További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Megindultak a tárgyalások a tizenhét érintett agglomerációs település és Budapest között a HÉV tarifáinak jövőbeli alakításáról, hangzott el a BKV csütörtöki sajtótájékoztatóján, ennek részleteiről azonban nem tudhattak meg sokat az újságírók. Annyi bizonyos, hogy a főváros azt szeretné, ha a Pest megyei települések is hozzájárulnának a HÉV fenntartásához, és így a későbbi tarifaemelések is elkerülhetők lennének.
A HÉV szerepe az elővárosi forgalomban
A BKV szállítja egyébként az elővárosi forgalomban (a közösségi közlekedésen belül) az utasok 36 százalékát, vagyis több embert, mint a MÁV (35 százalék) vagy a Volán (29 százalék). Csak a HÉV-vonalakon 26 ezer utast szállítanak naponta, ez a MÁV forgalmához képest önmagában is jelentős, hiszen a vasút napi 56 ezer utast hoz Budapestre.
A BKV illetékese, Döbrei István HÉV forgalmi főmérnök pénteki sajtótájékoztatóján elmondta: a szentendrei vonalon idén befejezik a rekonstrukciót, és új biztosító berendezéseket szerelnek fel. A műszaki tesztelés 2007 júliusában zajlik majd, az átállás idején pedig (várhatóan június 30-tól július 6-ig) a vonal fővárosi szakaszán a HÉV helyett autóbuszok közlekednek.
A HÉV vonalak hosszú távú fejlesztésére is gondolnak a BKV-nál. A kelet-nyugati irányú gödöllői vonalnál még a tervezés előkészítése is évekig tarthat, de az észak-déli vonalakon, a szentendrei és a ráckevei HÉV-ek, illetve a csepeli HÉV összekapcsolására törekednek.
55 milliárdos projekt készül
Az ötös metró néven is emlegetett terv szerint a Szentendrétől Ráckevéig vezető fő HÉV-vonalhoz északon becsatlakozhatna a MÁV esztergomi vonala, ahol szintén elővárosi jellegű közlekedés bonyolódhatna le. A csepeli HÉV meghosszabbítása opcióként szerepel a tervekben, így a ráckevei vonallal a Csepel-sziget délebbi részein találkozhatna a XXI. kerületen áthaladó nyomvonal.
Az ötös metró még messze van, így például a Duna alatti átvezetésről sem esett szó pénteken, a projekt első üteme azonban már közel áll a megvalósításhoz. Az első fázis ugyanis magában foglalja a Békásmegyer-Szentendre közötti HÉV-vonalszakasz és a szentendrei járműtelep komplex rekonstrukcióját, valamint a vonal járműállományának részleges cseréjét. (A teljes HÉV-járműpark lecserélése Regőczi Miklós kommunikációs igazgató szerint 300 milliárd forintba kerülne az összes vonalon.)
A szentendrei vonalon a projekt első ütemének megvalósítása az EU kohéziós alapjának támogatásával történhet, ennek tervezett költsége 55 milliárd forint. A kivitelezés 2009-ben kezdődik a jelenlegi elképzelések szerint, és várhatóan 2011-ben fejeződik be.