További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Kedden Demszky Gábor főpolgármester a négyes metró építésének ütemezéséről tartott sajtótájékoztatót. A Városházáról kapott tájékoztatás szerint a metróépítés "folytatódik" - bár, hogy egészen pontosan hol kezdődött el, azt nehéz lenne egyelőre megmutatni Budapesten.
Idén Demszky bejelentése szerint a város több pontján indul majd meg az állomásépítés és megkezdődik az alagútépítés, illetve annak előkészítése is. Az alagútépítésről a BKV és a Bamco konzorcium képviselői január 23-án írták alá a szerződést. Az Index információi szerint azonban a fúrópajzs nem feltétlenül indul meg idén, legyártása és összeszerelése viszont szinte bizonyosan megtörténik 2006-ban.
A Bamco a tervek szerint megépíti a négyes metró első szakaszának (Kelenföldi pályaudvar - Baross tér) mintegy 2x7,3 kilométer hosszú alagútját, a Szent Gellért téri metróállomás "doboz-szerkezetét" valamint a munka elvégzéséhez szükséges üzemi és kiszolgáló létesítményeket.
A konzorcium legyártja és Magyarországra szállítja a két, egyenként több mint 6 méter átmérőjű alagútépítő berendezést, amelyek az Etele téren lévő Volán pályaudvar mögötti területről kezdik majd meg az alagútfúrást. Hogy pontosan mikor, azt egyelőre nem lehet bizonyosan tudni. Gulyás László, a DBR projektiroda vezetője az Indexnek azt mondta: nem zárható ki, hogy már az idén elindul a fúrópajzs az Etele tértől Pest felé.
A két fúrópajzs a Tétényi úti állomás és a Baross tér közötti alagutat 84 hét alatt építi meg. A munka során egy alkalommal szükség lesz a "fúrófejek" (marótárcsák) lecserélésére is. Ennek oka, hogy a budai és a pesti oldal talaj- és kőzetszerkezete eltérő, ezért a két oldalon más és más kialakítású "fúrófejre" lesz szükség.
A cserét a Gellért térnél hajtják majd végre a Bamco szakemberei. Azért, hogy ebben a munkában ne legyen semmilyen fennakadás, a Gellért téri állomás szerkezetét is a Bamco építi majd meg.
A 2006-os munkák
Márciusban az alagútépítés előkészítése zajlik majd: az Etele téri pajzsindító műtárgy (fúrópajzs-indító doboz) szerkezetét építik meg előbb.
Szintén lesznek előkészítő munkák a leendő járműtelep területén, vagyis az Etele téren, ahol épületeket kell elbontani, földmunkát kell végezni, kerítést építenek majd és közműkiváltásokra is szükség lesz. Erről Gulyás László, a DBR projektiroda vezetője elmondta az Indexnek, hogy ehhez a telephez vásárolt meg a BKV egy ingatlant a MÁV-tól.
Az Etele tér ugyanis a metróépítés egyik legfontosabb helyszíne lesz: innen indul a fúrópajzs, és ide hordják majd a kitermelt földet is. Legalábbis azt a földet, amit Budán termelnek ki. A pesti oldalról majd a Gellért térnél hozzák fel a földet, amit a forgalom megzavarása nélkül, a Dunán szállítanak majd el.
Az alagútfúró pajzsot nem az Etele téren gyártják ugyan, de itt szerelik majd be az úgynevezett "pajzsindító műtárgyba" is.
Négy metróállomás szerkezetének építése is megkezdődik 2006-ban. Így tavasszal megindul a munka a Szent Gellért téren, a Tétényi úti állomásnál, a Bocskai úti megállónál és a Móricz Zsigmond körtéren. Nyár végén kezdődik a kivitelezés Pesten, vagyis a Fővám és a Kálvin téren.
Munkák 2007-ben, és egy kis csúszás
A már 2006-ban elkezdődő állomásépítési munkálatokkal párhuzamosan tendereztetik a Rákóczi tér, a Népszínház utca és a Baross téri állomások megépítését. Ezek a munkák várhatóan 2007. I. negyedévtől 2008. III. negyedévig kezdődnek meg.
A Kelenföldi pályaudvarnál épülő állomás közvetlen kapcsolatot teremt a vasúti és a metróvonal valamint a tervezett elővárosi vasút között. Ennek a kapcsolatnak a kialakítása némiképp bonyolultabb feladatot jelent, ezért a kapcsolódó tender kiírása némileg elhúzódott.
Az ajánlattételi felhívás most januárban jelent meg, a részvételi jelentkezések beadási határideje: február 28. Az állomás építése 2007 első negyedévétől 2009 második negyedévéig tart majd a Városháza tájékoztatása szerint.
A négyes metró költségei
A négyes metró megépítése folyó áron összesen nettó 236 milliárd forintba kerül. A beruházás finanszírozását a Magyar Állam, Budapest Főváros Önkormányzata és az Európai Beruházási Bank biztosítja. A teljes metróberuházás költségeink mintegy 80 százalékát a Magyar Állam finanszírozza. A 2009. december 31-ig megépülő Kelenföldi pályaudvar - Baross tér között első szakasz után, elkészül a négyes metró második szakasza a Baross tér és a Bosnyák tér között. A plusz négy megálló 2010. december 31-ig épül meg.