További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A hétfői Felvonulási téren tartott demonstráció után újabb, még látványosabb akcióval készülnek a kamionosok kedden. Reggel hattól este hatig folyamatosan közlekednek majd a Hungária körúton, sőt, ha elég sokan lesznek, akkor a Kerepesi úton is. Akciójukkal várhatóan nagy dugót okoznak az egyébként is zsúfolt utakon.
A teherautósok azért tiltakoznak, mert a főváros jelentősen megnehezítette közlekedésüket Budapesten. Megemelte a teherautók behajtási engedélyének az árát, és rendszámonként kell megváltani az engedélyeket, míg eddig elég volt a cég nevére szerződni. Csupán a Hungária körút és a Kerepesi út maradt engedély nélkül használható útvonal.
Klinka László, az akciót szervező Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. részéről azt mondta, hogy szervezetüket már kétszázan támogatták aláírásukkal. Amint lehet, a kft kht-vá alakul, és akkor már valóban érdekvédelmi szervként léphet fel. Klinka szerint a többi fuvarozó érdekvédő szervezetek "semmit sem érnek". A csoport hétfői akciójához mintegy 100 fuvarozó csatlakozott járművével. Klinka szerint kedden többen lesznek.
A többi érdekvédő szervezet annyit elért hétfőn a fővárosnál, hogy több ponton módosítsanak a szabályokon. Például az egy járművel több területre szállító teherautóknak nem kell teljes áron minden övezetbe engedélyt váltaniuk. A 330 napnál hosszabb idejű engedélyek pedig 10 százalékkal olcsóbbak lesznek. Szóba került újabb utak megnyitása és az elektronikus ügyintézés bevezetése is.
Klinka szerint ezek csak látszatintézkedések, a lényegi problémákat nem érintik, az engedmények csak arra jók, hogy egymásnak ugrassák az érdekvédelmi szervezeteket. A keddi felvonulás annak is próbája lesz, hogy mekkora az új szervezet támogatottsága.
Nem vonják vissza
A felvonulás kezdeményezői szerint a környezetvédelmi célokkal szigorító önkormányzatnak inkább a személyautókat kellene büntetniük. "A személyautózás luxus, tömegközlekedéssel kiváltható lenne. A teherautós viszont dolgozik."
Gyarmati Zoltán, a behajtási engedélyek kiadásáért felelős Parking Szervező, Fejlesztő Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a cég és a főváros is nyitott további kedvezményeket adni a fuvarozóknak, a rendelet visszavonása azonban nem jöhet szóba. Ha engednének a fuvarozók kérésének, azzal a civil szervezetek - többek között a Levegő Munkacsoport - tiltakozását is kiváltanák.
Horváth Éva, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes sajtóreferense az MTI-nek megerősítette, hogy a behajtási szabályok alapkoncepcióján nem változtattak, de bármikor készek a párbeszédre a fuvarozókkal az esetleges "engedményekkel" kapcsolatban.