VEKE: Aba Botond monnyon le!

2006.08.14. 15:05
Már-már egyetérteni látszik a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Demszky Gáborral: szerintük a BKV vezérigazgatója alkalmatlan és nem is jóhiszemű, hiszen megtévesztette a városházát és a budapestieket is. A VEKE mindemellett kizárná a nagykörúti felsővezetékek beruházásában résztvevő cégeket a közbeszerzésből, a BKV-t pedig akár öt évre is eltilthatnák kezdeményezésük nyomán minden európai uniós támogatástól.

Elkészült a nagykörúti felsővezeték-rendszerről szóló vizsgálati jelentés, amelyet a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, Vitézy Dávid erősen bírált. Szerinte a jelentés nem foglalkozik a BKV felelősségével, ám azért a dokumentumban leírtak logikáját folytatva súlyos következtetések vonhatók le a tömegközlekedési vállalatról is.

VEKE: a BKV a felelős

A BKV a felelős a nagykörúti felsővezeték-szerelési munkálatok hibáiért, hiszen túl szoros határidőt szabott meg, amelyet nem lehetett teljesíteni, magyarázta Vitézy hétfői sajtótájékoztatóján.

A vállalat később a tervektől eltérően végeztette a munkákat, vagyis előbb szerelték fel a súlyosabb új vezetékeket és csak később ellenőrizték(?) és erősítették meg a tartószerkezeteket.

A BKV a VEKE szerint nem megfelelően választotta ki a közbeszerzésnél a fő- és alvállalkozókat. A Margit hídi oszlopdőlés előtt vagy hanyagul ellenőrizték, vagy nem is ellenőrizték a tartószerkezeteket, majd a műszaki átadásnál csak "szemrevételeztek", de azt is rosszul, és végül megtévesztették a közvéleményt és a városvezetést is.

Vitézy: Aba alkalmatlan

A VEKE szerint mindezek után alkalmatlan Aba Botond munkájának elvégzésére, hiszen nem egy utolsó vonalbeli munkás vagy egy sofőr hibájáért teszi felelőssé az egyesület a vezérigazgatót, hanem egy 3,5 milliárdos beruházás lebonyolításáért. Ezért Abának le kéne mondania, tette hozzá Vitézy az Index kérdésére.

Vitézy úgy véli, Aba, illetve az általa irányított cég a városvezetést és a közvéleményt is megtévesztette. A főpolgármesteri kabinetnek például egyszer azt állította a BKV-vezér, hogy túl gyorsan hajtanak a villamosvezetők, illetve túl jó az új felsővezeték, máskor az vetődött fel, hogy elöregedtek az áramszedők, ezért volt oly sok leállás a Nagykörúton.

Vadonatúj áramszedő is tört

Időközben a vizsgálati jelentés kiderítette: olyan áramszedő is tört a Nagykörúton, amelyet pár nappal korábban cseréltek ki, minthogy az előző is megrongálódott a körúton. Ez a VEKE szerint azt jelenti, hogy a vadonatúj berendezéseket is tönkretette a rosszul felszerelt felsővezeték.

Az állítólag túl gyorsan hajtó sofőrökről pedig kiderült, hogy amikor erről beszélt a vezérigazgató, akkor éppen 15 kilométeres sebességgel "száguldó" villamosnál akadt probléma. A túl jó felsővezetékről pedig az éppen most elkészült jelentés állapította meg, hogy egyáltalán nem volt jó állapotban, jegyezte meg Vitézy.

Megtévesztették a közvéleményt

Vitézy kitért arra is, hogy a BKV sorozatosan megtévesztette a közvéleményt, a mostani jelentésből kiderül ugyanis, hogy 24 üzemzavar történt a nagykörúti felsővezetékek miatt, ami kétszer annyi, mint a társaság által eddig elismert szám. Ugyanakkor emlékezetes, hogy a VEKE 18 meghibásodásról beszélt sokáig, de a BKV korábban ezeket is eltúlzottnak minősítette. (Ezzel szemben a BKV mindig arra hivatkozik, hogy ők a forgalomkieséssel nem járó hibákat nem minősíti üzemzavarnak, és ebből adódik a különbség a nyilvántartások között.)

Jogi lépések és az EU-támogatások

Vitézy egyetért ezek után Székely Gáborral, a BKV felügyelőbizottságának elnökével, aki a kivitelezés kapcsán - információik szerint - jogi lépések kezdeményezését is felveti. A VEKE szerint ez elsősorban a fő- és alvállalkozóval szemben merülhet fel, hiszen ezeket ki kellene szerintük zárni a közbeszerzésekből három évre. Az Index kérdésére Vitézy később pontosított: szerinte a Siemens, a fővállalkozó szerepét alaposan meg kéne vizsgálni, de az alvállalkozó társaság esetében szerinte egyértelmű a felelősség.

Vitézy felhívta a figyelmet arra is, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség eljárást indíthat, amiért az uniós támogatást, azt a háromszázmillió forintot, amit a Nagykörútra kapott Brüsszeltől, a BKV nem megfelelően használta fel. Az eljárás eredménye akár az is lehet, hogy a BKV nem kaphat öt éven keresztül semmilyen EU-forrásból támogatást.

Az Indexnek nyilatkozó BKV-s forrás az Indexnek azt mondta, nagyon örülnének, ha az egyesület a sajtótájékoztatója előtt megkereste volna a vállalatot, mert akkor tájékoztatták volna őket szakmai tévedéseikről. A BKV egyébként készen áll a párbeszédre, és felajánlja azt is a VEKE-nek, hogy a jelentés tapasztalait együtt vitassák meg, és utána közösen tartanak sajtótájékoztatót.