További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Eltér István, a Magyar Építész Kamara elnöke elmondta, hogy a befektető, az önkormányzat és a kamara által kiírt pályázatra összesen 19 tervezőcsoport adott be pályaművet, amelyből összesen nyolcat díjaztak.
Az építészeknek Újpest régi városközpontja (a metróvégállomás és környéke) valamint a Duna közötti területet kellett megtervezniük, úgy, hogy az épületek között legyenek magas irodaházak, lakásnak, és kereskedelmi-szórakoztató funkciónak alkalmas épületek. A nemzetközi zsűri előnyben részesítette azokat a pályaművelet, amelyekben a hangsúlyosabb szerepet kapott a városias köztér sétáló utcákkal, parkokkal, szökőkutakkal.
Az első helyezett terv erénye a bíráló bizottság szerint, hogy a központ életéről és nem a központot alkotó épülettömbökről szól. Az épületek magassága a belső toronyház-együttestől a Duna felé csökken, közöttük nagy, több szintet áthidaló növény- és pihenőhelyek találhatók. Érdekes eleme a tervnek a főtérhez kötődő növényház, "orangerie", a Váci út felőli "sztoa" pillérsora, vagy a Népsziget felé benyúló gyalogoshíd.
A többi pályamű között található például duzzadó vitorlákra emlékeztető magasház-csoport rengeteg, az alagútba terelt Váci utat is elnyelő zöldfelülettel, felülnézetből lobogó szalagokat formázó vagy éppen szögletesen kígyózó épületsor, de a bírálókat lenyűgözte a négy prizma alakú toronyház együttese is. A negyed várhatóan 2011-re készül el, és a győztes terveken kívül még több pályázat elemeit is felhasználják majd.
Eltér István szerint az új városközpont jól jelzi az újpesti Duna-part iránt növekvő befektetői érdeklődést. A terület beépítése szerencsés, a tömb tengelye Újpest régi városközpontjába vezet. Jónak tartja azt is, hogy a befektető a szakma és az önkormányzat nyomására tervpályázatot hirdetett, így számos tervből lehetett válogatni és több ötletet is be tudnak majd építeni. Eltér István úgy véli, hogy a hamarosan elkészülő M0-ás híd és a majd egyszer megépülő Aquincumi híd között felértékelődtek a területek, és óriási változások várhatóak itt.
Nem így gondolja viszont az újpesti önkormányzat. Derce Tamás polgármester közölte, hogy az új városközpont terveit támogatják, de a Duna-part további beépítését nem. Hozzátette, hogy a kerület nem engedi úgy beépíteni a vízpartot, mint Angyalföld, ezért nemrég változtatási tilalmat rendeltek el az új M0-ás hídig terjedő szakaszra. Új rendezési terv is készül a területre, aminek a célja röviden összefoglalható: az újpesti Duna-part maradjon beépítetlen vízpart.
Jön a fizetős parkolás
Ősztől Újpesten is bevezetik a fizetős parkolást, amelyre azért van szükség, mert szeptemberben hozzákezdenek a városközpont és a mögötte található piac környékének teljes megújításához, írja a Népszabadság. Az érintett területen már régóta rengeteg autó parkol, főként az agglomerációból érkezőké, ez túlzsúfoltságot eredményez. A szabályozás átmeneti lesz, ha ugyanis a rehabilitációval párhuzamosan megépül a tervezett 300 férőhelyes mélygarázs, akkor részleteiben újra kell gondolni a forgalomszabályozási kérdéseket.