Uszályon érkeznek a fúrófejek

2007.01.27. 14:49
A metreóépítéshez szükséges fúrófejek és marótárcsák a németországi Schwanauból érkeznek a jövő héten Budapestre. Több 10 millió forintos veszteséget okoz naponta, ha nem használják a fúrófejeket.

Várhatóan a jövő hét közepén Budapestre érkezik a 4-es metró két alagútfúró pajzsa és a második marótárcsa is, amelyekkel április elején megkezdődhet a metróalagút fúrása - nyilatkozta a városüzemeltetési főpolgármester-helyettes, Hagyó Miklós. Várhatóan februárban megszülethet az az intézkedési terv, amelyet a 4-es metró fővárosi biztosa készít a városvezetés részére. A feladat sokrétűsége, szerteágazó jellege miatt az eredetileg tervezett január végi időpont némileg kitolódik.

A németországi Schwanauból uszállyal útnak indították a második marótárcsát és a két darab, egyenként mintegy 100 méter hosszú fúrópajzs-szerkezetet.

Az első marótárcsa még tavaly tavasszal Budapestre érkezett, amikor még arról volt szó, hogy szeptemberben megkezdődik az alagút fúrása. Az azóta kényszerűségből módosult elképzelések szerint január 22-én kezdődött volna a fúrás, ami a jelenlegi helyzet szerint várhatóan áprilisban indul. Gulyás László, a BKV 4-es metró projekt irodavezetője korábban egyebek közt azzal indokolta az alagútfúrás kezdési idejének csúszását, hogy az Etele téren új helyszínre volt szükség a fúrópajzsok indítóaknájához, illetve, hogy a Gellért téren egy vízkifolyóakna, a IX. kerületben pedig a városrész tulajdonosi hozzájárulásának hiánya hátráltatta az állomásépítéssel összefüggő feladatokat.

A főpolgármester-helyettes ismeretei szerint az alagút fúrását végző gépekkel, eszközökkel várhatóan február 1-jén érkeznek a csepeli szabadkikötőbe az uszályok. A beruházók azt ígérték, hogy mire megérkeznek a fúrópajzsok, addigra a kelenföldi pajzsindító műtárgy alaplemeze is elkészül.

Az alagút fúrása és az állomások építése közötti összhang rendkívül fontos kérdés. Ahhoz ugyanis, hogy ütemszerűen haladhassanak a munkálatok arra van szükség, hogy az állomások szerkezete javarészt elkészüljön addigra, mire a fúrópajzsok az adott helyre érnek - hangsúlyozta a főpolgármester-helyettes, majd hozzátette: Egy késedelem akár naponta több 10 millió forintos nagyságrendű veszteséget is előidézhet azzal, hogy üresjáratban állnak a fúrást végző gépek.

A jelenleg érvényes ütemterv szerint 2008 végére készül el a Bamco fékcsoport a Baross tér - Etele tér közötti szakaszon az alagutak fúrásával - közölte korábban Gulyás László. A 4-es metró ezen első szakaszán a tervek szerint 2009 december végétől utazhatnának az emberek.