További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A járművezetőket igaztalanul kiáltotta ki bűnbaknak a BKV - állítja a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete (KDOE). Közleményt adtak ki, melyben tiltakoznak az ellen, hogy a BKV vezérigazgatója rendre a járművezetőket okolja a buszok klímaberendezéseinek hibája, az új villamos pálya felsővezetékeinek szakadása miatt. A BKV visszautasította a vádakat.
A KDOE tagjai keményen kioktatják közleményükben, mondván, hogy "a vezérigazgató valószínűleg azt sem tudja, hogy a járművezetőket menetíró berendezés ellenőrzi". A dolgozók szerint a BKV vezetői "a saját kapkodásuk és alkalmatlanságuk következményeit a leginkább kiszolgáltatott, egyszerű dolgozókra hárítják". Azt akarják, hogy a vezérkar kérjen tőlük bocsánatot.
A közlemény szerint "az utóbbi napokban kétszer is előfordult, hogy a BKV Zrt. vezérigazgatója nyilvánosan a járművezetőket tette felelőssé a vállalatnál bekövetkezett eseményekért".
Még azt sem tudja
"Illene a BKV vezetésének utánanézni, hogy pontosan hány járművükben is van utastéri klíma és azokból hány működik elfogadhatóan. Ahelyett, hogy tájékozódnának az általuk vezetett cégnél található állapotokról - a karbantartás hiányáról - a járművezetőket kiáltják ki főbűnössé" - írják, utalva arra, hogy több lapban az jelent meg, a járművezetők a zsebükre spórolva direkt nem kapcsolják be a klímát.
"Szomorúan tapasztaljuk, hogy Aba Botond a sorozatos felsővezeték-szakadásokat is a villamos járművezetők nyakába varrja, szerinte túl gyorsan mennek. A vezérigazgató valószínűleg azt sem tudja, hogy a járművezetőket menetíró berendezés ellenőrzi, és ha gyorsabban haladnak a megengedettnél, komoly büntetésekre számíthatnak."
Az egyesület közleményét azzal zárja, hogy "a BKV vezetői a saját kapkodásuk és alkalmatlanságuk következményeit a legkönnyebb megoldásként a leginkább kiszolgáltatott - a céghez lojális - egyszerű dolgozókra hárítják." "A minimális elvárásunk, hogy Aba Botond kövesse meg a saját dolgozóit! Ismerje be, hogy mind a klíma ügyben, mind a felsővezeték ügyben igaztalanul vádolta meg a járművezetőket! - olvasható a közlemény végén.
A BKV tagadja a vádakat
A BKV délután közleményben reagált a KDOE vádjaira kijelentve, hogy a cég "vezetése egyetlen alkalommal sem hárította az esetleges problémákat a járművezetőkre, illetve ennek megfelelően nem hangzott el ilyen tartalmú nyilatkozat sem a BKV Zrt. részéről."
A közlemény felhívja a figyelmet, hogy az utóbbi napokban egy civil szervezet (a Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület, VEKE) hívta fel a figyelmet arra, a buszsofőrök is felelősek lehetnek azért, hogy az autóbuszokon nem működik a klímája.
A BKV hétfői közleményében cáfolta azt is, hogy a villamosvezetőket tette volna felelőssé a 4-6-os villamos az utóbbi hetekben tapasztalt forgalmi zavarai miatt. Pedig a közlekedési cég vezére, Aba Botond június 19-én, a Főpolgármesteri Kabinet ülésén azzal indokolta az áramszedők leszakadását, hogy "a járművezetők olykor gyorsabban haladnak a régi Ganz-villamosokkal, mint amennyire azok ezt bírnák. A vezérigazgató szerint ez az egyik oka a felsővezetékek gyakori szakadásának". (Aba Botondnak az ülésen elhangzott magyarázatát Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója idézte akkor.)
A villamosügyben is megszólaló VEKE szerint az új peronokat és felsővezeték-rendszert kapott 4-6-os vonalon előforduló áramszedő-törések az átgondolatlan és rossz kivitelezés miatt történtek. A június 10-én átadott vonalon azóta tucatszor leállt 20-40 percre a forgalom.
KDOE: globális szakszervezet
A KDOE vezetője, Apáthy István hétfőn az Indexnek elmondta, ők nem a BKV-t támadták, hanem a dolgozókat védték. Az érdekvédelmi szervezet nem tekint vissza komoly múltra, tavaly szeptember alakultak, és 2006 januárjától hivatalosan védik a közlekedésben dolgozók érdekeit.
A mintegy 20 tagot számláló KDOE között találni taxi-, villamos-, busz-, teherautósofőröket is, akik nem klasszikus szakszervezeti tevékenységet végeznek, hanem "globálisan a közlekedést érintő problémákkal" foglalkoznak. Eddig négy ügyet karoltak fel, a kamionok, buszok tetejét időnként legyaluló magasságelőjelző táblák ellen emelték fel szavukat, a téligumik ügyében mozgolódtak, illetve szolidarítottak a Budapest Airport Rt. dolgozóinak szátrjkja mellett.