Nem jönnek időben a metrókocsik

2008.05.27. 14:55
Szerződés szerint a napokban, május végén kellene érkeznie az első új metrószerelvénynek az Alstomtól, ám a metrókocsik még a végleges típusengedélyt sem kapták meg a magyar közlekedési hatóságtól. Az InfoRádió szerint BKV kötbért szeretne, a gyártó nem akar fizetni, az eddigi öt havi késedelem tovább növekszik.

Késik a felújított 2-es és a majdani 4-es metró vonalára rendelt 44 darab metrókocsi szállítása - áll a budapesti metróbiztos jelentésében, amit csütörtökön tárgyal a fővárosi közgyűlés. Az Inforádió úgy tudja, hogy a késedelem 161 nap, azaz több mint 5 hónap. Az első szerelvényeknek május végén, azaz a napokban kellene megérkezniük, ehhez képest még csak most rakták össze a kocsiszekrényeket az Alstom cég katowicei gyárában.

A metrókocsik végleges típusengedélyét még ki sem adta a nemzeti közlekedési hatóság, amely hiánypótlásra szólította fel a gyártót. A beadott előzetes dokumentum nem részletezi kellőképpen, hogy mennyire tesz eleget az új szerelvény a tűzbiztonsági követelményeknek, vagy hogy hogyan hangolják össze a vezérlőberendezések és a kocsik gyártását, valamint azt sem tudni még, hogy hol lesz a budapesti próbapálya.

Az InfoRádió úgy tudja, hogy a 4-es metró vonalára érkező 22 szerelvény késése nem zavarja a BKV-t, hiszen maga a metróvonal befejezése is csúszik. A 2-es vonalon azonban már hiányozni fognak az új kocsik, hiszen a vonal felújítása gyakorlatilag befejeződött. Ezért a BKV érvényesítené a szerződésben meghatározott kötbért, ami a jármű árának 0,05 százaléka (azaz 50-80 millió forint naponta). Csakhogy a metrókocsik gyártója, a francia Alstom cég természetesen nem szeretne fizetni, ezért már egy ideje tartanak a tárgyalások egy esetleges szerződésmódosításról.

A BKV eddig 5 milliárd forintot fizetett ki a metrókocsik legyártásával kapcsolatban, a 240 millió eurós (mintegy 66 milliárd forintos) teljes vételárból.