Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kész a több-biztosítós rendszer forgatókönyve

2007.10.08. 17:40
Várhatóan 8-12 egészségpénztár alakul majd meg 2009-től, amelyekkel nem kell külön szerződniük a betegeknek, csak megfelelő adataikat kell leadniuk nekik. A pénztárak tulajdont is szerezhetnek a kórházakban, de a működtetésben nem vállalhatnak szerepet. Ezentúl is mindenkinek kötelező lesz egészségbiztosítást fizetni, az életmentő ellátást bárki bárhol megkaphatja, változások a beutalásoknál lehetnek, olvasható a több-biztosítós rendszer koncepciójában, amelyet az Egészségügyi Minisztérium tett közzé.

Az Egészségügyi Minisztérium közzétette honlapján a több-biztosítós rendszerről szóló koncepciót, amelyet társadalmi vitára bocsát. A koalíciós alkuk eredményeképp várhatóan 8-12 egészségpénztár alakul, amelyekben a magánbefektetők 49 százalékos tulajdoni részt szerezhetnek az 51 százalékos állami részvétel mellett. A koncepció leszögezi, hogy az állami többségű részvétel folyamatosan fennmarad.

Egy-egy területre az a pályázó, pénztár szerzi meg a működési jogot, amely az adott terület ellátásáért a legtöbbet kínálja az árversenyben. A fővárosban és Pest megyében négy pénztár szerzi meg a jogosítványt a toborzásra.

Ezek a biztosítók lesznek felelősek az adott területen élők egészségügyi ellátásáért (aki nem választ magának biztosítót, azt automatikusan ezek tagjai közé sorolják).

Az átalakítás tervezett menetrendje


2007. október közepe:
az egészségbiztosítási törvény tervezete a kormány elé kerül
2007. október vége:
a törvénytervezet parlamenti benyújtása
2007. november-december:
a törvénytervezet parlamenti vitája
2007. december vége:
zárószavazás
2008. január 1.:
a törvény hatályba lép
2008 január eleje:
nemzetközi pályázat kiírása
2008. tavasz:
licit a területekért
2008. május-július:
toborzás
2008. ősz:
a pénztárak végleges struktúrájának kialakulása
2009. január 1-től:
a pénztárak megkezdik a tényleges működésüket
2009. eleje:
a pénztárak folyamatosan átveszik az ellátások finanszírozását
2009. ősz:
az első átlépési időszak a pénztárak között

A pénztárak a jövő évtől toborozhatnak maguknak tagokat. Miután a járulék mértéke és fizetésének mondja nem változik és a kötelező ellátásokat minden pénztárnak ugyanúgy garantálnia kell, mint eddig, a pénztárak abban versenyezhetnek, hogy szűrővizsgálatot kínálnak, többlet-támogatást a gyógyszerekhez, vagy elengedik a vizitdíjat.

A jelentkezőknek nem kell külön szerződést kötniük, csak egy egyszerű belépési lapot töltenek ki, amelyen nevük, lakcímük, születési idejük és helyük, TAJ-számuk szerepel. Sem a toborzás, sem a későbbi átlépés során a biztosítottól egészségi állapotára vonatkozó semmilyen adat nem kérhető. Ha a pénztártag nincs megelégedve a szolgáltatásokkal, évente válthat biztosítót.

Az életmentést – a biztosítástól vagy a választott pénztártól függetlenül – bárhol el kell végezni. A mentés finanszírozása továbbra is független a pénztáraktól, azt az OEP jogutóda, az úgynevezett Alapkezelő végzi majd. A beteg a sürgősségi ellátást bármelyik egészségügyi intézményben igénybe veheti, azt a pénztára köteles finanszírozni.

Változás lesz, hogy orvos a betegét elsősorban olyan intézménybe küldheti további kezelésre, vizsgálatra vagy műtétre, amelyet a beteg pénztára finanszíroz. Ha a pénztárral nem szerződött szolgáltatóhoz kell mennie a betegnek, akkor a beutaló kiállítása előtt az orvosnak erre jóváhagyást kell kérnie a pénztártag pénztárától.

Kórházak, gyógyszertárak, egészségügyi szolgáltatók nem szerezhetnek tulajdonrészt a pénztárakban. A kórházak viszont megfelelő minőségi követelmének teljesítése esetén szerezhetnek tulajdont kórházakban, de a működtetésben nem vállalhatnak szerepet.

A koncepció megjegyzi azt is, hogy a kórházak átalakulása, a felesleges ágyak megszüntetése és a járóbeteg szakrendelők fejlesztése nem zárult le, a struktúraátalakítási folyamat folytatása a pénztárak egyik legfontosabb feladata lesz.