Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Nyárra készül három Combino

2007.05.22. 08:35
Három Combinón különböző szellőztetési és hűtési megoldásokat tesztel a BKV és a Siemens. Erről a két cég állapodott meg, miután nem szeretnék, hogy megismétlődjön a tavalyi "hőhullám" a nagykörúti villamosokon. A VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint nem jó módszereket próbál ki a BKV.
Közeledik a nyár (ezen a héten már itt is van), és a BKV most megpróbálja megelőzni a tavalyi elégedetlenségeket, amikor az újonnan beszerzett, és folyamatosan meghibásodó Combinókon ráadásul még füllesztő meleg is volt. Emlékezetes, hogy a beszerzéskor a cég korábbi vezetői és a városházi politikusok azzal érveltek, hogy Bécsben sincs légkondi a hasonló járatokon, de azután az Index összehasonlította a két város éghajlatát, és kiderült, hogy Bécsben egy hónappal rövidebb a kánikulai időszak, ha egyáltalán ilyesmiről ott beszélni érdemes.

Rég ismert adatok

Most tehát a BKV új vezetése és a Siemens, a villamosok szállítója megállapodott, hogy "az utasok komfortérzetének javítása érdekében" három Combinón különböző szellőzési és léghűtési rendszereket szerelnek fel.

A BKV közleménye szerint a Nagykörúton közlekedő CombinoPlus szellőztető berendezése óránként harmincszor, azaz kétpercenként kicseréli a levegőt az utastérben, ablakai visszaverik a hő 60 százalékát és a fény 40 százalékát és más Combino-típusokhoz viszonyítva nagyobb az elhúzható ablakok felülete.


Ezek az adatok korábban is ismertek voltak, mégis nagy volt a hőség a villamosokon. ezért most a cég három, kísérleti jellegű újítást vezet be három különböző szerelványen.

Három verzió

Az első tesztjárművön a nyitható ablakok felülete kétszeresére nő, így a levegő keringése és a nagyobb menetszél csökkenti a jármű belsejében képződő hőt és a párát.

A második villamoson a meglévő szellőzőrendszer átalakítása után az utastérben lévő melegebb, párásabb levegőt a berendezés elszívja, a helyére friss, külső levegő áramlik, csökkentve a belső tér felmelegedését.

A harmadik tesztjárműnek a középső kocsiszekrénye fölé légkondicionáló berendezés kerül. A villamos közepére fújt hideg levegő keveredik majd az oldalsó szekrények melegebb levegőjével optimális hőérzetet biztosítva az utazóknak.

Mindhárom villamoson lesz egy kis légkondizás

A tesztelésre kijelölt mindhárom járművön a vezetőfülkékben lévő légkondicionálók az utastér legmelegebb pontjait fogják lehűteni.

A cég közlése szerint elképzelhető, hogy több műszaki megoldás ötvözésével érhető el a legjobb hatás, így a költségek majd a végső döntés függvényében alakulnak ki. Független szakértők bevonásával folyamatosan vizsgálják majd az újonnan kialakított berendezések tényleges hatásait.

A VEKE már eleve légkondival rendelte volna meg a Combinókat

Az ügy kapcsán Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke az Indexnek elmondta, hogy a BKV-nak már korábban úgy kellett volna beszereznie a Combinókat, hogy azok légkondival legyenek felszerelve. Ezt a VEKE régóta sürgeti. Dorner szerint az idei májusi melegben is kiderült, hogy rosszul szellőznek a Combinók - ezt személyesen is tapasztalta, amikor a Nagykörúton utazott a villamosokkal.

Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője Helsinkiből nyilatkozott az Indexnek, miután éppen az UITP, a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség vásárán vesz részt. Vitézy beszámolt arról, hogy a rendezvényen nagyon sok légkondicionálással foglalkozó cég is megjelent. Ezek a megoldások ma már hétköznapiak Nyugat-Európában.

Három rossz megoldást tesztel a BKV?

Vitézy szerint a BKV most három olyan variációt tesztel a Combinókon, amelyek a nemzetközi példáknak nem felelnek meg, és eleve kudarcra vannak ítélve. Egy-egy kisebb légkondival ugyanis nem lehet lehűteni egy 54 méter hosszú szerelvényt, hanem az egész villamosra kiterjedő hűtőrendszer kéne, ami valóban hatékony és gazdaságos lenne.


Bécsben lamellákkal terelik a levegőt a villamosok belsejébe.
(Fotó: Lindmayer Antal)

Szintén rossz ötlet szerinte a szellőztető berendezés erősítése, hiszen ha ugyanazt a meleg levegőt forgatják meg többször, akkor az ugyanolyan meleg marad továbbra is. A nyitható ablakokat sem eléggé növelik meg, sokkal nagyobb nyitható szerkezetekre lenne szükség szerinte.

Vitézy úgy véli, a mostani kísérletek után a BKV joggal hivatkozhat arra, hogy az ötletek nem váltak be, hiszen ezek a tesztek nem megfelelő módszereket alkalmaznak. Viszont a rossz tesztekre hivatkozva esetleg az egész szerelvények légkondicionálását is meg lehet hiúsítani - aggódott a VEKE szóvivője, aki vagy nagyobb ablakokat szeretne a Combinókra, vagy teljes léghűtési rendszerek felszerelését javasolja.

Cáfol a BKV

A VEKE álláspontjára reagálva Zelenák Tibor, a BKV sajtóosztályának vezetője az Indexnek elmondta: nem egyetlen légkondi lesz majd a kísérleti Combinóban, hanem összesen három, hiszen a két vezetőfülkében meglévő hűtést is kivezetik az utastérbe, és egyet középen szerelnek fel a kocsira.

Zelenák cáfolta azt is, hogy ha a mostani tesztek nem sikerülnek, akkor a BKV nem fog tovább gondolkozni a Combinók teljes légkoncionálásáról. Csupán arról van most szó, hogy különböző módszereket próbálnak ki, és megnézik, melyik a leghatékonyabb.

Az osztályvezető tájékoztatott arról is, hogy nyáron minden Combinóban legalább két légkondi működik majd, hiszen a vezetőfülkékből ezekben is kivezetik a hűtést az utastérbe. A plusz hűtőberendezést azonban egyelőre csak egy járművön próbálják ki.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?