Frigyes
17 °C
25 °C

Kilenc éve nem jön a lift

2007.08.15. 11:53
Januárban írtunk a Nyugati pályaudvaron kilenc éve épített, de soha nem működő liftről. Kavalecz Imre, a MÁV szóvivőjének ígérete szerint a liftnek most már járnia kell. Megnéztük, jár-e.

Az év első felében liftezhetnek a mozgáskorlátozottak és a babakocsis szülők a Nyugati pályaudvaron a peronok és a West End aluljárója között. Ezt ígérte meg Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője januárban.

Üzembehelyezési engedélyért kell csupán folyamodni, nyilatkozta, és szavaiból úgy tűnt, mindez egy formaság, a cikk nélkül is folyamodtak volna.

A MÁV-nak adtunk még egy kis időt, hiszen már jócskán a második félévben járunk. Mielőtt elsétálnánk egy szemlére a Nyugati pályaudvarra, elevenítsük fel a kilencéves, de soha egy pillanatig nem járó lift történetét.

A West End City Center beruházói a múlt század végén nemcsak befedték a külső vágányokat (tudják, innen indulnak a vonatok a Duna-menti és Dunához közeli, Budapesttől északra, északnyugatra fekvő településekre, így Esztergomba, Vácra vagy Verőcére), hanem még egy ultramodern, hidraulikus OTIS-liftet is építettek. A mozgássérült vagy babakocsis utasok így könnyebben meg tudják közelíteni a metrólejárót, no és a West Endet.

Ki volt az Otis liftek névadója?

A cégalapító (Forrás: wikipedia.org)

A világ legnagyobb liftgyártócégét az 1811 és 1861 között élt Elisha Graves Otis alapította. A liftet nem ő találta fel – Archimédesz is alkotott már ilyen szerkezetet jóval időszámításunk kezdete előtt –, viszont egy fékrendszer kidolgozásával ő tette biztonságossá az addig rendkívül veszélyes liftezést. A találmány hozzájárult a felhőkarcolók építésének fellendüléséhez.

Otis lift jár az Eiffel-toronyban, az Empire State Buildingben és 2001. szeptember 11-ig ilyennel lehetett közlekedni a World Trade Centerben.


A MÁV nem akarta utasait lifttel kényeztetni, a végén még máshol is követelni kezdik, így a több tízmilliós, az utasok életét könnyebbé tevő szerkezetre egyszerűen nem kértek üzembehelyezési engedélyt. (Hogy miért, arra Kavalecz Imre a januári beszélgetésünkön nem tudott válaszolni.)

Teltek-múltak az évek, a liftkabin a két szint között pihent. Januárban ez a látvány fogadott minket:

2007. január (Fotó: Barakonyi Szabolcs)

Joggal feltételeztük, hogy a szóvivő nem a levegőbe beszél, vagyis fél év alatt tényleg sikerül üzembe helyezni a liftet. Augusztusban bizakodással a szívünkben indultunk útnak, és – ez a látvány fogadott:

2007. augusztus (Fotók: Huszti István)

Vagyis a bejáratot elzáró rács mögül eltávolították a cumizós plakátot, maga a lift viszont továbbra sem jár.

A peronszinten ez a helyzet, jól látható a kabin teteje az üvegajtó felénél áll:

Nem jár a lift, kikötötték

A Nyugatira tett kiruccanás után Kavalecz Imre szóvivőt kerestük, aki szabadságon van, ezért a MÁV Kommunikációs Osztályára irányított.

Itt arra kértek minket, hogy emailben írjuk meg kérdéseinket. Megírtuk:

"Tisztelt Kommunikációs Osztály! Az Index újságírója vagyok, és azt szeretném megtudni, hogy mikorra helyezik üzembe (üzembe helyezik-e) a Nyugati pályaudvaron a mozgáskorlátozottaknak nyolc éve épített liftet. Januárban írtam egy cikket, akkor azt ígérték, hogy 2007. első felében újra járhat a lift, üzembehelyezési engedélyért kell folyamodni. A cikk. Válaszukat előre is köszönöm."

A levél augusztus 8-án ment el, másnap kaptam egy telefont, egy kis türelmet kérnek, másnapra válaszolnak.

Azóta öt nap eltelt, telefon, email nem jött.

Kárpótlásul nézegessék ezt a működő liftet ábrázoló képet a londoni metró Borough állomásáról:

Forrás: wikipedia.org