Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A telefonfülkéken sem ingyenes a reklám

2008.04.16. 14:50
A XI. kerületben közterület-használati díjat kell fizetni a telefonfülkéken elhelyezett hirdetések után, mondta ki a napokban a jogerős ítéletet a Fővárosi Bíróság. Az Inforádió szerint a döntés precedens értékű, hiszen a fülkéket használó cég a fővárosnak és a többi kerületnek sem fizet ilyen díjat. A fülkereklám ingyenessége néhány éve óriási politikai vitát kavart a fővárosban.

Igazat adott a bíróság másodfokon, jogerősen a XI. kerületi önkormányzatnak abban a vitában, hogy a telefonfülkéken elhelyezett, úgynevezett City Light poszterek után kell-e közterület-használati díjat fizetni az önkormányzat számára, adta hírül az Inforádió.

Molnár Gyula polgármester szerint az alapelv, hogy a közterületen reklámozó cégeknek fizetniük kell, ha a közterületen reklámoznak, ám hozátette, most csak a fizetési kötelezettségéről döntött a bíróság, a díj mértékéről új eljárásban határoz majd a bírói testület.

Az InfoRádió úgy tudja, hogy a pervesztes Mediacontact Kft. a XI. kerületen kívül több kerülettel meg tudott egyezni a fülkékre szóló úgynevezett egyszeri megváltási díjról, melynek egy fülkére szóló mértéke 5 és 15 ezer forint között mozog.

Egy telefonfülkehirdetés a Nagykörúton jelenleg mintegy havi 25-30 ezer forintba kerül. Az úgynevezett rollup forgatótechnika azonban lehetővé teszi, hogy egy felületen több reklám is megjelenjen, így az örökre szóló megváltási díj akár két hét alatt behozhatja az árát.

A fülkereklámot egy 2005. eleji fővárosi rendeletmódosítás tette ingyenessé. A módosítás nagy politikai vihart kavart, amelybe két bizottsági elnök is belebukott. A rendeletet szokatlan módon egy közös koalíciós-ellenzéki előterjesztés korrigálta volna, ám az összpárti akarat is kevés volt végül, mert a reklámokért máig nem kell fizetni helypénzt. Az üzlet nagyságáról sokat elárul, hogy Somogyi Miklós, az érintett cég vezetője akkoriban milliárdos kártérítési perrel fenyegetőzött.

Egy év múlva a főpolgármesteri hivatal szakértői összeállítottak egy anyagot, miszerint a mintegy 500 telefonfülke után egy évre 300 millió forint közterület-használati díjbevétel járt volna Budapestnek. A főváros a reklámok lebontásával fenyegette meg a céget, ám az sem használt.

Endrédy István, az ügyben illetékes városképvédelmi bizottság korábbi, kereszténydemokrata elnöke az Inforádió kérdésére megerősítette: úgy tudja, hogy azóta sem érkezett a fővároshoz egy fillér helypénz sem a fülkék után. Arra a kérdésre, hogy miért nem korrigálták végül a fülkerendeletet, Endrédy István szó szerint azt mondta: "hosszú folyosók vannak a Városházán, az egyikben szépen elhalt az ügy, ami azóta a Csipkerózsika-álmát alussza".