További Belföld cikkek
Törvényes a folyamatos áremelés Magas tűrésküszöb |
A Mol cáfolja a ,,gázkompenzációt"
A Mol a benzinár csökkenését és emelkedését ugyanolyan logikával közelíti meg - mondta Csák János, az igazgatóság elnöke. Mosonyi György, a Mol vezérigazgatója hangsúlyozta: a motorbenzinek áremelkedése nincs hatással jelentősen az inflációra, a nagyobb társaságok ugyanis, akik szállítással foglalkoznak, főleg gázolajat használnak, amely január óta mindössze 4 százalékkal drágult. Csák ugyanakkor cáfolta, hogy a Mol Rt. azért emelné jelentős mértékben az üzemanyagok árát, hogy ezzel kompenzálja a gázüzletágban keletkező veszteségét.
A Mol Rt. árképzési rendszere titkos, tehát nem tudhatjuk meg, hogy milyen szempontok alapján kalkulálják ki az olajvállalkozók a benzin literenkénti végleges fogyasztói árát. Tény, hogy május 5-én a gázolaj ára csaknem 125% különféle adót tartalmazott. A diesel 79,5 forintos nettó ára ellenére, a végösszeg 254.5 Ft volt a hónap elején.
Az ÁPV Rt. nem szól bele a napi üzletpolitikába
A kabinet a maga részéről a legmesszemenőbbekig elítéli a kialakult helyzetet, de tenni nem tud semmit. Pedig 25% tulajdonrésze van a vállalatnál, ám ez a hányad ahhoz kevés, hogy beleszóljon a cég árpolitikájába. Az államot képviselő ÁPV Rt. ügyvezető igazgatója, Módos Márton hivatalos álláspontja szerint a részvénytársaság, mint tulajdonos nem szól bele a cég napi üzletpolitikájába, hiszen a Mol Rt. több, mint hetven százalékban magánkézben van. Jelenleg két igazgatósági tagot delegálnak a Mol-ba, de az it-ban a cég érdekeit képviselhetik.
A Mol jelentős saját olajtermelése mellett genovai árak szerint kalkulál
A vállalat lassan tíz éve a mediterrán térségi jegyzésárakhoz alkalmazkodik árainak kialakításánál, úgy, hogy heti átlagot számol, amit a fuvarköltséggel növel. Így akkora árat állapít meg, ami mellett éppen nem éri meg a többi társaságnak máshonnan beszereznie. Ezért kell emelnie a többi kútnak is, ha nem akar kiesni az olajversenyből.
Titkos árképzés Mit kevernek az árba? |
A Magyar Autóklub ugyanakkor attól tart, hogy a drágulások mögött burkolt ármegállapodás húzódik, illetve az, hogy a Mol a lakosságon keresztül, a benzinárakkal gyakorol nyomást a kormányra, hogy rendezze a gázárakat, melyeket a vállalat szintén jobban emelne, mint azt a törvény lehetővé teszi.
Június végétől csökkenés várható
Kovács Kázmér, az autóklub jogásza felhívta a figyelmet arra is, hogy a hazai üzemanyagáraknak kevés köze van a hivatkozási alapul szolgáló mediterrán térségi jegyzésár-emelkedéshez, hiszen a Mol saját olajból saját lepárlójában állítja elő az üzemanyagot. Kovács példaként említette: a gázolaj Ausztriában olcsóbb, mint itthon.
Mosonyi György, a Mol Rt. vezérigazgatója az áremelkedéseket azzal indokolta, hogy májusban rendkívüli tényezők miatt ugrott meg a világpiacon a kőolaj- és kőolaj-termékek ára, de június végétől csökkenés várható a piacon.