Ödön
1 °C
11 °C

Ráfeküdtek a metrós szavazásra

2006.07.25. 20:04
Augusztus közepéig lehet szavazni a budapest.hu-n a kettes és négyes metró új szerelvényeinek arculatára, a főpolgármester hétfői bejentése szerint az internetezők szavazatai alapján dől el, hogy miképp néznek majd ki a következő évtizedekben a két metróvonal járművei. A jelek szerint a netezők szavaznak, ahogy a csövön kifér.

Augusztus közepéig lehet elvileg szavazni a www.budapest.hu-n a hétfőn bemutatott metrószerelvények dizájnjára. Demszky Gábor bejentése szerint ez a szavazás dönti el, hogy miképp nézzenek ki a Budapestre tervezett Alstom metrószerelvények.

Túl azon, hogy az oldal elérhetősége nem mindig 100 százalékos (cikkünk írásakor sem tudtuk mindig az aktuális állást megtekinteni), más gondok is vannak a szavazással. Mint arra több olvasói levél is felhívta a figyelmünket, gyakorlatilag nincs semmiféle korlátozás a szavazatok leadásában, azaz bárki tetszőleges számú szavazatot leadhat a neki tetsző modellre.

Klikk a képre!
Találja meg az eltéréseket! (Klikk a képre!)

Kedden délig (ekkor épp működött a szavazóoldal) már több mint négyszázezer szavazatot adtak le a szívüknek kedves verziókra az internetezők. Mivel egy IP-címről elvileg végtelen számú klikkelés érkezhet, elképzelhető, hogy következő három hétben milliós nagyságrendűvé szavazat érkezik. Például a mániákus rajongók a Ctrl+R oldalfrissítéssel pörgethetik a nekik tetsző verzió népszerűségét, vagy lustább, de programozásban jártasabb társaik egyszerűbb script megírásával tehetik ugyanezt.

Felnőttek

Az oldal stabilitásán még dolgoznak a fővárosi önkormányzat informatikusai, a szavazógép működésén azonban nem kívánnak változtatni, tájékoztatta az Indexet a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája. "Több lehetőség közül választottuk végül azt a megoldást, hogy nem korlátozzuk a leadható szavazatok számát, nem állítunk be szigorú szűrőket" - válaszolta kérdésünkre Nyáry Krisztián, kommunikációs igazgató, majd hozzátette: "felnőttnek tekintjük az internetezőket".

A városházi sajtós szerint tény, hogy rendkívül aktívak a fővárosi közlekedés iránt érdeklődők, többek között az Index fórumain is gyorsan pörgő eszmecsere zajlik a négyes metróval kapcsolatos beruházásokról, sokan vitatkoznak például azon is, hogy melyik látványterv a szebb. "A szavazásunk természetesen nem reprezentatív, ez nem népszavazás, sokkal inkább a Megasztárhoz hasonló vetélkedő, amiben kellő energiaráfordítással bárki előnyhöz juttatthatja kedvencét" - magyarázta Nyáry Krisztián.

Elemzik az eredményt

"Egy IP-cím alapú szűrővel kizártuk volna az azonos IP-címről szavazó több száz fős irodák munkatársait, ráadásul egy intelligens szavazórobot egy ilyen rendszert is képes átverni. Úgy gondoltuk, hogy inkább többen férjenek hozzá, mert a másik lehetőség az lett volna, hogy nincs szavazás és egy bizottság dönt a tervekről" - tette hozzá a kommunikációs igazgató, aki elárulta, hogy lesz offline szavazás is: különböző fórumokat szerveznek, ahol szavazólapokon lehet véleményt nyilvánítani a tervekről.

Jelenleg nincs nagyságrendi különbség az egyes tervekre leadott voksok között, de a szavazás lezárása után azért elemezni fogják a kapott adatokat és ha kirívó eltéréseket tapasztalnak, akkor korrigálják azt, válaszolt Nyáry Krisztián arra a felvetésünkre, hogy nem válhat-e komolytalanná a szavazás, ha például egymillió szavazat érkezik az egyik verzióra. A másodpercenként több ezer szavazattal változó állásról nem könnyű pontosan beszámolni, pillanatnyilag legyen annyi elég, hogy a cikk befejezésekor 187 997 szavazattal a 3. verzió vezetett.

Formatervezői megjegyzések a verziókhoz
1. Csapatunk - a budapesti tradíciókra utalva - ebbe a designba próbálta beilleszteni a kisföldalattira jellemző központi ikerfényszórós külső burkolatot. A külső burkolat úgy ereszkedik az orr mentén, mint valami védőszalag.
2. Ehhez a verzióhoz egy Franciaországban rendkívül népszerű villamos, a Valenciennes-i alakjából merítettünk ihletet; ezt különösen jól tükrözi a fényszórók beépítése.
3. Ez a változat idézi fel a legegyértelműbben a kisföldalatti fényszóróit. A metró orra grafikus kiképzésű, a fényszórók külső burkolatai szemhéjra emlékeztetnek. A vörös lámpák fölső-oldalsó elhelyezése szemhéjakat képez a fehér fényszóróknak.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?