Lézerrel mérik fel a kátyukat

2004.11.12. 08:14
Speciális mérőberendezéssel felszerelt svéd fejlesztésű bérelt géppel mérik fel az idén is az ország közúthálózatát - tudta meg a Népszabadság. A lap szerint várhatóan jövőre sem lesz elegendő pénz az elöregedett burkolatok felújítására, ugyanakkor mind precízebb adatok bizonyítják: katasztrofális az utak állapota.
Idén is egy speciális svéd járművel mérik fel az utak állapotát, írja a Népszabadság. A lap szerint lézeres érzékelőivel fels6zerelt járművel minden eddiginél pontosabban tudják felmérni a közúthálózat állapotát. Először '91-ben egyezkedtek a svédekkel, azóta minden évben kibérli az Állami Közúti Műszaki és Információs Kht. illetékese a Népszabadságnak elmondta, hogy a pályázat során kiválasztott svéd cég minden egyes megvizsgált kilométerért tízezer forintot kap, a jármű évente átlagosan kilencezer kilométert tesz meg Magyarországon.

A gyorsforgalmi utak nélkül öszszesen harmincezer kilométernyi fő- és mellékútjainknak a fele rossz állapotú. Mindössze 1210 kilométernyi szakasz kapott jó minősítést, 1727-et megfelelőnek, 8115-öt tűrhetőnek, 3955-öt nem megfelelőnek és 15062-öt rossznak ítéltek. Szakemberek szerint már a tűrhető minősítést kapott utak is folyamatosan rázzák az autót. Különösen rossz helyzetben van Vas megye, ahol csupán 13 kilométernyi szakaszt tartanak jó állapotúnak, 15-öt megfelelőnek, a fennmaradó másfél ezer kilométeren csak zötykölődni lehet.

A Zala megyei utakon közlekedőknek is jobb lenne terepjáróval hajtaniuk: az utak hetven százaléka rossz minősítésű. Az éves felmérésekből kiderül az is: míg 1995-ben országszerte összesen 1300, addig az idén már 3600 kilométernyi szakaszon veszélyeztetik a kocsik állapotát és a közlekedés biztonságát a tehergépjárművek által kitaposott vájatok, az úgynevezett nyomvályúk.

Ercsey Gábor, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) főosztályvezetője elmondta, hogy az útburkolatot 10-15 évente kellene felújítani. A múlt évben az úthálózat mindöszsze 418 kilométernyi szakaszát sikerült felújítani, vagyis ha hasonló ütemben tudják csak korszerűsíteni az utakat, akkor 10-15 helyett 70 évente aszfaltozhatnak újra minden egyes szakaszt.

A főosztályvezető úgy véli, valószínűleg az elkövetkező években sem változik a helyzet: jövőre a tervek szerint összesen 76,3 milliárd forint jut majd a fő- és mellékutak fenntartására, felújítására és új szakaszok építésére, s ez nem elegendő. Ecsey Gábor megjegyezte: a helyzeten javít, hogy ezt az összeget az uniós pályázatok révén növelhetik, jelenleg például Kelet-Magyarországon a 3-as és a 35-ös út egy részét újíthatják fel uniós támogatással.