További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az ötvenből húsz Volvo busznak állt le a légkondicionáló berendezése csütörtök délutánra, közölte Kiricsi Karola, a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV Zrt.) sajtószóvivője pénteken.
Jelezték a Volvónak a problémát
A szóvivő szerint a közlekedési vállalat már felvette a kapcsolatot a buszok gyártójával, a Volvóval, és egyeztettek a szervizzel is a probléma miatt.
A szakemberek szerint a buszokba önszabályozó berendezést építettek be, amely megóvja a klímaberendezést a túlterheléstől, és lekapcsolja, ha túlságosan meleg a kinti hőmérséklet.
Nem indul egyelőre újra a Libegő
A szóvivő tájékoztatása szerint a hőség miatt szombaton még biztosan nem indul újra a csütörtökön leállított Libegő, amellyel a Zugligetről a János-hegyre lehet eljutni.
Kiricsi elmondta, hogy ugyancsak a hőség miatt csütörtökön leállt a forgalom a fővárosi Bartók Béla úton, mert a villamosvágányokon közlekedő autóbuszok felhordták az aszfaltot a sínekre.
Olvadt az aszfalt a Bartók Béla úton
A járműveket a Szép Ilona kocsiszínben tisztítják, mert az aszfalt azokra is ráragadt. A szóvivő szerint az aszfalt minősége nem rosszabb a sínek körül, mint a közúton, csak van egy vékony, puhább aszfaltcsík a sín és a kemény betonburkolat között, amely a villamos okozta rezgést csillapítja, és ez olvadt meg annyira, hogy az autóbuszok kereke felhordta a sínre. A vágányt naponta kétszer locsolókocsikkal hűtik, tette hozzá.
Az Index munkatársa péntek délelőtt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) egyik vezetőjével járt a Bartók Béla úton. A sínek mellett ekkor még mindig látható volt a vágányokról lekapart bitumen.
Nem hajtanak a buszok egyelőre a villamospályán
A buszok ekkor már nem hajtottak a villamospályán, ahogyan ezt korábban tették, mert előző nap órákig nem tudtak járni a villamosok, a sínekre felhordott aszfalttól.
Az Index felvetette, hogy eredetileg a VEKE javasolta, hogy minél több busz járjon a villamospályán, és megkérdeztük, ezt a mostani eset után is így gondolják-e. (A BKV-nál tavaly felmerült, hogy a villamospályában kárt tesz a nagyobb autóbuszforgalom.) A válasz a VEKE részéről igen volt. Vagyis az egyesület továbbra is javasolja a buszok ráterelését a vágányokra, de szerintük ilyen hőségben locsolni kell a pályát, hogy ne olvadjon meg az aszfalt. A Bartók Béla úton péntek délelőtt tényleg locsolták is a síneket.
A VEKE szakembere azt is elmondta, hogy a Móricz Zsigmond körtéren lévő lámpát is jobban kellene használni: ez a forgalmi helyzettől függően jelzi ugyanis a buszvezetőnek, hogy rá kell-e hajtania a villamospályára, vagy - ahogyan azt péntek délelőtt tették - elég, ha az autók sávjaiban hajtanak, ha nincs akkora dugó.
A BKV-nál az Index kérdésére megerősítették, hogy pénteken a 7-es buszcsalád járművei nem hajtanak fel a villamospályára, hogy megkíméljék a terheléstől az ott lévő aszfaltot.
Hűtés és szellőzés a Combinókon
Közben a BKV tájékoztatta az Indexet arról, hogy lezárult a cég honlapján elindított szavazás a Combinók hűtésének, szellőztetésének lehetséges megoldásairól.
A legtöbb utas a három megoldási lehetőség közül a nyitható ablakok felületének megnövelését, valamint a középső kocsiszekrény fölé beszerelt légkondicionáló berendezés működtetését tartotta a legjobb megoldásnak.
Augusztustól egy átalakított Combino áll forgalomba
Hasonlóan alakult a független szakértők és a BKV szakembereinek véleménye is.
A BKV augusztus 15-én egy olyan Combinót helyez forgalomba, amelyen e megoldást mutatja be az utasoknak. A teljes járműpark átalakításával előreláthatóan jövő év áprilisára készülnek el.
A speciális megoldás kifejlesztése nem okozott többletköltséget. A megvalósítás költsége pedig egyharmada annak, amennyiért az eredeti szerződésben a gyártó cég vállalta volna a beszerelést, vagyis körülbelül 600-700 millió forint, hangsúlyozza a BKV.
VEKE: Félmegoldások és félrebeszélés
A VEKE a BKV közleményére reagálva a villamosok teljes légkondicionálását javasolja, erről küldött kommünikét az Indexnek a közlekedési egyesület.
A közlemény így szól: "Az elmúlt napok bejelentései alapján az a látszat alakult ki, mintha a Combinók hűtése jóformán megoldott problémaként lenne kipipálható. A hűvös valóság azonban tűzforró villamosokat és ájuldozó utasokat vetít előre a következő évekre is, ha minden így megy tovább."
A VEKE szerint 2007 tavaszán már mindenki tudta, hogy a Combino hűtésére egyetlen jó megoldás van: ez a légkondicionálás. "A BKV új vezetése azonban az időhúzásra játszva az idei nyarat félmegoldások tesztelésével töltötte, a triviális megoldás megvalósítása helyett. A BKV bejelentése szerint ugyanis a Combinókat nem teljesértékű klímával szerelik fel, hanem csak részlegesen, mindössze a jármű közepére szerelnek fel egy egységet, egyébként pedig nagyobbá teszik a nyitható ablakokat."
Szobai klímával akarnak egy sportcsarnokot lehűteni
Az egyesület szerint ez egy siralmas félmegoldás, amelyet egy év múlva ismét látványosan lehet majd megbánni. "Az 54 méter hosszú villamosok lehűtéséhez három egység légkondicionáló berendezést kell beszerelni ahhoz, hogy ennek valóban legyen hatása - ilyen megoldást persze nem is teszteltek", hangsúlyozza a VEKE.
"A BKV megoldása olyan, mintha egy kisteljesítményű szobai klímával szeretnénk lehűteni egy sportcsarnokot - előre látható, hogy nem fog működni, végképp nem úgy, hogy még az ablakokat is nagyobbra tárjuk mellette", fogalmaz a közlekedési egyesület.