További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"Legalább látszik, hogy dolgoznak" - mondta Demszky Gábor bokáig a Holló utca sarában állva, majd eltűnt két teherautó közti szűk résben. Valószínűleg egyébként éppen a munkával kapcsolatban egyetlen erzsébetvárosi lakónak nincsenek kétségei. Az utcák már néhány éve hangosak a munkagépektől, amelyek mellett nagy zajt csapnak a zsidónegyed lebontott, átépített házait féltő a városvédők is.
A Demszky Gábor főpolgármester és Hunvald György hetedik kerületi polgármester által összehívott sajtótájékoztatón azonban az építkezések és átépítések végeredményére hívták fel a figyelmet. Ahogy Hunvald összefoglalta: "A felújítás megnehezíti a életet, de utána jobb lesz."
Ezt a jobbot kívánták bemutatni a Gozsdu-udvarban, az épületek és udvarok láncából álló bérházban. A hajdan nyüzsgő passzázsrendszert és bérházakat - hosszú évek jogi csatározásai után - jelenleg luxuslakás-komplexummá alakítják. A munkálatok legimpozánsabb eleme jelenleg a négy utcán át hullámzó sártenger, amit a munkagépek alakítottak ki és tartanak állandó kondícióban.
A főpolgármesterből, polgármesterből, főépítészből, sajtófőnökökből, állami irodistákból és az újságírókból álló delegáció a sajtótájékoztató keretében kényesen billegett a massza fölé rakott pallókon, bőrtalpú cipők cuppantak a latyakban, mi azonban a bugyborékoló sárbirkózás kezdete előtt az egyik luxusemelet felé vettük az irányt. Közvetlen közelről akartuk szemügyre venni, milyen lesz a bérházas hangulatot luxussal átitató ház.
Bár az építkezés 2005 tavasza óta folyik, egyelőre csak a sitthalmokat, vakolókanalakat és kicserélt csővezetékeket figyelhettünk meg. Az egyik építésvezetőtől azonban megtudtuk, hogy a komplexum tíz házból áll majd, közülük hat régi, négy új lesz. Az új lakások már nem békebeli méretűek lesznek, vontuk le a következtetést, mivel az új és régi lakások száma közel egyenlő. 123 régi és 126 új lakás épül. Egyelőre nem világos, hogy a luxus mit jelent majd, mert az új építésű házakban a belmagasság a megengedett minimum lesz, azaz 2,7 méter (ugyanez a régiekben 3 méter körüli).
A Gozsdu mégis magnetikus hatással bír, mert a lakások jelentős részét már most eladták, noha egy négyzetméter ára 600 ezer forint fölött van.
Díszburkolat és nehézgépjármű
A sárdagasztást megelőző sajtótájékoztatón kiderült még, hogy Dob utca a Garay tér, a Rózsák tere és a Dózsa György út – Verseny utca és a Thököly út térségében is jelentős épületfelújításokat terveznek.
Sőt felújítják a már felújított Király utcát is. A díszburkolattal ellátott utca azért ment tönkre, mert a környékbeli építkezéseket itt közelítik meg a nehézgépjárművek, állította a polgármester, megnyugtatva mindenkit: a károkat maguk a befektetők fogják helyrehozni, de csak azután, hogy lezajlottak az építkezések.
Beleznay Éva főépítész szintén a városvédőkhöz szólva jelentette be, hogy kidolgoztak egy kezelési kézikönyvet, amely egyesíti a városrehabilitáció alapelveit. A kerületek egyéni karakterének megőrzését segítő elveket beépítenék a kerületi szabályozási tervekbe is.
A bejelentés hátterében a zsidónegyed felújítása, átépítése állhat. Mint az ismeretes, az Erzsébetváros csak civil és városi tiltakozás után enyhített a befektetők érdekeit szem előtt tartó ingatlanhasznosítási gyakorlatán. Időközben azonban eltűnt, megsérült számos értékes, védett épület. A zsidónegyedet egyébként műemléki jelentőségű területté nyilvánította 2005-ben a nemzeti kulturális örökség minisztere.
A főépítész úgy vélte: "Javulhatna a hetedik kerület építészeti minősége." Kérdésünkre elmondta, hogy a Király utca felújítását, burkolatának, utcabútorainak kialakítását nem nevezné példaértékűnek. Az utca új karaktere ugyanis elüt az eredeti funkciójától.
A kerület egyébként tervezi, hogy csökkentett forgalmú úttá alakítja a Városligeti fasort is, és 2008-ig hozzákezd a Dob utca átalakításához is.