Amikor a siker kudarc, a kudarc siker
További Belföld cikkek
- Egy fideszes polgármester is felszólalt az önkormányzati bevételek kormányzati megcsapolása miatt
- Négy hónap házasság után gyilkolta meg feleségét egy férfi Fóton
- Öngyilkossági kísérlete közben gondolta meg magát egy bajai férfi
- Nagyobb motorra ülhetnének az autósok, életveszélyes KRESZ-módosítás jöhet
- Magyar Péter is megszólalt az audis ámokfutó ügyében történt fejleményekről
Nehéz mostanában Katona Kálmánnak lenni |
Az idén 52 éves, Fidesz által ,,delegált" szakminiszter elsőként szállt nyílt színi vitába a kormányfővel. Eddig ugyanis csak a kisgazda miniszterek (Torgyán József, Szabó János) mertek konfliktust kezdeményezni, de ők sem Orbán Viktort, legfeljebb a kormány általuk gyengébbnek vélt pontjait, Deutsch Tamást vagy Pokorni Zoltánt pécézték ki maguknak.
A mostani nyílt vita érdekessége, hogy Katona a kinevezésekor a HVG-ben önmagát ,,inkább konfliktuskerülő, nyíltan soha nem ütköző" típusnak jellemezte. ,,Elérem a célomat anélkül is" - hangoztatta.
Hogy konfliktussal, avagy anélkül és hogy egyáltalán elérte-e az MDF-ből 1993- szeptember elsején a Fideszbe frakcióba átülő miniszter céljait, azt az elmúlt két év története mutatja meg.
Amikor a siker kudarc, a kudarc pedig siker
Sajátos módon a miniszter kudarcai többnyire előnyére váltak, sikerei viszont többnyire kudarcként foghatók fel. Kifejezetten népszerűen került ki ugyanis a két ,,évszázados" katasztrófából: árvízi kormánybiztosként szinte mindenki elismerte teljesítményét. A vasutassztrájk kezelését is inkább pozitívan ítélte meg a közvélemény és annak formálói.
| |
|
Ha viszont célnak tekintjük azt is, hogy ne épüljön Budapesten metró, ne épüljön egyetlen kilométernyi autópálya az országban, valamint ne szűnjön meg a Matáv monopóliuma idő előtt, akkor elmondhatjuk, hogy a miniszter jól teljesített.
Mindez persze gonoszkodás: autópálya-ügyben igazságtalanok lennénk, ha nem írnánk le, hogy - a sokat bírált, elmaradt fejlesztések ellenére - sikerült a magyar államnak a csődközeli helyzetbe került koncessziós társaságot felváltva az M1-esen csökkentenie az autópályadíjat, és közelebb jutottunk egy egységes díjrendszer kialakításához is.
Bár Katona hűen követte a Fidesz választási programjában elképzelt törekvést, vagyis ,,a ,,végső cél egy egységes, mindenki által megfizethető pályahasználati díj, ő maga a telefonos díjszabáshoz hasonlóan ezen a területen is az igényekhez igazodó díjcsomagok kialakítását vélte célszerűnek. Az első lépésben az M3-as matrica bevezetésével lényegében Gémesi György MDF-es gödöllői polgármester és a mögötte álló önkormányzatokat tömörítő szövetség ,,győzött", igaz, ez nem állt olyan messze Katona elképzelésétől, bár ő a matrica helyett inkább a bérletet erőltette. A kapuk meghagyása viszont a Katona és a ,,díjcsomagos, egyszeri fizetést is lehetővé tevő elképzelés sikere volt.
,,Ha én Matáv lennék"
Ami a Matáv monopóliumának koncessziós szerződésben rögzített 2002. január elsejei határidejét illeti, a korábban (1991-93 között) Matáv igazgatótanácsi tag, majd a Horn-érában a HÍF egyik vezetőjeként fungáló, és ezért a távközlési céggel minden bizonnyal jó kapcsolatokat ápoló miniszter többször hangot adott az előrehozott koncesszió-felmondás forszírozásának. Ám ehhez a társaság beleegyezésére lenne szükség.
A távközlési társaság ugyan belemenne a megoldásba, de ahhoz előbb módosítani kellene a hírközlési törvényt. Ugyanakkor, ha a KHVM-ben előkészített, új, egységes hírközlési törvényt el is fogadná a parlament, annak még a végrehajtási utasításait is meg kéne alkotni, s optimális esetben is csak fél évvel gyorsítaná meg mindez a monopólium feloldását.
A monopólium korábbi feloldása még ma is kérdéses, így a miniszter ,,erőfeszítései" is Janus arcúak. Hozzáállását egy - a HVG-nek adott - két évvel ezelőtti interjújában is utolérhetjük: ,,Azt hiszem, a mai monopóliumokat nagyon kedvezőtlenül érintené, ha egyik napról a másikra törne rájuk a verseny. Ha én ,,Matáv lennék", gyakorlásképpen legalább kisebb részpiacokra önként beengedném a konkurenciát."
A lassan haladó jogszabály-előkészítést a minisztériumban is elismerik, és nagyon sokan rebesgetik a Matáv erős lobbiját az ügyben. A tárca vezetői ugyanakkor fontosnak tartották a napokban az Indexnek hangsúlyozni, hogy a KHVM nem ellenezte, sőt pártolta, hogy a Matáv mellett megerősödjön a másik vezetékes telefonszolgáltató, a Vivendi is, amely az LTO-kat, vagyis a regionális koncessziós társaságokat fogja össze mind nagyobb konglomerátumba.
Hogy a miniszternek mennyire nem sikerült (vagy mennyire nem akaródzott) a Matáv-monopóliumot megtörtni, azt bizonyítja a napokban megerősített hír: mégsem szabadítják fel hamarabb a hazai távközlési piacot, így marad a felszabadítás korábban rögzített, 2001. december 31-ei időpontja. Ezt a már félig-meddig menesztett Katona Kálmán szakminiszter jelentette be, aki szerint "nem tudnak alkut kötni a Matávval, illetve túl sokba kerülne minden más megoldás". A miniszter hozzátette: május 23-án zárják le az egységes hírközlési törvény véleményeztetését, addig várják az érintettek, így az alternatív távközlési társaságok javaslatait.
Nem akartam, hogy azt higgyék, cinkos vagyok
Ennek ellenére Katona már évekkel ezelőtt a Matáv ,,túlprivatizálását" hangoztatta: szerinte ugyanolyan jó kisebbségi tulajdonost is lehetett volna találni, mint amilyenek a mostani stratégiai befektetők, vagyis a cég ma is többségi magyar tulajdonban lehetne. A külföldi kézbe adáskor nem fordítottak kellő figyelmet sem a távközlési kutatóintézetre, sem a nemzetbiztonsági problémákra. ,,Ugyanezeket a hibákat az Antenna Hungária (AH) részleges magánosítása során nem szabad elkövetni" - hangsúlyozta 1998-ban a miniszter, aki szerint szükség lenne egy nemzeti távközlési vállalatra, amely akár az AH bázisán is létrejöhet.
Katona Kálmán 1990-ben az MDF szineiben juott be a Parlamentbe, ahol a távközlési albizottság vezetője volt. 1993. szeptember elsején akkor ült át a Fideszbe, amikor a digitális rádiótelefon-rendszer magyar versenytárgyalása zajlott. A cserénél arra hivatkozott, hogy nem tud egy pártban maradni a döntést hozó közlekedési miniszterrel.
,,Megmondhatom, Schamschula felborította a távközlési privatizáció teljes struktúráját. Akár egy elefánt a porcelánboltban. Nem akartam, hogy azt higgyék, cinkos vagyok. Senki le nem mossa rólam, ha a miniszterem dönt, én meg csendben ülök a frakcióban. Azt is elárulom, hogy a Fideszbe azóta sem léptem be" - nyilatkozott utóbb, ám ehhez hozzátesszük: egy ideig nem csupán a fiatal demokratákhoz, de a Parlamentbe sem lépett be, miután 1994-ben a Fidesz-lista sokadik (37.) helyén hiába várta az országgyűlési mandátumot. 1998-ban egyébként nem is indult a választásokon.
Ugyanakkor 1995-től, a Horn-kormány idején Katona Kálmán a Hírközlési Főfelügyelet elnök-helyettesi pozíciójáig jutott, 1998-ban pedig a polgári kormány miniszteri bársonyszékéig emelkedett, amitől most már szinte biztos, hogy megválni kényszerül.