További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"Enyhén aggályos a közlekedési társaság lépése" - fogalmazott Fodróczy Géza, aki szerint több munkajogi kérdés is felmerül azzal kapcsolatban, hogy a közlekedési vállalat az elmúlt napokban újsághirdetéseken keresztül toborzott munkatársakat.
"Amennyiben jogszerű a sztrájk, akkor nem lehet semmiféle kényszerítő eszközzel fellépni azon munkavállalók ellen, akik ebben részt vesznek" - mondta a szakjogász. Fodróczy Géza szerint "meglehetősen kérdéses" a BKV Zrt. azon lépése, amely szerint előzetesen informálódnának arról, munkatársaik közül kik vennének részt a sztrájkban. "Vajon mennyire kezelik bizalmasan a sztrájkolók adatait? Később nem lesz-e ebből nekik bajuk?".
Komoly kétség merülhet fel amiatt is, hogy az alkalmi buszvezetők vajon milyen tapasztalattal és tudással szállítják majd az utasokat az esetleges sztrájk alatt, tette hozzá Fodróczy Géza
A jogász úgy véli, válaszra vár az a kérdés is, hogy a sztrájk miatt toborzott munkavállalókkal milyen munkajogi viszonyt létesítenek, mi lesz velük később, és vajon a sztrájkolók helyett őket tartják-e a vállalatnál a jövőben?
Inkorrekt a BKV
Bár nem jogellenes a BKV "válasza" az esetleges szeptember 4-i sztrájkra, a cég ettől függetlenül inkorrektül áll hozzá a sztrájkolni készülő munkatársaihoz, véli Vincze Kornélia. Az ügyvédként praktizáló szakember szerint a munkavállalók átirányítása egy cégen belül lehet jogszerű, de ebben az esetben kérdéses, hogy az alkalmi sofőrök munkaviszonya milyen jellegű és időtartalmú lesz.
A sztrájktörvényben van egy szakasz, amely szerint olyan munkáltatónál, amely a lakosságot alapvetően érintő tevékenységet végez csak úgy lehet sztrájkolni, hogy az a még elégséges szolgáltatás teljesítését ne gátolja. A jogász szerint mindez valóban lehetőséget biztosít a BKV-nak, de "egy bíróságnak is nehéz lenne döntenie abban, hogy a vállalat módszere korrekt, avagy sem". A BKV célja az, hogy értelmét és erejét veszítse a sztrájk, vagyis ezzel ellehetetleníti munkavállalóinak sztrájkjogát, vélekedett a jogász.
A hétvégén derült ki, hogy a BKV vezetése fizetett hirdetésekben keres buszvezetőket a szeptember 4-ére meghirdetett sztrájk idejére. A cég jogosnak, míg a szakszervezetek felháborítónak és törvénytelennek tartják a lépést. A tömegközlekedési társaság dolgozóinak sztrájkja a múlt pénteki sikertelen egyeztetés után vált véglegessé. A tervek szerint jövő kedden lesz járatkimaradás a buszokon, villamosokon és a metrókon is.
A sztrájk legfőbb oka, hogy a munkáltató nem volt hajlandó teljesíteni a dolgozók tizenötezer forinton felüli 6 százalékos, január 1-re visszamenőlegesen fizetendő béremelési igényét.
A BKV célja, hogy ne legyen sztrájk
A BKV közleményben reagált a munkajogászok nyilatkozatára. Mint írták, a nyilatkozó munkaügyi jogászok egyetlen törvényi hivatkozást sem tudtak megnevezni, amit sértene a társaság eljárása. Az alkalmi munkavállalók felvétele és munkába állítása mindenben megfelel a Magyar Köztársaság törvényeinek, hangsúlyozzák.
A cégvezetés álláspontja szerint szakszervezetek hirdettek sztrájkot, és nem az elégséges szolgáltatásra, hanem a teljes munkabeszüntetésre tettek javaslatot, ez pedig megbéníthatja a főváros közlekedését. A társaság felelőssége, hogy szolgáltatást biztosítson napi négymillió utasa részére. A BKV célja, hogy ne legyen sztrájk, ennek érdekében mindent megtesznek, és tovább folytatják a tárgyalásokat a szakszervezetekkel.
A Liga szakszervezetek szerint a közlekedési társaság megszegi a Munka Törvénykönyvében foglalt együttműködési kötelezettséget, a BKV vezetése ugyanis "folyamatosan szabotálja a közel két hónapja folyó tárgyalásokat", amely az Európai Unió és a magyar törvények által jogszabályokba foglalt munkaügyi kapcsolatok "semmibe vételét jelenti".
A szakszervezet egyetért azokkal a véleményekkel, hogy a sztrájktörők alkalmazása a nagyvárosi tömegközlekedésben "felelőtlen, és az utasok biztonságára veszélyeket jelentő lépés, a társaságnál alkalmazott fokozatos, a szakmai tapasztalatokat szolgáló, alkalmazáshoz vezető lépcsők önkényes áthágása".