A reformsemmittevés háromnegyed éve
További Belföld cikkek
- A Coca-Colának is gyárt alumínium dobozokat a Makón épülő kínai üzem
- Nem gyilkolt, nyomokat tüntetett el az emberölés miatt körözött 16 éves nyíregyházi lány
- Rubik Ernő első bevételéből olyan autót vett, amelyhez ötven év után is kötődik
- Magyar Péter: Vogel Evelin nyakláncának a medáljában volt a lehallgatótechnika
- A havas tájakon kemény mínuszokra ébredhetünk
Egészségügy: törvényre népszavazás
A koalíciós szerződés az egészségügy területén 2007. december 31-i határidőt szabott az egészségbiztosítási törvény elkészítésére. Ezt a feladatot – legalábbis a jogszabály elkészítését és elfogadását - sikerült határidőre teljesíteni, a többi nem a koalíción múlt.
December 17-én az országgyűlés elfogadta a törvényt, amely 2009-től megyei illetékességű egészségpénztárakat hozna létre, amelyekbe kisebbségi tulajdonosként magánbefektetők is beszállhatnának. A törvényt azonban az államfő nem írta alá, megfontolásra visszaküldte azt az országgyűlésnek. Az országgyűlés február 11-én néhány kisebb módosítással ismét megszavazta a törvényt.
Jött azonban a népszavazás és a feketeleves. A szocialisták egy hónnappal a sok-sok koalíciós egyeztetésen, parlamenti vitán átesett törvény elfogadása után 180 fokos fordulatot vettek. Felerősödtek azok a hangok, hogy a magántőkét mégsem szabad beengedni a pénztárakba.
Nem mentek bele önként újabb pofonba
A koalíció feje felett Damoklész kardjaként lebegett az Albert-házaspár által kezdeményezett népszavazás a több-biztosítós rendszer visszavonásáról. Az ellenzék közben folyamatosan deklarálta, hogy hatalomra kerülése esetén visszacsinálja az egészségbiztosítás privatizációját (még ha az nagyon sok pénzbe is kerül, ahogy Szlovákiában).
A szocialisták azzal érveltek, hogy ilyen helyzetben úgysem lesz épeszű befektető, aki beszállna a pénztárakba, illetve nem várható kedvező ajánlat, rossz feltételekkel pedig inkább nem engedik be a tőkét a pénztárakba. Az MSZP szerint jobb tehát, ha a pénztárak teljes állami tulajdonban maradnak, és non-profit szervezetként működnek.
A történet tehát egy év alatt visszakanyarodott körülbelül oda, ahonnan indult. A különbség legfeljebb annyi, hogy az egy állami biztosító helyett több önálló, állami tulajdonú, regionális biztosító lesz. Ezt a meccset már a jelek szerint a szabad demokraták nélkül kell lefutnia a szocialistáknak.
A koalíciós szerződés nem csak az egészségbiztosításra tér ki. A következő feladatokat is rögzíti: az alap- és szakellátás fejlesztési programjának kidolgozása, a háziorvosi praxisok, a járóbeteg-szakellátás és a kórházak finanszírozási rendjének módosítása, a szolgáltatási protokollok, a háziorvosi praxisok és járóbetegszakrendelők standard működési követelményeinek kidolgozása. Szó van emellett az egészségügyi intézmények számlaadási kötelezettségének kiterjesztéséről, az egészségbiztosítási felügyelet hatáskörének és kapacitásainak növeléséről is.
Dolgozgatnak
Ezek közül néhány ügyben megkezdődött a munka. Lendvai Ildikó hétfőn az MTV Az este című műsorában azt mondta: a teljes háziorvosi rendszer és a járóbetegszakrendelés megváltoztatására készülnek.
A háziorvosok finanszírozásának változásáról már szó volt az elmúlt hetekben. Egyrészt a kieső vizitdíjbevétel egy részének pótlásáról folytak tárgyalások, de információink szerint a tárcánál elkészült egy javaslat a minőségi mutatók alapján számított finanszírozásról is.
A szakrendelői hálózat megreformálása viszont kemény dió. Legalább olyan kemény, mint a kórházi ágyszámok csökkentése és néhány kórház bezárása volt 2007 elején. A rendszer egyenetlenségeinek kiküszöbölésére ugyanis elképzelhető, hogy néhány rendelőt be kell zárni, illetve összevonni, másutt pedig újakat kellene építeni. Ha ezt akarja átalakítani valaki, azt aligha lehet majd bársonyos reformnak nevezni.