További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Belváros forgalomcsillapítása ma olyan jelszó, amivel minden politikai erő egyetért. Az észak-déli tranzitforgalom csökkentésére több terv is született, amelynek kulcshelyszíne a Kecskeméti utca és a Károlyi Mihály utca.
Túl nagy az átmenő forgalom
Az Info rádió által ismertetett elképzelések olyan extrém megoldásokat tartalmaznak például, mint az egyirányú utcában a forgalommal szemben közlekedő BKV-busz.
Közlekedési szakemberek szerint forgalmi szempontból a Belváros egyik legkritikusabb pontja a Kecskeméti utca és a Károlyi Mihály utca. Az autósok jelentős része ezt az útvonalat választja, hogy Délpest felől az Erzsébet hídon keresztül Buda belső része felé eljuthasson. A nagy átmenő forgalom miatt ezen az útvonalon állandó a dugó és nagy a légszennyezés.
2008-tól megfordul a Kecskeméti utca?
Az Info rádió szerint a Kecskeméti utca forgalomcsillapítására több terv létezik, de ebből kettő lehet reális. Mindkettőhöz 2008-ban foghat hozzá a főváros, mert a 4-es metró építése akkorra éri el a tervek szerint a Fővám teret és a Kálvin teret, és akkor lesz lezárva felújítás miatt a Szabadság híd is.
Az egyik elképzelés szerint a jelenlegi forgalmi irányt megfordítanák, azaz nem a Kálvin tértől lehetne eljutni az Irányi utcáig és az Erzsébet hídig, hanem fordítva, az Irányi utcából jobbra kanyarodva lehetne közlekedni a Károlyi Mihály utcában és a Kecskeméti utcában a Kálvin tér felé.
A busz szembemenne a forgalommal
Ennek a tervnek külön érdekessége, hogy az itt közlekedő 15-ös busz továbbra is az eredeti északi irányba járna, szembe az egyirányú forgalommal - igaz külön buszsávban. Ennek a nyugaton már elterjedt megoldásnak a bevezetésétől kissé tartanak a szakemberek.
A forgalmi irány megfordításának a hátránya, hogy az Üllői útról érkező, és a Kecskeméti utcában a behajtani tilos táblának ütköző gépkocsikat az első időszakban nehezen tudná elvezetni a Kiskörút, ahol már szintén nagyon gyakori a torlódás. A tranzitforgalom viszont megszűnne, és aki Dél-Pest felől Budára szeretne menni, az kénytelen lenne a Lágymányosi hidat vagy a Petőfi hidat használni.
Egy másik terv
Hasonló a szándéka a másik elképzelésnek, amely szerint a Károlyi Mihály utca forgalma egyirányú lenne dél felé az Egyetem térig, ahol találkozna az észak felé egyirányú Kecskeméti utca forgalmával. A találkozási pontnál jobbra vagy balra el lehetne kanyarodni, de egyenesen továbbhaladni egyik irányba sem tudnának a gépkocsik. A környék összes csatlakozó kisebb utcájának a sétálóvá alakítása, díszburkolása ehhez a feltételhez kapcsolódik.
Még radikálisabb, de már utópisztikus jellegű tervek szerint megszüntetnék az Erzsébet híd alatt átvezető forgalmi aluljárót, így nemcsak Dél-Pest felől, hanem a rakpartról felkanyarodó Irányi utcából sem lehetne felhajtani az Erzsébet hídra, vagy tovább menni észak felé a Petőfi Sándor utcán.
Az Info rádió értesülései szerint 2008-ig biztos nem lesz változás a térségben, a jövő évi fővárosi költségvetési tervezet ugyanis egy fillért sem tartalmaz erre a célra.
A VEKE közlekedéstervezői találták ki
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője az Indexnek elmondta, eredetileg az ő ötletük volt, hogy zárják le teljesen vagy részlegesen az autóforgalom elől a Károlyi Mihály és a Kecskeméti utcákat, illetve alakítsanak ki itt buszsávokat.
Ezt az ötletüket a Budapest Szíve pályázaton - más elképzelésekkel együtt, az Art Front építészeti tervezőcsoporttal közösen - nyújtották be, és a Városháza harmadik díjjal jutalmazta ezt a pályázatot. (Az Art Front és a VEKE-sek mellett a pályázatot Cselovszki Zoltán neve is fémjelezte, aki a Fidesz egyik városfejlesztéssel foglalkozó háttérembere.)
Kőcicik a Belvárosban
A buszsávokat kőcicikkel, azaz gömbsüvegsorral választanák el az autóforgalomtól - magyarázta Vitézy, és így a buszok akár a kocsikkal ellentétes irányba is közlekedhetnének.
A VEKE szóvivője szerint jó példa erre Lyonban akad: ott az autók csak az egyik irányba haladhatnak, a buszok viszont két irányban közlekedhetnek bizonyos helyeken. A világ más részein arra is van példa, hogy a busz is csak egyetlen irányba jár, és ez lehet ellentétes az autóforgalommal.
Vitézy szerint elképzelhető az is, hogy korlátozzák az autók behajtását a két utcába, ennek a teljes tiltástól kezdve a Ráday utcában alkalmazott módszerekig többféle formája is lehet. Ez utóbbi azt jelentené, hogy sorompóval zárnák le az utcákat, ahová csak a célforgalom, illetve a buszok hajthatnának be.
Egy-két utca lezárása önmagában nem segít
Vitézy szerint a Belváros forgalomcsillapításán egy vagy két utca részleges vagy teljes lezárása nem sokat segít. Ehhez nagyobb léptékű programokra van szükség.
A VEKE szóvivője úgy tudja, a Főpolgármesteri Hivatalban jelenleg is dolgoznak azon, hogy a Budapest Szíve pályázatra beadott pályázatokból koherens terveket készítsenek, és az egymással sokszor ellentétes javaslatokból egységes programot dolgozzanak ki a belváros forgalomcsillapítására.