További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A közlekedési cég menedzsere elismerte, hogy csütörtökön 55 percre leállt a forgalom a Nagykörúton, mégpedig egy csapos felfüggesztőelem törése miatt. Így belengett a felsővezeték (de nem szakadt el), és eltört egy villamos áramszedője a Margit körút és a Török utca találkozásánál, a budai oldalon.
Egyetlen esetet ismer el a BKV
A vezérhelyettes szerint ez volt eddig az egyetlen eset, amikor közvetlenül kimutatható volt, hogy az idei tavasszal megkezdett körúti munkálatok miatt történt fennakadás a villamosközlekedésben. És most nem jártak a legtovább a villamosok, vagyis 55 percig nem közlekedtek.
Az eltört felfüggesztőelem
Most ugyanis anyaghiba miatt egy szerdáról csütörtökre virradó éjjel felszerelt felfüggesztő elem tört el. Hiába volt első osztályú magyar termék, a műgyanta "kötésnél" kitört a tartószerkezet, a műgyanta egyszerűen "elengedte magát". Éppen ezért a BKV kérte a kivitelezőt, hogy ellenőrizze alaposan a beszerelt elemeket.
Tizenegy, nem tizenhat?
A BKV szerint ez volt a 11. alkalom, hogy a felújítás kezdete óta leállás volt a Nagykörúton. (A VEKE, vagyis a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület szerint viszont 16 üzemzavar volt az idei felújítás kezdete óta, de ezek nem mindegyike okozott leállást a forgalomban.)
Donáth Zoltán vezérigazgató-helyettes a csütörtöki rendkívüli sajtótájékoztatón elmondta azt is, hogy a nagykörúti vezeték-átépítések éjszakánként folytatódnak, mert az ötvennapos vágányzár idején nem tudtak minden munkát elvégezni. A kivitelezést időben beszorította, hogy az árvíz miatt később kezdhettek el bizonyos munkákat, az útfelújításokat és a nagykörúti rekonstrukciót pedig össze kellett hangolni.
Különösen szorította a kivitelezést, hogy a 2-es metró felújítását június 9-én meg kellett kezdeni, és addigra a vágányokon újra meg kellett indulniuk a körúti villamosoknak.
Lehetnek még hibák
A BKV második embere azt is elmondta, hogy további fennakadások szeptember-októberig lehetnek a Nagykörúton, hiszen a vezetéképítés még most is tart. A mostani esetet megelőző tíz hiba szerinte nem feltétlenül függött össze a rekonstrukcióval. Kilenc esetben ugyanis áramszedők törtek, egy esetben pedig baleset miatt az áramszedő és a felsővezeték is meghibásodott, de akkor sem szakadt a vezeték - jegyezte meg.
Az áramszedők törése összefüggött szerinte azzal, hogy a vezetőknek meg kellett tanulniuk, miként kell gyorsítaniuk-lassítaniuk a szerelvényeket az új vezetékrendszer felszerelése után. Hangsúlyozta Donáth, hogy nem gyorshajtásról, hanem tanulási folyamatról van szó.
Török utcai felsővezeték
Ezen kívül a Nagykörútra bevezető és onnan leágazó vezetékek alatt elhaladva, a forgalomba álló villamosok kaphattak bizonyos helyeken - de nem a körúton - ütéseket, és ez is okozhatta az anyagfáradást, a kilenc áramszedő törése ezzel függhetett össze, egy esetben pedig baleset történt az Oktogonnál. Ezért a BKV csak a mostani, 11. esetben ismeri el, hogy közvetlenül a felújítási munkák okoztak meghibásodásokat.
Összesen 221 perc leállás
Szerintük mindössze 221 perces leállás volt május 22., a felújítás első ütemének befejezése óta, ez pedig 0,34 százalékos kimaradás. Ez 60 százalékkal jobb mutató, mint a korábbi időszakokban volt a Nagykörúton.
A BKV ugyanakkor jónak tartotta Demszky Gábor főpolgármester döntését, hogy független szakértő vizsgálja meg a vezetékszakadásokat. Ha ugyanis a közlekedési cég hibáját állapítanák meg, akkor kijavítják a bajokat, ha pedig megerősítik álláspontjukat a szakértők, akkor máskor hitelesebbnek fogadják el a BKV szakvéleményét a hasonló ügyekben.