További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Veszélybe került a budai alsó rakpart kiszélesítéséről és parkosításáról szóló fővárosi terv, miután az UNESCO Világörökség Bizottsága kedden közölte, nem támogatja az ötletet. Ha mégis megvalósul az eredeti tervek szerint, a védett rakparti panoráma a veszélyeztetett világörökségek listájára kerül, írta a Magyar Hírlap.
Az UNESCO küldöttsége civilek megbízásából 2005 elején jött Budapestre, hogy megvizsgálja a rakparton kialakítandó gyűjtőcsatorna tervét, amelyet korábban zöld szervezetek támadtak. A széles csatornát a csepeli szennyvíztisztítóhoz kell megépíteni, amely a fővárosi szennyvíz száz százalékát tisztíthatná, az UNESCO-állásfoglalás után azonban a csepeli projekt is veszélybe kerül, vagy legalábbis elhalasztódik.
A nemzetközi szervezet véleménye egyébként nem kötelező érvényű, de ártana az ország kulturális megítélésének, ha a védett látkép felkerülne a veszélyeztetett világörökségek listájára. A Világörökség Magyar Nemzeti Bizottságának vezetője folyamatosan egyeztet a fővárossal a rakpart ügyében.
A fővárosi önkormányzatot "nem érte teljesen készületlenül ez a döntés", de még semmilyen értesítést nem kapott az UNESCO állásfoglalásáról, mondta Demszky Gábor az MTI-nek szerdán. A főpolgármester közölte, hogy az UNESCO álláspontját tanulmányozni fogják, és alternatív megoldást terjesztenek a helyzet megoldására a fővárosi szakbizottság, majd a közgyűlés elé. De mindenekelőtt szeretnék megismerni az UNESCO-határozatot.
Új nyomvonalon épülhet a csatorna
A budai gyűjtőcsatornát mindenképp meg kell építeni, de felül kell vizsgálni a nyomvonalat az UNESCO javaslatai alapján, mondta a 180 milliárdos szennyvíztisztító-beruházást lebonyolító Enviroduna Kft. projektigazgatója. Ivántsy Gábor elmondta, a szennyvíztisztító a tervek szerint épül, a "Margit híd és az Erzsébet híd közötti út és parkosított zöldsáv vált kérdésessé". Az új nyomvonalat még az idén meghatározzák.
Az eredeti terv szerint a Margit híd és az Erzsébet híd között, a Dunával párhuzamosan a lépcsők helyén építenék a főgyűjtőt, felette pedig 10-15 méter széles zöld sávot alakítanának ki. Demszky szerint az egyik lehetséges megoldás, hogy a jelenlegi rakparti út alá építik a főgyűjtőt, ez esetben viszont le kellene zárni a rakpartot az építés idejére. A másik lehetőség, hogy "egy szinttel feljebb", a rakparti úton húzódó villamospálya alatt helyeznék el a főgyűjtőt.
A főváros százmillió, az állam 94 millió eurós hitelt vesz fel az Európai Beruházási Banktól a szennyvíztisztító és a hozzá tartozó létesítmények megépítésére, közölte Demszky Gábor korábban. Ehhez jön még az EU kohéziós alapjából fizetett, 305 millió eurós vissza nem térítendő támogatás. A városháza legkorábban szeptemberi közgyűlésén tárgyalhat az UNESCO-állásfoglalás miatt kialakult helyzetről. Az eredeti tervekhez képest nagy késéssel, 2010-re valósulhat meg a beruházás.
Demszky Gábor az év elején jelentette be, hogy az Európa Kulturális Fővárosa-pályázattal is összefüggésben grandiózus átalakításokat terveznek Budapesten, amelyeknek része a budai rakpart 6 kilométeres sávjának kiszélesítése és parkosítása is.