindent megtesznek az eredményességért, hiszen ez létérdekük. Bár a BKV erről nem szívesen szól, a munkaköri leírás értelmében az ellenőrt a "pótdíjbevétel alakulása" szerint is értékelik, tehát zsebe bánja, ha nem elég szorgalmas. Azt pedig a BKV illetékesei mindig tagadták, hogy elő lenne írva az ellenőrök számára valamilyen teljesítményminimum.

A Népszabadság kérdésére úgy reagáltak, hogy "a jegyellenőrök részére konkrét teljesítményszám nincs előírva". Ezzel szemben a lap birtokába került, 2002 februárjában keltezett munkaköri leírás szerint a "felszínen éves realizált esemény 600 db/év, metróban 1200 db/év minimális követelmény".

A Népszabadság úgy tudja, ez a norma azóta változott és egységes a föld felett és alatt dolgozók számára. A munkát is e szerint értékelik. Az idén már több BKV-ellenőr is megkapta közvetlen munkahelyi vezetőjétől a felszólítást "pótdíjteljesítés növelésére". Minden területen kiszámolták, hogy 2004-ben mennyi volt az egy főre jutó "realizált esemény". Aki az átlagosnál kevesebbet teljesített, annak ellenére, hogy "az utaslétszám és az utasáramlás nagysága miatt a pótdíjazásra való lehetőség biztosított volt", úgy az a teljesítmény a vezető szerint elfogadhatatlan. Az ellenőrt felszólították, hogy a bírságolások száma az átlagot megközelítse.