Hella
14 °C
26 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

13
+1
4
+2
2
+2
1
+1
1
-2
FIDESZ-KDNP
63
13
52.77%
JOBBIK
21
1
6.34%
MSZP-PÁRBESZÉD
48
1
6.59%
DK
36
4
16.03%
LMP
28
0
2.16%
MOMENTUM
21
2
9.80%
MI HAZÁNK
63
0
3.29%
MKKP
6
0
2.60%
MUNKÁSPÁRT
5
0
0.42%

Részvétel

Magyarország: 43.37%, Mo: 43%,
Budapest: 52.51%, Bp: 53%,
EU: 0% EU: 0%

Magyarország

Budapest

Európai parlament

Párt neve
2014
2019
EPP
221
180
S&D
191
152
ECR
70
61
ALDE&R
67
105
GUE/NGL
52
38
Zöldek/ESS
50
67
EFDD
48
54
ENF
52
57
NI
0
7
Egyéb képviselők
0
30

Pert vesztett a BKV, nyilvános a reklámszerződés

2008.09.09. 15:20
Pert nyert a BKV ellen egy adatvédelmi szakértő, aki a közlekedési cég és annak reklámhelyeit kizárólagosan értékesítő Peron Reklám Kft. szerződésére volt kíváncsi. A kétszer öt évre szóló, 5 milliárd forintos szerződés egyik módosítását Gellért Kis Gábor, az MSZP egyik médiapolitikusa írta alá a Peron ügyvezető igazgatójaként. A cég vezetéséhez tartozik egy fővárosi szocialista képviselő is.

Jogerősen is megnyerte a BKV ellen indított perét Kulcsár Zoltán adatvédelmi szakértő, aki arra volt kíváncsi, hogy mekkora bevétele van a közlekedési cégnek reklámhelyei bérbeadásából, és mekkora hasznot fölöz le a hirdetési felületek kizárólagos értékesítője, a Peron Reklám Kft.

Kulcsár Zoltán adatvédelmi szakértő mintegy két éve érdeklődött állampolgárként a BKV-nál arról, hogy milyen reklámszerződést kötött a cég a Peron Reklám Kft-vel. Azt gondolta ugyanis, ahhoz képest, hogy mennyi reklám található a járműveken, peronokon, megállókban és más, a BKV-hoz tartozó felületeken, árulhatnák olcsóbban is a menetjegyeket.

Ügyészségi büntetőeljárás is indult

Kulcsár Zoltán az Indexnek elmondta, hogy másfél évig hiába várt a válaszra, ezért pert indított, majd feljelentette a BKV-t közérdekű adatok eltitkolásáért. Ez alapján az ügyészség büntetőeljárást indított, amely jelenleg is folyik.
Gellért Kis Gábor

A bíróság első fokon helyt adott Kulcsár keresetének, a napokban tartott második fordulón pedig kiderült, hogy a BKV visszavonta a fellebbezést, így az elsőfokú ítélet jogerőre emelkedett. A BKV néhány napja el is küldte a szerződést Kulcsárnak, ám több sort kitakartak belőle. Kulcsár Zoltán elmondta, hogy a kitakarást nem tudja elfogadni, ezért folytatja az eljárást.

Az Index birtokába jutott, 1999-ben kötött (Aba Botond vezérigazgató és Dóczy Margit ügyvezető által aláírt) szerződés szerint a Peron Reklám Kft. 5 évre kizárólagos jogot kap a BKV járművein, területén reklámok értékesítésére. A szerződés érdekessége, hogy ezt az időtartamot a Peron egyoldalú nyilatkozatával további 5 évre meghosszabbíthatta, amivel természetesen élt is a cég.

Szocialista kapcsolatok

A szerződés egyik (2000-ben kelt) módosítását Gellért Kis Gábor, az MSZP médiapolitikusa írta alá a Peron ügyvezető igazgatójaként. A Peron Reklám Kft. felügyelő bizottságába tartozik egy fővárosi szocialista politikus, Mitus Zsuzsanna is.

Jean, hova tűnt maga?

2006 januárjában, az önkormányzati választásokat megelőzően a budapesti közterületek mellett a metró peronjain is feltűntek a Budapesti Riport nevű újság Jean-viccekkel operáló plakátjai, amelyek főleg Demszky Gábor főpolgármester kritizálására helyezték a hangsúlyt. Némi politikai értetlenséget követően a plakátok gyorsan eltűntek a metróból, a reklámhelyek "kifehéredtek". Bőhm András, akkori SZDSZ-es frakcióvezető úgy nyilatkozott, hogy a városvezetés részéről nem szóltak le a kínos hirdetések miatt.

A szerződés szerint a BKV fix bérleti díjat (2000-ben 380 millió, 2001-ben 420 millió, 2002-ben 460 millió, 2003-ban 500 millió, 2004-ben 520 millió, 2005-ben 517 millió, 2006-ban 529 millió, 2007-ben pedig 583 millió forintot - áfa nélkül) kap a Peron Kft.-től.

A szerződés előnytelenségét mutatja, hogy a BKV tavaly év elején, Antal Attila vezérigazgatói működésének kezdetekor megpróbált módosítani a szerződés feltételein, ám a Peron Reklám a bebetonozott pozícióknak köszönhetően nem hajlott rá. Egy akkori becslés szerint a BKV megkaphatná a bérleti díj 5-10-szeresét is a reklámhelyekért.

Mennyire reális a bérleti díj?

Az Index több reklámcéget is megkérdezett, hogy mekkorára becslik a reklámhelyek értékét, és a válasz az volt, potenciáljában sokkal nagyobb lehetőség van a BKV reklámhelyeiben, mint amennyi pénzt kap érte. Viszont a legtöbb helyen hozzátették, hogy a fix díj kifizetődőbb, mintha a BKV maga foglalkozna az értékesítéssel, mert így nincs vele gondja, a bevétel pedig biztos.

A 6 és fél millió forint jegyzett tőkéjű Peron Reklám Kft. értékét jelzi, hogy a két nagy hazai reklámcég is tulajdont vásárolt benne: 1999-ben (a BKV-s szerződés évében) az ESMA, később pedig a Multireklám is tulajdonostárssá vált. A cégben kis tulajdoni hányada a BKV-nak is van.

Az Index a BKV-tól megtudta, hogy jelenleg is folynak a tárgyalások a Peron Kft.-vel a szerződés módosításáról. A reklámcég egyébként jövő év végéig van alkupozícióban, 2009 december 31-én lejár a szerződés. A BKV-nál hozzátették: a Peron Kft nem engedte, hogy nyilvánosságra hozzák a szerződést, a BKV kiadta volna. Elmondták még: Kulcsár Zoltán hamarosan megkapja a szerződés kitakaratlan változatát is.

A fővárosi közműcégekkel jó üzletet kötni

A Peron Reklám Kft. két szakmai tulajdonosának régi a kötődése a fővárosi közműcégekhez. Az ESMA a budapesti lámpaoszlopokon, kandelábereken helyezett el hirdetéseket az Elektromos Művekkel kötött szerződés alapján. A Multireklám pedig a fővárossal szerződött a BKV buszmegállók oldalán látható citylight hirdetések elhelyezésére. A reklámhelyekért a cég nem fizet a se a BKV-nak, se a fővárosnak, csak a buszmegálló beállóját építi meg és tartja karban.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!