További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Budapest mindenképpen teljesíteni fogja idei beruházási kötelezettségeit, jelentette ki Demszky Gábor, bár szerinte a fővárosi intézmények idén biztosan kevesebb pénzből gazdálkodnak, mert az önkormányzat központi költségvetésből származó bevételei reálértéken 5 százalékkal csökkennek. A gazdasági recesszió miatt kevesebb pénz folyik majd be az iparűzési adóból, és a fővárosi hitelállomány is egyre nagyobb terhet ró az önkormányzat költségvetésére. Ennek ellenére a főpolgármester bizakodó, hiszen az önkormányzati ciklus első felében a vállalások 60 százalékát sikerült teljesíteni, és 2010-re a fennmaradó feladatok nagy részét is el lehet végezni.
2009-ben a főváros és a kerületek a forrásmegosztás keretében összesen 216 milliárd forintra jogosultak, 47/53 százalékos arányban. A kerületek a tavalyihoz képest 6 milliárd forinttal nagyobb, összesen 114 milliárd forintos összegen osztozhatnak. Az erről szóló javaslat a hét elején került a Főpolgármesteri Kabinet elé, és várhatóan február közepén, rendkívüli ülésen dönt róla a Fővárosi Közgyűlés.
Ami a fejlesztéseket illeti, Demszky Gábor a legnagyobb beruházások között említette a Margit híd felújítását, a 4-es metrót, valamint az 1-es és a 3-as villamosok vonalának meghosszabbítását. A Margit híd rekonstrukciója a tervek szerint májusban kezdődik. Az átkelőt körülbelül másfél évig nem használhatják az autósok, és négy hétvégén, illetve az utolsó két héten a tömegközlekedés is szünetel majd. A 13 milliárd forintos felújítás költségeiből 6 milliárdot az unió áll; az átadás 2010 őszére várható.
A 4-es metró északi fúrópajzsa már megérkezett a Gellért térhez, ahonnan várhatóan március közepén indul a Duna alá, és április közepén vagy végén érkezik a Fővám térre. Néhány héten belül a déli pajzs is eléri a Gellért teret, ahonnan akkor indul majd el, amikor az északi már megérkezett a pesti oldalra. A 10 állomás többsége 50 százalékban elkészült, sőt Pesten néhol a 80-90 százalékot is eléri a készültség. Az alagútfúrást várhatóan 2010 elejére fejezik be; a beruházáshoz a város összesen 220 milliárd forintnyi uniós támogatást vár.
Meghosszabbítanák az 1-es és a 3-as villamos vonalát is, a támogatási szerződést azonban még nem írták alá. Kedvező döntés esetén az 1-es nagyjából egy kilométerrel lesz hosszabb, ideiglenes végállomása a Budafoki úthoz kerül. A 3-as szakaszát 720 méterrel toldanák meg, így az elérné a Ráckevei HÉV-et. A beruházás összköltsége 44 milliárd, ennek 77 százalékára, vagyis több mint 33 milliárd forintra pályázik a főváros.