További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV hosszú távú finanszírozása ügyében a főpolgármester hamarosan találkozik a kormányfővel, hogy már a jövő évi költségvetésben is szerepeljen a megfelelő támogatás. Demszky Gábor keddi sajtótájékoztatóján azt is hangsúlyozta: nem plusztámogatást kérnek az államtól, a helyben keletkező személyi jövedelemadó magasabb hányadát szeretnék a fővárosban tartani.
A főpolgármester szerint a BKV-nál működő szakszervezeteknek nem volna szabad sztrájkba lépniük, hiszen ezzel a fővárosnak kárt okoznak és ráadásul emiatt sokan ismét kocsiba ülnének. Ez tovább csökkentené a BKV bevételeit, így tehát közvetve saját maguknak okoznának kárt a tervezett munkabeszüntetéssel.
Demszky Gábor szerint Orbán Viktor, a Fidesz elnöke szándékosan tévedett, amikor azt mondta, hogy a 4-es metró beruházása több pénzbe kerül, mint a prágai metró továbbépítése, ami a volt miniszterelnök szerint korrupciót sejtet. A főpolgármester közölte: a prágai metró továbbépítése azért kerül kevesebbe, mert ott nem új metróvonalat építenek, így nincs szükség például új járműtelepre és jelentős járműbeszerzésre sem.
Demszky Gábor szerint az egy megállóra jutó fajlagos költségek alacsonyabbak Budapesten, mint Prágában. A főpolgármester ezért arra szólította fel Orbán Viktort, a Fidesz elnökét: kérjen bocsánatot a beruházóktól, vagy ha úgy gondolja, hogy bűncselekmény történt, tegyen feljelentést.
A Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint Demszky Gábornak ahelyett, hogy "már megint össze-vissza beszél a 4-es metró építésével kapcsolatban", nagyobb hozzáértést kellene tanúsítania az üggyel kapcsolatban. Utalva arra, hogy szerinte Orbán Viktor a nagyberuházások kapcsán a közpénzek utólagos ellenőrzéséről és nem azok leállításáról beszélt, az ellenzéki politikus úgy vélte, hogy a főpolgármesternek megnyugtató választ kellene adni interpellációjára, amelyben "a BKV körüli sorozatos visszaélésgyanús ügyekre" kérnek választ.
Jól teszi, ha érdemi választ ad felvetésükre, "mert ha nem, akkor nagyon érdekes kérdések merülhetnek fel a személyével kapcsolatban is". A frakcióvezető azt reméli, hogy erről nincs szó, s értelmes válaszokat kapnak a főpolgármesterről.
Tarlós István azt is kijelentette, hogy egyidejűleg pedig Demszky Gábornak bocsánatot kellene kérnie a budapestiektől amiatt, hogy "a mai napig nem adott választ arra, hogy miért nem engedte annak idején az orosz államadósság fejében megépíteni a metrót 1996-ra". Ez esetben ugyanis a fővárosnak már nem a több mint egyéves költségvetésével azonos összegbe kerülő metróépítésről kellene beszélni.
A frakcióvezető emlékeztetett arra, hogy 1998-ban a Horn-kormány költségvetésében csak "filléreket terveztek" a 4-es metróra, s rámutatott, hogy a beruházás pénzügyi fedezete jelenleg is teljesen bizonytalan, különösen a várható többletköltségek tekintetében.
Már hat éve nincs hivatalban az Orbán-kormány - tette hozzá. Ezért a politikus szerint "egyszerűen egy operettbe, vagy egy szakorvosi rendelőbe való az a hurráoptimizmus, amivel Demszky ezt az ügyet kezeli, miközben valami elképesztő, paranoid fóbiával folyton Orbán Viktort citálja".
Amint arról az Index elsőként beszámolt Orbán Viktor, a Fidesz elnöke április végén a filmművészeti egyetemen, Kéri László politológus kurzusán a nagyberuházások átmeneti leállításáról beszélt, konkrétan megemlítve a 4-es metrót. Orbán a Blikknek adott, a lap szombati számában megjelent interjújában az állami beruházásokról szólva közölte: azok nagy része nem más, mint "állami umbulda".
Úgy fogalmazott: "A következő kormánynak nincs választása, hogy akar-e tenni ez ellen valamit, vagy sem, hanem kötelessége kivizsgálni: hogyan eshet meg az, hogy egy 300 milliárdos beruházásnak a vége 5-700 milliárd forint".