További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Elkészült a nagykörúti felsővezeték-rendszerről szóló vizsgálati jelentés, amelyet a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, Vitézy Dávid erősen bírált. Szerinte a jelentés nem foglalkozik a BKV felelősségével, ám azért a dokumentumban leírtak logikáját folytatva súlyos következtetések vonhatók le a tömegközlekedési vállalatról is.
VEKE: a BKV a felelős
A BKV a felelős a nagykörúti felsővezeték-szerelési munkálatok hibáiért, hiszen túl szoros határidőt szabott meg, amelyet nem lehetett teljesíteni, magyarázta Vitézy hétfői sajtótájékoztatóján.
A vállalat később a tervektől eltérően végeztette a munkákat, vagyis előbb szerelték fel a súlyosabb új vezetékeket és csak később ellenőrizték(?) és erősítették meg a tartószerkezeteket.
A BKV a VEKE szerint nem megfelelően választotta ki a közbeszerzésnél a fő- és alvállalkozókat. A Margit hídi oszlopdőlés előtt vagy hanyagul ellenőrizték, vagy nem is ellenőrizték a tartószerkezeteket, majd a műszaki átadásnál csak "szemrevételeztek", de azt is rosszul, és végül megtévesztették a közvéleményt és a városvezetést is.
Vitézy: Aba alkalmatlan
A VEKE szerint mindezek után alkalmatlan Aba Botond munkájának elvégzésére, hiszen nem egy utolsó vonalbeli munkás vagy egy sofőr hibájáért teszi felelőssé az egyesület a vezérigazgatót, hanem egy 3,5 milliárdos beruházás lebonyolításáért. Ezért Abának le kéne mondania, tette hozzá Vitézy az Index kérdésére.
Vitézy úgy véli, Aba, illetve az általa irányított cég a városvezetést és a közvéleményt is megtévesztette. A főpolgármesteri kabinetnek például egyszer azt állította a BKV-vezér, hogy túl gyorsan hajtanak a villamosvezetők, illetve túl jó az új felsővezeték, máskor az vetődött fel, hogy elöregedtek az áramszedők, ezért volt oly sok leállás a Nagykörúton.
Vadonatúj áramszedő is tört
Időközben a vizsgálati jelentés kiderítette: olyan áramszedő is tört a Nagykörúton, amelyet pár nappal korábban cseréltek ki, minthogy az előző is megrongálódott a körúton. Ez a VEKE szerint azt jelenti, hogy a vadonatúj berendezéseket is tönkretette a rosszul felszerelt felsővezeték.
Az állítólag túl gyorsan hajtó sofőrökről pedig kiderült, hogy amikor erről beszélt a vezérigazgató, akkor éppen 15 kilométeres sebességgel "száguldó" villamosnál akadt probléma. A túl jó felsővezetékről pedig az éppen most elkészült jelentés állapította meg, hogy egyáltalán nem volt jó állapotban, jegyezte meg Vitézy.
Megtévesztették a közvéleményt
Vitézy kitért arra is, hogy a BKV sorozatosan megtévesztette a közvéleményt, a mostani jelentésből kiderül ugyanis, hogy 24 üzemzavar történt a nagykörúti felsővezetékek miatt, ami kétszer annyi, mint a társaság által eddig elismert szám. Ugyanakkor emlékezetes, hogy a VEKE 18 meghibásodásról beszélt sokáig, de a BKV korábban ezeket is eltúlzottnak minősítette. (Ezzel szemben a BKV mindig arra hivatkozik, hogy ők a forgalomkieséssel nem járó hibákat nem minősíti üzemzavarnak, és ebből adódik a különbség a nyilvántartások között.)
Jogi lépések és az EU-támogatások
Vitézy egyetért ezek után Székely Gáborral, a BKV felügyelőbizottságának elnökével, aki a kivitelezés kapcsán - információik szerint - jogi lépések kezdeményezését is felveti. A VEKE szerint ez elsősorban a fő- és alvállalkozóval szemben merülhet fel, hiszen ezeket ki kellene szerintük zárni a közbeszerzésekből három évre. Az Index kérdésére Vitézy később pontosított: szerinte a Siemens, a fővállalkozó szerepét alaposan meg kéne vizsgálni, de az alvállalkozó társaság esetében szerinte egyértelmű a felelősség.
Vitézy felhívta a figyelmet arra is, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség eljárást indíthat, amiért az uniós támogatást, azt a háromszázmillió forintot, amit a Nagykörútra kapott Brüsszeltől, a BKV nem megfelelően használta fel. Az eljárás eredménye akár az is lehet, hogy a BKV nem kaphat öt éven keresztül semmilyen EU-forrásból támogatást.
Az Indexnek nyilatkozó BKV-s forrás az Indexnek azt mondta, nagyon örülnének, ha az egyesület a sajtótájékoztatója előtt megkereste volna a vállalatot, mert akkor tájékoztatták volna őket szakmai tévedéseikről. A BKV egyébként készen áll a párbeszédre, és felajánlja azt is a VEKE-nek, hogy a jelentés tapasztalait együtt vitassák meg, és utána közösen tartanak sajtótájékoztatót.