További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV 247 millió euróért, vagyis 65 milliárd forintért vásárol 37 új metrószerelvényt a Budapest Metropolis Konzorciumtól. Erről írt alá szerződést a Városházán Demszky Gábor és Aba Botond a konzorcium vezetőivel.
A szerződést annak ellenére írták alá, hogy a közbeszerzési eljárást az orosz Metrowagonmash cég megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB). Az oroszok második helyen végeztek a tenderen, ahol öten indultak.
Nem tiltották meg a szerződéskötést, ezért megkötik
A KDB negyven napon belül dönt a kérelem érdemi elbíráslásáról, de nem tiltotta meg a szerződéskötést, ezért a fővárosnak, illetve a BKV-nak törvényben rögzített kötelezettsége volt, hogy az eredményhirdetéstől számított tíznapos határidő utolsó napján aláírja a szerződést a Budapest Metropolis Konzorciummal - magyarázta Demszky Gábor főpolgármester. (A konzorcium tagja a franciaországi metrógyártással rendelkező Alstom, amely egy multinacionális nagyvállalat, illetve a magyar Ganz Transelektro Közlekedési Rt.)
A főpolgármester elmondta, hogy a 2-es és a 4-es metrón közlekednek majd az új szerelvények, amelyek egyterűek, átjárhatóak lesznek. A 2-es metró 10,4 kilométeres vonalán futó 22 szerelvény már 2008-2009-ben Budapesten lesz. A négyes metróhoz 15 szerelvényt vesznek, amely opcionálisan még héttel bővülhet.
Nyolcvan és száz méter hosszú szerelények érkeznek
A 4-es metró vonalán teljesen automatikus lesz a szerelvények működtetése. A 2-es metrón az átjárható szerelvények öt kocsiból állnak, 100 méter hosszúak lesznek, és 1023 utast tudnak majd szállítani.
A 4-es metrón 80 méter hosszú, négy kocsiból álló és 807 fős befogadóképességű járatok közlekednek majd.
Az Indexnek arra a kérdésére, hogy miért a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt.-vel kötnek szerződést, amely a sajtóbeli hírek szerint komoly nehézségekkel küzd, Aba Botond, BKV vezérigazgató elmondta, nem a sajtóbeli hírek alapján választották ki a nyertest, hanem műszaki és pénzügyi paraméterek alapján. Eszerint az összességében legjobb ajánlat győzött.
Az Alstom is felel a Transelektróért
Demszky Gábor annyit tett hozzá, hogy a Transelektro helyzete nem befolyásolja a mostani tendert, mert a konzorcium mindkét tagja, tehát az Alstom is felelős a teljesítésért.
Az Alstom Transport S. A. üzletfejlesztési elnökhelyettese, Zal Shahbaz ennek kapcsán az Indexnek elmondta, teljes felelősséget vállalnak a teljesítésért. (Shahbaz a sajtótájékoztatón csak 90 százalékról beszélt, 10 százalék ugyanis a magyar GTK részesedése. Demszky viszont hangsúlyozta, a konzorciumi partnerek egyetemleges felelősségét.)
Shahbaz a sajtótájékoztatón nem kommentálta azt az értesülést, hogy az Alstom kész kivásárolni a Transelektro bizonyos részlegeit, hogy teljesíteni tudja a metrókocsik legyártására vállalt határidőket.
Melyik Transelektro nyert most?
A főpolgármester kiemelte, hogy a Transelektro csoportban nem a közlekedési, hanem a villamossági leányvállalat van nehéz helyzetben, márpedig a főváros a GTK-val állapodott meg.
A sajtótájékoztató után a VEKE jelen lévő képviselője, Dorner Lajos az Indexnek elmondta, információik szerint a GTK-val állapodott meg ugyan a BKV, de a metrókocsikhoz szükséges gépsorok a Ganz Transelektro villamossági cégénél (GTV) vannak a Transelektro Csoporton belül, éppen ezért akkor lenne nyugodt a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület, ha ezek a berendezések átkerülnének a GTK-hoz. A VEKE szerint ugyanis a motorgyártó gépsor a GTV tápiószelei gyárában van, és azóta kiderült, hogy a GTV kért csődvédelmet maga ellen. Ezt a gépsort kellene áttenni a GTK bajai gyárába, ahol van erre hely. Ezzel a trolibuszok kérdése is rendeződhetne, mert ott is ugyanez a probléma - vélekedett Dorner.
A Fidesz szívesen látna egy tervet
Kupper András, a Fidesz frakcióvezetője az aláírás után az Indexnek elmondta, bajban van a Transelektro Csoport, így a főváros jelentős kockázatot vállalt, hiszen a Közbeszerzési Döntőbizottság még nem mondott véleményt a metrókocsik beszerzéséről. Míg a teljesítés most a konzorcium és az Alstom kockázata, addig a szerződéskötéssel a főváros vállalta a rizikót.
Kupper kitért arra is, nem tudni, hogy elkészült-e a négyes metró Bosnyák tér és Baross tér közötti szakaszának a terve. (A Baross tér és a Kelenföldi pályaudvar közötti szakaszt, amely eredetileg az első ütemet jelentette volna, már megtervezték a Fidesz információi szerint.) Kupper szerint a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig tartó szakasz terveinek megismerésére a Fővárosi Közgyűlésen fognak előterjesztést benyújtani.