Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Vészhelyzetben ostoba a fővárosi forgalomirányítás

2008.11.26. 07:53
A legtöbb fővárosi autós tapasztalhatta már, hogy ha útfelújítás vagy nagyobb baleset van, akkor a környék forgalmi lámpái ahelyett, hogy ésszerűen hosszabb vagy rövidebb zölddel segítenék a feltorlódott forgalmat, gyakran még akadályozzák is azt, jobb esetben sárga villogóra váltanak. Sokszor a rendőrök nem adnak elég információt a forgalomirányítóknak.

Schulek Tibor közlekedésmérnök szerint, bár a fővárosi forgalomirányító rendszer egy része a központból irányítható lenne, de gyakran nem élnek vele, akkor sem, ha az ésszerű lenne. Az még a jobbik eset, ha a lámpát sárga villogóra állítják, mert akkor legalább haladhatnak az autósok.

Nemrégiben egy olvasónk jelezte, hogy a Szépvölgyi út egy szakaszának lezárásakor a kerülőutak kereszteződéseiben úgy működtek a forgalmi lámpák, mintha mi sem történt volna, azaz a felújítás miatt lezárt út irányából ugyanúgy zöldet kapott a nem létező forgalom, mintha nem is lett volna lezárva, a kerülőútról visszaérkező kocsisor pedig feltorlódott a hosszú piros miatt. Ebben a helyzetben logikus lett volna, ha a lámpákat átállítják rögtön a lezárás kezdetekor. Régebben a Lágymányosi hídnál, a Budai alsó rakpart lezárása idején nem állították át egy hétig a lámpákat. Több cikk is született a sajtóban arról, hogy a dühös autósok a szellemforgalomra várva állnak a pirosnál a kereszteződésben.

A fővárosi forgalomirányító rendszer (a Siemens-Vilati üzemeltetésében) a Szabó Ervin téren található. Többféle és több generációs modellek dolgoznak párhuzamosan Budapesten, tudtuk meg Schulektól. Vannak központból teljesen vezérelhető (azaz a programjukat, szakmai nyelven a fázisidőtervüket is felülírhatják a központból), míg bizonyosak csak visszajeleznek a központnak (hiba, üzemzavar esetén) és fázisidőtervük csak a helyszínen állítható be. Ez utóbbi lámpák csak kikapcsolhatóak szükség esetén. És vannak teljesen független lámpák, amelyek nincsenek központi ellenőrzés alatt.

Gyakran a rendőrség sem jelzi a lezárás idejét

Baleset, lezárás esetén a probléma gyakran az, hogy az illetékes rendőri vezető (mellesleg általában ugyanabban az épületben) nem határozza meg a várható időtartamot, így a jelzőlámpások nem mérlegelhetik, hogy kikapcsolnak-e szakaszokat. Több esetben a hálózatos működés miatt nincs is lehetőség csak egy csomópont kikapcsolására. Szintén mérlegelni kell, hogy az esetlegesen megnyitott kapacitás nem okoz-e máshol nagyobb dugót. Például a Nyugati téren a rendszeres híd alatti bedugulás miatt a McDonalds előtti lámpával torlaszolják fel a Nagykörút forgalmát. Hasonló a helyzet a Blahánál is.

Tehát, ha veszünk egy adott csomópontot, akkor először is az számít, hogy a helyi rendszer központi vagy helyszíni vezérlésű. Jobb esetben központi, ebben az esetben hamar bele lehetne nyúlni a rendszerbe, de legtöbbször a rendőrök nem mondják meg, hogy milyen hosszú ideig áll fenn a probléma, így inkább nem teszik.

Rosszabb esetben helyszíni, itt tovább tartana az intézkedés, de a hatósági információ hiánya itt is megakadályozza rendszerint azt, hogy némi számítás után érdemben át lehessen állítani a fázisidőt. Ezért leggyakrabban a biztos módszerhez folyamodnak, és sárga villogóra állítják a lámpát, a közeli csomópontokban meg marad a régi rend, akkor is, ha még nagyobb dugót okoz. Sőt több esetben még ennyit sem lehet tenni (pl hálózatos működés miatt).

Emellett, ha a fenti problémák nem lennének, akkor is nagyon lassú lenne a reagálás (egy értelmes áthangolás) a fővárosi bürokrácia miatt: egy egyszerű áthangolásra is heteket, sőt hónapokat kell várni.

Jobb városokban programszőnyeg, radar vezérli a forgalmat

Más európai nagyvárosokban intelligens forgalomirányító rendszerek működnek. Van, ahol a programszőnyeg (hurokdetektor az aszfaltban) a forgalom érzékelésével-figyelésével megnyújtja valamelyik irány zöldidejét. Ezeket mostanában a tömegközlekedéshez is hangolják. (Hasonló forgalombiztonsági érdekesség Európában, hogy egy radar figyeli a sebességet és a megengedett sebesség feletti járműveknél a következő csomópontnál tilosra állítja a jelzőlámpát.)

Az Index megkérdezte a forgalomirányítást felügyelő főváros véleményét az ügyben. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes sajtóirodájától a következő választ kaptuk: "Az útlezárásokhoz, útfelújításokhoz forgalomkorlátozási terv készül. A terv része a csomópontok jelzőlámpáinak átprogramozása, annak érdekében, hogy a forgalom a megváltozott feltételek között is biztonságos és a körülményekhez képest zavartalan legyen."

"A közúton folyó munkák csak akkor kezdődhetnek el, ha a forgalomkorlátozási tervben előírtak megvalósultak. A forgalomterelés bevezetése után tovább lehet és kell finomítani a programokon. Azonban minden beavatkozásnál hálózatban kell gondolkodni - ha valahol több időt kell adni, azt valahonnan el kell venni."