További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV-nál idén februárban, az év közepén és az elmúlt hónapban is "torlódtak a számlák" - ismerte el az Index kérdésére Menyhért László, a cég közlekedési vezérigazgató-helyettese hétfői sajtótájékoztatóján. A "számlatorlódás" voltaképpen azt jelenti, hogy a BKV nem fizetett időben a beszállítóinak. Ugyanakkor a vezér-helyettes elmondta: éppen most választották ki közbeszerzésen azt a bankot, amelyik 15 milliárd forintos kormánygarantált hitelt folyósít a BKV-nak. Így jövő év elejéig biztosított a számlák kifizetése, a cég működése.
A BKV üzemeltetése 2006 márciusáig megoldott - mondta Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság elnöke. Azért csak jövő márciusig, mert akkor új költségvetése lesz a fővárosnak, és az önkormányzatnak addig kell döntenie, mennyivel támogatja a céget. Idén a fővárosi hozzájárulás 11 milliárd forintot tett ki - mondta Lakos, aki egyébként a XI. kerület SZDSZ-es alpolgármestere is egyben. Lakos elismerte, hogy a BKV veszteséges, de a cég fennmaradását nem fenyegeti veszély szerinte. A társaság helyzete attól is függ, hogy az állami, központi költségvetés mennyi pénzt ad - tette hozzá.
A városüzemeltetési bizottság kihelyezett ülést tartott a BKV-nál, ezután számoltak be az illetékesek a cégnél 2006-ban tervezett fejlesztésekről is. Így, ha a főváros jóváhagyja a terveket és a részleteket is kidolgozzák, a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület (VEKE) javaslata szerint hamarosan átszervezik a 7-es buszcsaládot. A cél, hogy az utasoknak kevesebbszer kelljen átszállniuk. Ugyanezt akarják elérni budai villamosok összevonásával és a 161-es, 162-es buszok vonalának meghosszabbításával az Örs vezér teréig.
Megszűnik a 7A
Az átszervezés eredményeként megszűnik a 7A járat, viszont új, pontosabban meghosszabbított, Északkelet-Pestet és Dél-Budát összekötő járatok indulnak. Így az újpalotaiaknak nem kell majd a Keleti pályaudvarnál átszállniuk, ha a város központjába vagy Dél-Budára tartanak.
A változások lényege, hogy a 7-es alapjárat a Bosnyák tértől nem a Bornemissza térig, hanem Albertfalva Forgalmi utcáig közlekedik majd. Ez elsősorban a dél-budaiaknak előrelépés. Legalábbis Vitézy Dávid, a VEKE képviselője szerint, aki hozzátette: a mostani változások a 7-es buszcsalád 200 ezer használója közül 80 ezret érintenek kedvezően.
További változás, hogy a jelenlegi 73-as gyorsjárat ezentúl alapjáratként Újpalotáról a Bornemissza térig közlekedik. A 173-as gyorsjárat pedig a Bornemissza tér helyett a jövőben az Etele térig megy majd, a jelenlegi csúcsüzem helyett egész nap. Mindennek eredményeként a Baross téren nem lesz a 7-es buszcsaládnak végpontja, és két alapjárat mellett két gyorsjárat teremt majd összeköttetést Dél-Buda és a XV. kerület között. (A 7-es gyorsjárat változatlan útvonalon marad.)
Vitézy szerint a változások akár már idén decemberben életbe léphetnek majd. A BKV tájékoztatása szerint ez lesz a 7-es buszcsalád "utolsó, kifejlett formája" a 4-es metró átadásáig.
Nem kell átszállni a Moszkva téren
A részleteiben még nem teljes tervek szerint jövőre szintén átszervezik majd a budai villamosjáratokat, erről már Bősze Sándor, a BKV főosztályvezetője beszélt. Így összekapcsolják az 56-os villamost a 61-essel, illetve a 118-sal. Az új 56-os járat tehát a Móricz Zsigmond tértől Hűvösvölgyig jár majd. A 118-as jelzésű járat pedig a Hűvösvölgytől Dél-Budáig, Albertfalváig. Kevesebb lesz tehát a Moszkva téren a villamosvégállomás, így a tér átépítésekor visszaadhatnak kisebb-nagyobb területeket a gyalogosoknak is.
Rákoscsabáról egyenesen az Örsre
Szintén átszervezik a rákoskeresztúri, rákoscsabai buszokat. A BKV elképzelései szerint azzal segítenének a legtöbbet az itt lakókon, ha a 161-es és 162-es buszról nem kellene átszállniuk a keresztúri kerületközpontban a 61E-re, ha a belvárosba igyekeznek. Az ideális megoldás az lenne, ha a két, háromszöget leíró járat a kerületközpontban egyszerűen továbbmenne az Örs vezér tere irányában, a kerületben még megállva minden megállóban, de a Kerszetúri úton, a 61E-hez hasonlóan, már megállás nélkül sietve a metróig. Ebben az esetben 161-es gyors- és 162-es gyorsjáratnak neveznék őket. Így a csabaik megúsznák az átszállást.
A megoldásnak azonban van hátránya is. A belső szakaszon dugóba kerülő járművek esetleg nem tudják tartani a menetrendet. Bizonyos feltételek teljesülése is szükséges a változtatáshoz. Csuklós buszokra kell például cserélni a jelenlegi szólókat, ehhez pedig néhány megállót is át kell építeni. A dolgok jelenlegi állása szerint ezért elképzelhető, hogy eleinte a gyors 161-es és 162-es csak bizonyos napszakokban közlekedne, mellettük megmaradna a két fekete járat is. A végső cél azonban az, hogy mindig átszállás nélkül lehessen eljutni Rákoscsabáról az Örs vezér terére, tudta meg az Index.
A BKV többet érez az inflációból
Kérdésekre válaszolva Menyhért László elmondta, hogy a BKV fogyasztói kosara 7,6 százalékos áremelkedést mutatott, vagyis az inflációnál nagyobb mértékben növekedtek a társaság által vásárolt javak árai. Ez azt jelenti, hogy a cég várhatóan áremelésre tesz javaslatot a főváros illetékeseinek. Lakos Imre ehhez hozzátette: a főváros dönt majd az áremelésekről, ha egyáltalán lesz ilyen. Ehhez azonban felmérést készítenek előzőleg, minthogy az áremelések a társaság bevételeinek csak kisebb részét befolyásolják.
Lakos hozzátette a felmérésnek ki kell derítenie, miért csökken a tömegközlekedést igénybe vevők száma Budapesten. Menyhért szerint ennek két oka lehet: a lakosság lélekszámának csökkenése, illetve az ezer főre jutó autóállomány növekedése. Ennek köszönhető az is, hogy a várt többletbevételek elmaradtak idén. A kiesés milliárdos nagyságrendű, és várhatóan egymilliárd forinttal növeli a társaság veszteségeit.
A 2006-os fejlesztések közé tartozik az integrált és ütemezett menetrend-szisztéma a BKV-nál. Az elmúlt hetekben létrehozott újjászervezett éjszakai járatokon bevezetett menetrend ennek az elképzelésnek a próbáját is jelentette: tartalmazza mindazokat a tervezési elveket és technikai részeket, amelyek az integrált ütemes menetrendi rendszer részeit képezik. Így az összehangolt követési időket, a hálószerű csomópontképzést, a kiterjedt csatlakozásokat és a járművek kölcsönös bevárását.