További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
„A civil szervezeteket elszomorítja, hogy a Fővárosi Önkormányzat vezetése saját szakértői gárdájára sem hallgat. Azért, hogy megvédje jó hírnevét, hozzá nem értőnek tünteti föl azokat a civil szervezeteket, akik egyetemi tanárok, orvosprofesszorok tanulmányaira és hivatalos uniós forrásokra támaszkodnak követeléseik megfogalmazásakor” – olvasható a Levegő Munkacsoport szerdai közleményében.
A rossz fővárosi levegőre, illetve az annak különösen kiszolgáltatott gyermekek helyzetére hívták fel a figyelmet zöld szervezetek aktivistái kedden, a főváros egyik legforgalmasabb csomópontjának számító Nagyvárad téri Heim Pál kórház előtt tartott sajtótájékoztatójukon.
A Fővárosi Önkormányzat szerint ugyanakkor a szervezet céljai elérése érdekében tudományosan megalapozatlan, hangulatkeltő nyilatkozatokat tesz.
A civilek a közgyűlésre számítanak
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a Greenpeace Magyarországgal és a Magyar Kerékpárosklubbal együtt azt követeli, hogy a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén rukkoljon elő hatékony megoldásokkal a fővárosi légszennyezettség mértékének mérséklésére, és valósítsa meg a Fővárosi Levegőtisztaság-védelmi Programot, valamint Budapest Környezetvédelmi Programját.
Kritikus mértékű az aprópor koncentrációja
A Greenpeace helyi mobil-mérőműszerének adatai szerint az egészségügyi szempontból különösen kritikusnak számító, 10 mikrométernél kisebb aprópor koncentrációja kedden délelőtt 4,5-5-szörösét tette ki az egészségügyi határértéknek. A 2 mikrométernél kisebb, még károsabb aprópor kétszerese volt annak, mint amit az EU még érvénybe nem lévő, de tervezett jogszabálya megengedett szintként tartalmaz.
A Levegő Munkacsoport adatai szerint ma Budapesten 15-20 ezer légúti megbetegedésekben szenvedő gyermek él, 60-70 százalékuknak súlyosabb panaszai is vannak. A fővárosban 2 ezer ember hal meg idő előtt a levegő porszernnyezettsége miatt, a megbetegedések száma eléri a 100 ezret, az asztmás megbetegedések száma az elmúlt évtizedekben tízszeresére nőtt.
Az elnök beszámolt arról, hogy a főváros 2006 májusa óta rendelkezik ezekkel a programokkal, ugyanakkor az intézkedési terv, ami a megvalósulás feltétele, azóta sem készült el, így a gyakorlatban nem történik semmi. „A Fővárosi Önkormányzat tétlenül szemléli az elmúlt időszakban kifejezetten rossz levegőminőséget, ami csak az elmúlt napok erősen szeles időjárásnak köszönhetően javult kissé ideiglenesen” - vélekedett Lukács András.
Változzon meg a szmogriadó kritériumrendszere
A zöldek azt is el akarják érni, hogy a testület változtassa meg a szmogriadó elrendeléséhez szükséges, szerintük rosszul megállapított fővárosi kritériumrendszert. Az elnök szerint ugyanis a légszennyezettség hiába ér el gyakran súlyosan egészségkárosító mértéket, és hiába lenne ezért indokolt forgalomkorlátozást bevezetni, a túl magas határértékek, illetve egyéb ésszerűtlenül megállapított feltételek miatt eddig ez sosem történt meg, és gyakorlatilag máskor sincs rá esély.
A zöldek véleménye alapján elsősorban azt a feltételt kellene módosítani, hogy az aprópor-koncentráció ne a kén-dioxidéval együtt számítson mérvadónak, hanem önállóan is elegendő legyen a szmogriadó elrendeléséhez. Jelenleg ennek a két szennyezőanyagnak együttesen kell az egészségügyi határértékeket meghaladnia, amire szerintük nincsen racionális magyarázat.
Csökkentsék a határértékeket
A zöldek szerint ezen kívül a határértékeket is csökkenteni kell. Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport tanácsadója szerint tavaly többször, legutóbb karácsony előtt, illetve az idén szilveszter után Budapesten korlátozni kellett volna az autófogalmat.
A Fővárosi Önkormányzat szerint a Levegő Munkacsoport tudományosan megalapozatlan, hangulatkeltő nyilatkozatokat tesz, hiszen a testület épp a közelmúltban szigorította a nehézgépjárművek behajtását, ezért épül a 4-es metró és az M0-ás körgyűrű. Budapest rendelkezik környezetvédelmi programmal, azon belül levegőtisztasági intézkedési tervvel, amelynek megalkotásában a Levegő Munkacsoport is közreműködött, olvasható keddi közleményükben.
A közlemény utal arra, hogy a civil szervezet tagjainak munkájukból adódóan tudniuk kell, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak nincs lehetősége az értékeket és a kritériumrendszert megváltoztatni, mivel a légszennyező anyagok határértékeit miniszteri hatáskörben, a környezetvédelmi törvény alapján rögzítik.
Félelemkeltés kontra tudomány
Az önkormányzat véleménye szerint súlyos felelőtlenség olyan mérési adatokkal félelmet kelteni Budapest lakosságában, amelyeket a Greenpeace nem a jogszabályoknak megfelelő eszközökkel és módszerrel rögzített.
„A Fővárosi Önkormányzatnak a sajtótájékoztatóra adott válasza hemzseg a valótlan állításoktól. Nem igaz, hogy Fővárosi Önkormányzatnak nincs lehetősége a füstköd-riadó határértékeit megváltoztatni. Az önkormányzatok ugyanis hozhatnak szigorúbb környezetvédelmi előírásokat, mint amit a minisztériumi rendeletek tartalmaznak” – írta szerdai közleményében a Levegő Munkacsoport.
A Fővárosi Önkormányzat elvárja, hogy a civil szervezet végre világossá tegye, milyen tudományos alapokra helyezi azt a kijelentését, hogy a fővárosiak vidéki társaiknál 3 évvel rövidebb ideig élnek a levegő szennyezettsége miatt. A Levegő Munkacsoport reagálásában közölte, ilyen kijelentést soha nem tett, mindössze az Európai Bizottság megbízásából készült tanulmány azon megállapítását idézte, mely szerint Budapesten a porszennyezettség miatt az emberek átlagosan három évet veszíthetnek az életükből.