További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Rég ismert adatok
Most tehát a BKV új vezetése és a Siemens, a villamosok szállítója megállapodott, hogy "az utasok komfortérzetének javítása érdekében" három Combinón különböző szellőzési és léghűtési rendszereket szerelnek fel.
A BKV közleménye szerint a Nagykörúton közlekedő CombinoPlus szellőztető berendezése óránként harmincszor, azaz kétpercenként kicseréli a levegőt az utastérben, ablakai visszaverik a hő 60 százalékát és a fény 40 százalékát és más Combino-típusokhoz viszonyítva nagyobb az elhúzható ablakok felülete.
Ezek az adatok korábban is ismertek voltak, mégis nagy volt a hőség a villamosokon. ezért most a cég három, kísérleti jellegű újítást vezet be három különböző szerelványen.
Három verzió
Az első tesztjárművön a nyitható ablakok felülete kétszeresére nő, így a levegő keringése és a nagyobb menetszél csökkenti a jármű belsejében képződő hőt és a párát.
A második villamoson a meglévő szellőzőrendszer átalakítása után az utastérben lévő melegebb, párásabb levegőt a berendezés elszívja, a helyére friss, külső levegő áramlik, csökkentve a belső tér felmelegedését.
A harmadik tesztjárműnek a középső kocsiszekrénye fölé légkondicionáló berendezés kerül. A villamos közepére fújt hideg levegő keveredik majd az oldalsó szekrények melegebb levegőjével optimális hőérzetet biztosítva az utazóknak.
Mindhárom villamoson lesz egy kis légkondizás
A tesztelésre kijelölt mindhárom járművön a vezetőfülkékben lévő légkondicionálók az utastér legmelegebb pontjait fogják lehűteni.
A cég közlése szerint elképzelhető, hogy több műszaki megoldás ötvözésével érhető el a legjobb hatás, így a költségek majd a végső döntés függvényében alakulnak ki. Független szakértők bevonásával folyamatosan vizsgálják majd az újonnan kialakított berendezések tényleges hatásait.
A VEKE már eleve légkondival rendelte volna meg a Combinókat
Az ügy kapcsán Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke az Indexnek elmondta, hogy a BKV-nak már korábban úgy kellett volna beszereznie a Combinókat, hogy azok légkondival legyenek felszerelve. Ezt a VEKE régóta sürgeti. Dorner szerint az idei májusi melegben is kiderült, hogy rosszul szellőznek a Combinók - ezt személyesen is tapasztalta, amikor a Nagykörúton utazott a villamosokkal.
Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője Helsinkiből nyilatkozott az Indexnek, miután éppen az UITP, a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség vásárán vesz részt. Vitézy beszámolt arról, hogy a rendezvényen nagyon sok légkondicionálással foglalkozó cég is megjelent. Ezek a megoldások ma már hétköznapiak Nyugat-Európában.
Három rossz megoldást tesztel a BKV?
Vitézy szerint a BKV most három olyan variációt tesztel a Combinókon, amelyek a nemzetközi példáknak nem felelnek meg, és eleve kudarcra vannak ítélve. Egy-egy kisebb légkondival ugyanis nem lehet lehűteni egy 54 méter hosszú szerelvényt, hanem az egész villamosra kiterjedő hűtőrendszer kéne, ami valóban hatékony és gazdaságos lenne.
Bécsben lamellákkal terelik a levegőt a villamosok belsejébe.
(Fotó: Lindmayer Antal)
Szintén rossz ötlet szerinte a szellőztető berendezés erősítése, hiszen ha ugyanazt a meleg levegőt forgatják meg többször, akkor az ugyanolyan meleg marad továbbra is. A nyitható ablakokat sem eléggé növelik meg, sokkal nagyobb nyitható szerkezetekre lenne szükség szerinte.
Vitézy úgy véli, a mostani kísérletek után a BKV joggal hivatkozhat arra, hogy az ötletek nem váltak be, hiszen ezek a tesztek nem megfelelő módszereket alkalmaznak. Viszont a rossz tesztekre hivatkozva esetleg az egész szerelvények légkondicionálását is meg lehet hiúsítani - aggódott a VEKE szóvivője, aki vagy nagyobb ablakokat szeretne a Combinókra, vagy teljes léghűtési rendszerek felszerelését javasolja.
Cáfol a BKV
A VEKE álláspontjára reagálva Zelenák Tibor, a BKV sajtóosztályának vezetője az Indexnek elmondta: nem egyetlen légkondi lesz majd a kísérleti Combinóban, hanem összesen három, hiszen a két vezetőfülkében meglévő hűtést is kivezetik az utastérbe, és egyet középen szerelnek fel a kocsira.
Zelenák cáfolta azt is, hogy ha a mostani tesztek nem sikerülnek, akkor a BKV nem fog tovább gondolkozni a Combinók teljes légkoncionálásáról. Csupán arról van most szó, hogy különböző módszereket próbálnak ki, és megnézik, melyik a leghatékonyabb.
Az osztályvezető tájékoztatott arról is, hogy nyáron minden Combinóban legalább két légkondi működik majd, hiszen a vezetőfülkékből ezekben is kivezetik a hűtést az utastérbe. A plusz hűtőberendezést azonban egyelőre csak egy járművön próbálják ki.