További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Hétfőn folytatódik a kettes metró négy éve tartó felújítása. Az ez évi első ütemben folytatódik a vágányok átépítése, a váltók átalakítása, a sínek cseréje, az Astoria és a Kossuth tér között a mélyszivárgó rendszer megépítése, a vízelvezető rendszer továbbépítése, és így tovább. (A gyakorlati tudnivalókról lásd keretes írásunkat!)
A 2007-es felújítás I. üteme január 15-étől március 4-éig tart. Hasonlóan a tavaly őszi munkákhoz a kivitelezés miatt hétköznap esténként, valamint hétvégén egész nap leáll a metró, helyette metrópótló autóbuszok közlekednek.
Január 15-16-17-18-19-én (hétfőtől-péntekig) minden este 19.30-tól a 2-es metró teljes vonalán a szerelvények helyett autóbuszok járnak. Majd az első hétvégén, azaz január 20-án és 21-én (szombaton és vasárnap) egész nap metrópótló autóbuszok közlekednek. Ezt követően hat hétvégén - péntek estétől szombaton és vasárnap egész nap -folynak olyan munkák, amelyek közvetlen forgalomkorlátozással járnak.
A metróforgalom leállítása idején, a tavalyi évhez hasonlóan metrópótló autóbusszal lehet utazni: az M2-es metrópótló autóbusz az Örs vezér tere és a Moszkva tér között az Erzsébet-hídon keresztül közlekedik az Astoria, a Ferenciek tere és a Déli pályaudvar érintésével. Az M2B-s metrópótlóval az Örs vezér terétől a Margit-hídon át, a Deák Ferenc tér, a Kossuth tér, a Margit-híd budai hídfő és a Batthyány tér érintésével érhető el a Moszkva tér. Az Örs vezér tere és a Blaha Lujza tér között a metrópótlók útvonala azonos. A tavalyi metrópótlási rendszertől eltérően idén hétvégén nem közlekednek metró ingavonatok. (Forrás: BKV)
Hol vannak a liftek?
A felújítás igazi pluszt nem hozott eddig az utazóközönségnek, inkább bosszúságot – bár azt el kell ismerni, hogy különösen a felújítás elején egész jól megszervezték a metrópótlást –, de ezt mindenki lenyeli, hiszen e munkák nélkül alighanem az utazóközönségre szakadna az egész, harmincegynéhány éves alkotmány.
Az igazi pluszt – a 2008-ra ígért Alstom-szerelvények mellett – a metróliftek jelentették volna. A 2003-ban indult felújítás kezdetén a liftekről, mint a rekonstrukció egyik legfőbb értelméről beszéltek a közlekedési társaság illetékesei, pedig valójában akkor sem volt rá pénz. 2003 márciusában például a Fővárosi Közgyűlés – a BKV tulajdonosa – úgy döntött, hogy a nagykörúti villamostender elbírálása után esetleg megmaradó pénzt a metróaluljárók felújítására és az állomásonkénti két lift kiépítésére költik. A jelek szerint nem maradt pénz.
Alig három évük van
A mozgáskorlátozottak és a kismamák 2004 szeptemberében a Blaha Lujza téri aluljárónál tüntettek az akadálymentes tömegközlekedésért. Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója azzal bagatellizálta a gyerekkocsikkal cipekedő kismamák panaszát, hogy neki is öt gyermeke van, és annak idején ők is így cipelték a lépcsőkön a kicsiket. Aba ezzel együtt megígérte, hogy... És itt szó szerint idézzük szavait: „2007-ig az Örs vezér tere kivételével mindenhol lesz lift a kettes metró vonalán”.
Alig három év múlva törvénytelen lesz a cipekedés (Fotók: Nagy Attila)
Vagyis a kettes metró vonalán év végére a Pillangó utcától a Déli pályaudvarig mindenhol lifttel közlekedhetnek az arra rászororulók. Vagy mégsem? A 2006-os rendes nyári metrófelújítás kezdetén a BKV vezérigazgató-helyettese nyilatkozott a liftekről. Ekkor már szó sem volt 2007-ről, Menyhért László „a felújítás végére vagy maximum egy évvel későbbre” ígérte a lifteket (a felújítást 2008-ra fejezik be), az elsőt a Blaha Lujza térre.
A BKV folyamatos mellébeszélése érthetetlen, hiszen a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998-as törvény szerint elég 2010. január elsejére biztosítani a mozgáskorlátozottaknak az akadálymentesítést. (Középületeknél ugyanez a dátum 2005. január elseje volt.)
Vízszintes elhúzás
A BKV-tól kapott tájékoztatás szerint a mélyállomási liftek telepítésére kétféle megoldást tartalmazó tanulmányterv készült. Az állomásokból indított liftakna esetén az állomásszerkezet fölött, bányászati módszerrel épül ki az a vízszintes elhúzás, amelyhez a felszínre vezető liftakna csatlakozik. A felszínről indítható liftakna esetén a felszín alatt épül meg az a vízszintes elhúzás, melyhez a felszínre vezető liftakna csatlakozik.
A felszínen üvegfalú épületbe érkeznének a liftek, az állomások peronszintjén pedig az elosztócsarnokokhoz kapcsolódva alakíthatók ki a liftaknák.
Már csak az EU-ban bíznak
Egyedül nem megy
A Kossuth téri, az astoriai, a Blaha Lujza téri és a Keleti pályaudvari liftek építésére még évekkel ezelőtt közbeszerzési eljárás indult. A meghívásos közbeszerzési eljárás részvételi szakaszának 2005. június 17-i eredményhirdetésén három cég nyert előminősítést, az eljárás mégis eredménytelen volt, mert – a BKV szerint – az árak irreálisan magasak voltak.
A BKV ezután az EU támogatással megvalósítandó projekt-javaslatai között szerepeltette a témát „Akadálymentesítés, az esélyegyenlőség biztosítása a közösségi közlekedési gyorsvasúti gerinchálózat meghatározó elemén: liftek beépítése a Kelet-Nyugati metróvonal állomásaira” címmel.
Tervek, azok vannak
Az eredménytelenül zárult lift szerkezetépítési tender után a közlekedési társaság a liftépítésre tanulmánytervet rendelt meg, valamint első ütemben a Blaha Lujza téri állomásra, további ütemben 7 metróállomásra liftműtárgyak szerkezetépítési és belső beépítési kiviteli tervezését indította el.
Vagyis, hogy mikorra lesz mindebből metrólift, azt nem tudni, de, ahogy azt Aba Botond ígérte, 2007-ben nem, az biztos.
Cikkünk következő részében megnézzük, hogy a Fővárosi Önkormányzat biztosít-e pénzt a metróliftekre, illetve hogyan lesz ebből akadálymentes tömegközlekedés kevesebb mint három év múlva.