Legyen Ön is Vágó István!

2005.08.08. 08:28
Hogyan fizethetek kevesebb adót? Jól járok-e az ekhóval? Kapok-e támogatást a nyílászáróim kicserélésére? Mit tesz a kormány azért, hogy ne jöjjön vissza Orbán Viktor? Hogyan lehet rávenni a szomszéd kutyáját az üzekedés abbahagyására? A kormányzati call-centert teszteltük, amiből a megosztott országnak most kettő van.

Álügyfelünk utoljára áprilisban bombázta a hivatalokat a kérdéseivel. A 26 helyre küldött levélből nyolcra nem érkezett válasz a törvényes határidőn belül, az ombudsmantól sem, aki pedig korábban éppen azt kifogásolta, hogy bizonyos hivatalok nem válaszolnak a törvényes határidőn belül. Péterfalvi Attila szerint akkor álügyfelünk értelmezte rosszul a törvényt és durcásan azt írta: "Célszerűbb egyszerűen elutasítani a polgárt".

Belénk fojtja

A kormányzat szerencsére másképp gondolja, és az információra éhező polgárok augusztustól a kormányzati telefonközponon keresztül is feltehetik kérdéseiket. Álügyfelünk tudomására jutott, hogy közpénzből a kormányzati portál már évek óta működtet call-centert. "Megosztott ország vagyunk - gondolta az álügyfél -, de az mégiscsak túlzás, hogy emiatt mindenből kettő legyen." A közpénzért való aggódást Dedinszky Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzati Központ főigazgató-helyettese fojtja belénk: a kormányportál ügyfélszolgálata is átalakul és az oldalon található információkkal kapcsolatosan szolgáltatnak majd adatokat, a közigazgatással kapcsolatos ügyekben már a 189-et kell majd tárcsázni.

Azért az álügyfél aggódik, egzotikus hazájában nem ez lenne az első pénzpocsékolás, majd néhány perces töprengés után az új ügyfélszolgálat vad tesztelésébe kezd. Az alábbiakban a szigorúan titkos naplójából közlünk részleteket.

Vigyázat! Jön a titkos napló

1. Saját családi bt-nkben dolgozom minimálbéren, egyetemet végeztem. Köteles vagyok-e diplomámat bejelenteni, és így az Önök által bejelentett 77 ezer forintos minimálbért fizetni magamnak, vagy megtehetem, hogy nem jelentem be a foglalkoztatómnak (a bátyámnak) a diplomát, hogy kevesebb járulékot kelljen fizetni?

Nem tudom, értik-e. Az első kérdés a 100 lépés program részeként bejelentett intézkedéshez kapcsolódott. Na jó, valójában arra voltam kíváncsi, hogyan viszonyul a burkolt adócsaláshoz a kormányzati ügyfélszolgálat. A 189-es számot tárcsázva közölték, hogy az egyes a magyar nyelvű menü, majd német, angol és francia nyelven is megismételték. Mire ezt végighallgattam, lemaradtam arról, hogy belépjen a magyar menübe, így egyből egy ügyintéző vette fel a telefont.

"Ha jól értem, ez azt a célt szolgálja, hogy kevesebb járulékot kelljen fizetniük, ugye?" - kérdezett vissza a közigazgatási call-centerben dolgozó, ám láthatóan a privát szektorban is jártas ügyintéző. A keresztkérdés súlya alatt összeomlottam, nem maradt más hátra, mint a vallomástétel: "Igen, azt". Noha vártam, nem kaptam dörgedelmes népnevelést, hogy "nincs ingyen ebéd, ezért fizetni kell az adót és a járulékokat", helyette egy kis időt kért, és felajánlotta, hogy ha nem zavar, hallgathatok egy kis zenét. Amikor visszatért az ügyintéző a vonalba, és megköszönte a türelmemet, közölte, a diploma meglétét a munkavállalónak be kell jelentenie, különben törvénysértést követel el.

2. Rendszeresen tartok előadásokat művelődési otthonokban, eddig megbízási szerződéssel fizettek ki. Ha jövőre a nyár elején bejelentett ekho szerint akarják levonni tőlem a pénzt, akkor kinek hová kell ezt bejelenteni? Az így kapott pénzt be kell-e majd írnom az adóbevallásba?

Kultúrház

Az adózásban jártas szakértő ügyintéző szerint "nincs ez így jól", amivel valószínűleg a kifizetések körüli hercehurcára, nem pedig a fennálló társadalmi-politikai rendszerre gondolt. Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról első körben annyit tudott mondani, hogy ez az úgynevezett ekho, amiről valóban olvashattunk újságokban.

Nagyjából egyperces várakozás után azzal jelentkezett - zenét most nem adott -, hogy az ekho mértéke a kifizetett összeg 35 százaléka lesz, és azt a foglalkoztatónak kell megfizetnie. Ezt már eddig is tudtam, ezért tovább kérdezősködtem: kinek kell bejelenteni, ha valaki után az ekhót vonják le, és mikortól lép életbe a rendszer? A két kérdés keményen feladta a leckét, több mint 5 perces, ezúttal zenével színesített várakozás után tudta meg, hogy az ekhóval kapcsolatos adminisztrációs - így bejelentési - kötelezettség a foglalkoztatót terheli, vagyis nincs ezzel kapcsolatos ügyintéznivaló. Arra a kérdésre, hogy ez mikortól lép életbe, nem tudott válaszolni, csak annyit mondott, hogy mindez még csak tervezet. Az ügyintézés 12 percet vett igénybe.

3. Július 31-én átszervezés miatt megszűnt az állásom. Hallottam, hogy a kormány több támogatást tervez adni a munkanélkülieknek. Mikortól és mennyivel emelkedik ez az összeg? Ha most bejelentkezem, és később lép életbe, akkor ez rám is vonatkozik? Vagy inkább várjak a munkanélkülivé bejelentkezéssel néhány hónapot?

"Nem muszáj nekem is bemutatkoznom?" - kérdeztem némi félelemmel az udvariasan bemutatkozó call-centerestől. Rövid várakozás után megtudtuk, hogy a már klasszikusnak tekinthető munkanélküli járadékon túl intenzív álláskeresési támogatást is kaphatunk. Ez a munkahely felkutatásában való aktív közreműködést jelent, mondta emberünk kissé szigorúan. A megyei munkaügyi központ telefon- és utazási költségtérítést fizet, sőt, álláskeresési tréning esetén a szállás és az étkezés díját is megtérítheti. A központos fiatalember olyan készséges volt, hogy még címekkel és telefonszámokkal is ellátott.

4. Mit tesznek azért, hogy 2006-ban ne jöjjön vissza Orbán Viktor?

Orbán Viktor

Kicsit fel akartam pörgetni a túlságosan szakmai érdeklődést, és a provokatívnak szánt hívással azt igyekeztem kipuhatolni, hogy politizál-e a call centeres. "Erre a kérdésre sajnos nem tudok válaszolni" - mondta a központos, de jó pedagógushoz illően az elutasítás után tanáccsal is szolgált. - Javaslom, hogy olvasson napilapokat és keressen a témára vonatkozó cikkeket az interneten. Ha konkrét javaslata van, akkor mindenképpen menjen el fórumokra és mondja el ott a véleményét."

5. Szeretném kicseréltetni a panellakásomban a nyílászárókat, a költsége öt-hatszázezer forint lenne, ha most belevágnék. Kaphatok-e erre állami támogatást? Ha nem, akkor érdemes-e megvárnom a jövő évet, a száz lépésben megígért panelprogramból részesülhetek-e valamilyen kedvezményben?

Panel

Megmaradtam a panelproli imázsnál, habár a 2002-es sokk óta minden valamirevaló lakótelepen működik már rendőrség és polgári kör. Egy perces várakozás után jött is a válasz: a kormány idén indított panelprogramjának lényege, hogy maximum négyszázezer forintos központi támogatáshoz lehet jutni, ha a felújításhoz az önkormányzat és a lakó is ugyanennyivel hozzájárul. Részletekért az önkormányzatot ajánlották.

6. Evás egyéni vállalkozó vagyok. Egyedi kifizetéseket vonhatnak-e le januártól az ekho szabályai szerint? És, tessék mondani, hogyan?

Előre dörzsöltem a tenyerem, mert az adószakértő központos visszahívást ígért. Most megfogtam őket! A jókedvem azonban alig fél óra múlva elillent, mert jött az ígért visszahívás; az egyedi kifizetések levonását az eho sem teszi majd lehetővé. A részletekért megadták az APEH ügyfélszolgálatának a telefonszámát.

7. A nagymamám a Vajdaságból szeretne áttelepülni a közeljövőben. Azt szeretném megtudni, hogy a nyugdíját felveheti-e és milyen feltételek mellett Ceglédbercelen?

Ezúttal, jobb híján, a hatos menüpontot választottam, itt foglalkoznak magánszemélyekre vonatkozó kérdésekkel. Az ügyintéző kis türelmet kér, hogy utánanézhessen. Meg sem kérdezte, hogy akarok-e zenét hallgatni, bekapcsolt valami egyszerű kis dallamot, ami építőtáborokban rendezett diszkók levezető zenéje lehetett volna a békés hetvenes években, így maradunk 4 percig.

"Kétoldalú magyar-jugoszláv egyezményt találtam" - mondta. Ez alapján, ha átköltözik a nagymama, a Szerbiában megkapott nyugdíjat kaphatja meg, ezt Magyarországon kell kérelmeznie az átköltözés után. Az ügyintéző még a lakhely szerint illetékes nyugdíjfolyósító telefonszámát is megadja. Újabb néhány másodperces várakozás után azt is megtudtam, hogy ehhez magyar állampolgárság sem kell.

8. Hamarosan ötmillió euró készpénzt és egy franciaországi bejegyzésű jachtot öröklök haldokló, francia állampolgárságú nagybátyám után. Azt szeretném megtudni, hogy Franciaországban vagy Magyarországon kell-e befizetnem az örökösödési adót, és ez mekkora összeget tesz ki?

Luxusyacht

Igazi, hivatalbosszantó kérdésem másodszorra sütöm el. Megmondom őszintén, ha én call-centeres lennék, akkor az anyjába küldeném az ilyen kérdéssel betelefonálókat. A kedves női hang azt mondja, hogy tartsam a vonalat, és zenét fogok hallani. Igaza van. Tényleg zenét hallok, de 4 perc múlva már mondja is, hogy az örökösödési adót a francia törvények alapján fogom majd fizetni, így várjam csak nyugodtan az értesítést. Hangján érzem, hogy titkon hosszú, nagyon hosszú életet kíván bácsikámnak. Nekem nem.

9. A szomszéd kutyája minden éjjel kettőkor kezd el üzekedni. Mit lehet tenni, tessék mondani?

Kutya

"Tehát, ha jól értem az a probléma, hogy éjjel kettőkor kutyaugatásra ébred, és nem tud pihenni?" - kérdez kérdéssel az ügyfélszolgálatos, de én kötöm az ebet a karóhoz. "Nem ugatásra, üzekedésre ébredek." "Értem." Néhány percnyi várakozás után azt a tanácsot kapjuk, hogy beszéljük meg a szomszéddal, és ha minden kötél szakad, akkor forduljunk a település, vagy a kerület jegyzőjéhez. Megjegyzem, a szemérmes call-centeres - valami rejtélyes oknál fogva - nem volt hajlandó a szájára venni az üzekedés szót, maradt az ugatásnál, pedig a kettő nem ugyanaz.

Köszönettel tartozik

Álügyfelünk, miután visszaadtuk titkos naplóját, elmondta, hogy örül a call-centernek, mert így jól elszórakozott a héten, és ezért tulajdonképpen köszönettel tartozik a kormányzatnak, de valójában sok értelmét nem látja, mert minden komolyabb hivatalban van hasonló ügyfélszolgálat és ott még hasznosabb információkkal szolgálnak. Ha lejjebb tekernek, elolvashatják Dedinszky Ferenc véleményét is, addig is hívogassák a 189-et, tegyenek fel keresztkérdéseket Vágó István modorában, ha már van kormányzati call-centerünk.

Miért épp a 189?

A kormányzai call center, hivatalos nevén a Kormányzati Ügyfélszolgálati Központ létrehozására törvény és kormányrendelet kötelezte a kabinetet, mondta az Index megkeresésére a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzati Központ főigazgató-helyettese. Dedinszky Ferenc költségmegtakarítást vár az új rendszertől, mert szerinte bár meg kell maradnia a minisztériumi ügyfélszolgálatoknak és a speciális call-centereknek, ám a központi rendszer létrejötte után mindenhol csökkenthető a létszám.

Arra a felvetésre, hogy milyen jellegű kérdésekkel lehet majd az augusztus elsejétől hivatalosan is üzemelő 189-es számon, Dedinszky azt mondta, hogy minden a hatóságokkal, a központi igazgatással kapcsolatos kérdésre igyekeznek válaszolni, szükség esetén pedig szakreferensekhez kapcsolják a hívókat. A Sykes Közép-Európa Kft. a világ egyik legnagyobb call center szállítója 690 millió forintért üzemelteti három évig a központi kormányzati ügyfélszolgálatot, a cégnek a jogi kiadványokat megjelentető KJK Kerszöv Kft. az alvállalkozója.