További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Idén tovább gyorsítják Budapesten a jelzőlámpák cseréjét, amiről a Fővárosi Közgyűlés 2005-ben döntött. Az újonnan beszerelt, ledes fénypontok kevesebb energiát használnak fel, és élettartamuk is hosszabb, ráadásul a fényük is sokkal erősebb. 2007-ben a legtöbb helyen már új típusú jelzőlámpák lesznek Budapesten.
Régi típus
2005-ben döntöttek, tavaly kezdték
A főváros 2005-ben döntötte el, hogy modern jelzőlámpákat raknak a budapesti utakra. Ez a munka 2006-ban kezdődött, és idén is folytatódik, sőt fel is gyorsulhat a beruházás. Az új, üzembiztosabb jelzőlámpák révén - az önkormányzat tájékoztatása szerint - csökkenhet a közlekedési balesetek száma, kevesebb lehet a dugó, rövidülhet az utazási idő, és így az üzemanyag-fogyasztás és a légszennyezés is mérséklődhet.
Új, LED-es verzió
A főváros két cég konzorciumát választotta ki 911 jelzőlámpás csomópont üzemeltetésére. (Ez a szerződéskötéskor rögzített szám.) A cégek - a Siemens Zrt. és a Vilati-Sbh Kft. - vállalták a forgalomirányító berendezések üzemeltetését és szervizelését is. A közbeszerzési szerződés 2006. január elsején lépett életbe.
Ledes fénypontok
A konzorcium ebben a szerződésben vállalta azt is, hogy az átadott csomópontokban a jelzőlámpák fénypontjait korszerű energiatakarékos, hosszú élettartamú ledes fénypontokra cseréli. A Siemenstől megtudtuk azt is, hogy 40-50 új csomópontban pedig már eleve a korszerűbb, ledes technikát alkalmazzák.
Művészi LED-es
A szerződés értelmében a kivitelező nyolcéves garanciát vállalt az új lámpákra. A futamidő végén az energiamegtakarítás és az üzemeltetési igény csökkenése révén a főváros számára olcsóbb lesz a jelzőlámpák üzemeltetése és szervizelése, hangsúlyozza a Főpolgármesteri Hivatal közleménye. A szerződés lejártával 85 százalékos energia-megtakarítás és 17 százalékos üzemeltetésiköltség-csökkenés érhető el.
364 milliós megtakarítás
Ez 2005-ös árakon 364 millió forintos megtakarítást jelent évente. A főváros számításai szerint mintegy 2 milliárd forintot takarít meg azzal, hogy a lámpacserét nem az önkormányzat finanszírozza. A szerződés szerint a lámpák egyébként továbbra is az önkormányzat tulajdonában maradnak.
Ez már a lecserélt
A folyamatos jelzőlámpa szervizelés, hibaelhárítás mellett 2006 márciusában kezdődött a jelzőlámpák ledes cseréje. 2006 végéig 360 csomóponton szereltek fel új berendezéseket - közölte az Indexszel a Főpolgármesteri Hivatal. (A Siemensnél érdeklődésünkre 350 csomópont átadásáról számoltak be egyébként.)
Ez mintegy 12 ezer fénypont cseréjét jelentette. Ezzel párhuzamosan 54 csomópontban a forgalomirányító berendezést is lecserélték a legkorszerűbb 40 voltos technikai eszközre.
A tervek szerint idén a legtöbb jelzőlámpát modernre cserélik a fővárosban. A fejlesztést idén is összekötik az útfelújítási programmal, akárcsak tavaly. Budapesten új jelzőlámpák három éve csak LED-es fénypontokkal készülnek.