További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem jutott egyezségre a BKV menedzsmentje a sztrájkot hirdető (zömében buszos) szakszervezetekkel a keddi tárgyaláson, mondta Nemes Gábor. A sztrájkbizottság szóvivője szerint a munkáltató továbbra sem tudja garantálni a cég finanszírozási gondjainak megoldását, de arra kérte a szakszervezeteteket, hogy legyenek türelemmel, mert "szerdán megérkezhetnek az állam és a főváros részéről a kért garanciák". Így legközelebb szerda délután ülnek tárgyalóasztalhoz a felek, a szakszervezetek azt várják, hogy az állam és a főváros is delegáljon valakit a tanácskozásra.
A Hírszerző értesülései szerint a kormány és a főváros holnap, azaz szerdán bejelenti, hogy az állam 10 milliárd forinttal még az idén kiegészíti a pénzügyi nehézségekkel küzdő BKV költségvetését. A Gyurcsány Ferenc miniszterelnök által korábban ígért további 30 milliárd forint "ára" a HÉV tulajdoni jogának megosztása lesz a főváros tulajdonában álló BKV és valamely állami tulajdonú vállalat (elsősorban a MÁV) között. A Hírszerző úgy tudja: elképzelhető, hogy a Volánbusz is tulajdont szerez a helyi érdekű vasútban. Mindenesetre Nemes azt mondta az Indexnek, hogy erről a konstrukcióról egyelőre még nem esett szó a tárgyalásokon, így nem kívánná minősíteni, hogy elfogadható lenne-e a szakszervezeteknek, vagy sem.
Ami az esetleges csütörtöki sztrájkot illet, a szakszervezetek tervei szerint az autóbusz-ágazat teljes létszámban venne részt benne, így az alvállalkozók kivételével egyetlen busz sem menne ki a forgalomba. Bartha Pál, a sztrájkbizottság tagja az MTI-nek elmondta, hogy az elégséges szolgáltatásról sem sikerült egyezségre jutni a munkáltatóval. A BKV 90 százalékos szolgáltatást szeretne csúcsidőben, és 50 százalékosat azon kívül. Az érdekképviseletek viszont ragaszkodnak a 60 százalékhoz, ami a teljes busz-ágazat leállásával is tartható, mivel a villamos-, metró- és HÉV-ágazat, valamint az alvállalkozók nem vennének részt a munkabeszüntetésben. A tervezett sztrájk üzemkezdettől (4.30) 13 óráig tartana. A forgalmi rend a sztrájk befejeztével mintegy két és fél óra alatt állna helyre, ahogy a korábbi tapasztalatok mutatják.
(A sztrájk idején menetrend szerint jár a főként Budafokon és a XI. kerületben közlekedő 150-es, a 114-es, a 41-es és a 41 gyors, a 250-es, az 50-es, az 58-as, a 13-113-113A, a 87-87A-187 jelzésű autóbusz. A hétköznapi menetrend szerint járnak majd a IV., a XIV. és a XVII. kerületben közlekedő 30-as, 88-as, 120-as, 147-es, 170-es gyors jelzésű buszok.)
A szakszervezetek öt pontban foglalták össze követeléseiket: szülessen törvényi szabályozás a városi közlekedés finanszírozásának rendezésére, az állam növelje a normatív támogatást és a finanszírozás átalakításával teremtse meg a cég stabil működését, a főváros vállalja át a BKV 80 milliárdos tartozásából keletkezett kamatterheket, vagy ennek megfelelő támogatással segítse a cég működését. Az érdekvédők azt is szeretnék, ha a főváros nem a jegyárak növelésével pótolná a cég működéséhez hiányzó költségeket, hanem külön alapot hozna létre, ami fedezetül szolgálhatna a BKV működéséhez.