További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A budai Szent Gellért teret a pesti Vámház térrel összekötő, a világörökség részeként számon tartott, vasszerkezetes híd felújítása magában foglalja a műemléki rekonstrukciót is. A felújítást a metróépítés munkálataihoz időzítették.
Május 2-án kezdődik a járda felújítása
A rekonstrukció első üteme május 2-án indul a korrózióvédelmi munkákkal, a déli járdát ekkortól augusztus 21-éig lezárják. A 4,7 milliárd forintos felújítási munkák során megerősítik az acélszerkezetet, valamint kijavítják a pilléreket és a hídfőket.
A gyalogosok által is látható vasszerkezeti elemeket nem cserélik ki, csak lefestik azokat. A vashíd elemeit összetartó kapcsokat sem cserélik ki, legfeljebb azokat, amelyek elrozsdásodtak.
Kicserélik a korlátokat
Kicserélik azonban a híd korlátait, továbbá új díszkivilágítást is kap az 1945-ig Ferenc József hídként ismert átkelő. A felújítással egy időben új vízvezetékrendszert építenek ki a híd alatt; e beruházás összege 443 millió forint.
A felújítás után a Szabadság hídon újra jár majd a 47-es és a 49-es villamos. A munkálatok kezdése előtt, szombaton, illetve vasárnap éjszaka, próbaterhelést végeznek a hídon. Nehéz járműveket állítanak a hídra, és megfigyelik a szerkezet terhelését. E kísérlet azért érdekes, mert a hídon már jó ideje nem járhatnak teherautók és autóbuszok.
Augusztusban zárják le az autók elől a hidat
A felújítási munkák következő szakaszában, várhatólag augusztus 21-e után, a hidat mind a közúti, mind pedig a villamosforgalom elől teljesen lezárják. A gyalogos forgalom azonban továbbra is szabad lesz, ám ekkor feltehetőleg már az északi járdaszakaszt zárják le.
Dancs Gábor az MTI-nek elmondta: a hidat rezedazöld színűre festik. A pontos szín kiválasztásánál jelen lesznek a kulturális örökségvédelmi hivatal szakemberei. Utalt arra, hogy a második világháború után a Szabadság hidat egy időre kék színűre festették.
1980-ban volt az utolsó felújítás
Az eredeti Ferenc József hidat 1945-ben a visszavonuló német csapatok felrobbantották a többi Duna-híddal együtt. E hidat elsőként építették újjá; 1946 augusztusában adták át a forgalomnak, ekkor lett kék színű. Utoljára 1980-ban végeztek komolyabb felújítást a hídon, ám öt évvel később már több szerkezeti eleme megroppant.
A Duna-part és a budai Várnegyed részeként 1987-ben a Szabadság híd is a világörökség része lett. A főváros, a Szabadság híd felújítása után, 2008-ban, az M0-s északi hídjának elkészülését megvárva kezdi meg a Margit híd rekonstrukciós munkáit.