A Fidesz megtartaná a MÁV Cargot
További Belföld cikkek
- Feljelentik Gulyás Gergelyt és Lánszki Regő államtitkárt
- Szájer József: A politika bizalmi műfaj, és ezt a bizalmat én eljátszottam
- Tarjányi Péter: Nem gondolnám, hogy Oroszország a békére törekedne
- Milliárdokat érő luxusrepülő jelent meg Ferihegyen, elindultak a találgatások
- Egy testvérpár különös közéleti összefonódásai – Kicsoda Magyar Péter öccse?
A Fidesz felszólítja a kormányt és Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt, hogy haladéktalanul állítsa le a MÁV Cargo Zrt. privatizációját - mondta Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője kedden. Szerinte a magyar vasút, a MÁV Cargo a stratégia nemzeti vagyon meghatározó eleme, értékesítése sérti a nemzet, a gazdaság, az adófizetők érdekeit.
Fónagy János szerint a privatizációs folyamat leállítására még van lehetőség. Emlékeztetett arra, hogy a világon, ezen belül Európában a vasút szerepe egyre növekszik. Nyugat-Európa rájött arra, hogy nem lehet a személy- és teherforgalmat kizárólag a közúton megoldani - mondta.
Az egyetlen nyereséges üzletág
A Fidesz képviselője hangsúlyozta: a kormány a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes üzletágát, a teherszállítását akarja privatizálni. A MÁV Cargo 3.200 embert foglalkoztat, 13 ezer vagont tulajdonol, 2006-ban a teljes vasúti forgalom 83 százalékát, a teljes magyar árufuvarozás 20 százalékát bonyolította le, eladása tovább súlyosbodik Magyarország kiszolgáltatottsága.
Fónagy János szerint a vasúti szárnyvonalak bezárása is teljesen ellentétes az európai gyakorlattal, az emberek érdekével. A MÁV-szárnyvonalak helyére beállított autóbuszok is veszteségesek, a személygépkocsik forgalma növekszik. Az MSZP-SZDSZ kormány tönkretette a vasutat, a szárnyvonalak bezárásával pedig számos vidéki települést zárt el a külvilágtól, a vidéken élőket egyre nehezebb helyzetbe hozza.
A képviselő utalt arra, hogy a teherszállításon keletkező üzleti eredmény egy részét a vasút a személyszállítás költségeire fordította. 2006-ban 93 milliárd forint árbevétele volt a MÁV Cargonak, ebből adózás előtti eredménye 3 milliárd forintot tett ki. Egy üzletileg eredményes vasúti teherszállításra a magyar gazdaságnak, a költségvetésnek szüksége van - mondta a politikus.
Fónagy János kitért arra, hogy a MÁV Cargo privatizációja az európai nagy vasúti folyosók közötti versenyt is érinti. Magyarországot az észak-déli, illetve a kelet-nyugati európai vasúti folyosó egyaránt érinti. Az ország érdeke, hogy a vasúti forgalom Magyarországon keresztül bonyolódjon le. Szerinte nem véletlen, hogy a MÁV Cargo privatizációjára kiírt pályázaton indult 12 konzorciumban számos állami cég is van, és a szakmai, pénzügyi befektetők sem titkolják a versenyt a szállítási folyosókért.
Magánzsebeket duzzasztana a privatizáció
A Fidesz képviselője hangsúlyozta: a MÁV Cargo privatizációja a köz sérelmére a magánzsebeket duzzasztja, a magánjövedelmeket növeli. A MÁV Cargo májusban kiírt kétfordulós nyilvános pályázatára az első fordulóban 12 konzorcium jelentkezett, az előminősítésen közülük kiválasztott öt pályázónak október 19-ig kell beadnia a kötelező ajánlatot.