Judit
3 °C
7 °C

Törvényes a Mol árképzése

2000.05.29. 16:39
Soha nem látott mértékben emelkedett az utóbbi hetekben Magyarországon a benzin ára. Az ok: a Mol Rt. ismét a nemzetközi trendekhez igazította árait, így itthon jóval drágább lett a benzin, mint a szomszédos Ausztriában. A kormány szerint az olajvállalat jogosan emel árat - legalábbis ezt bizonyítja a nemrég befejezett vizsgálatuk. A Fidesz a napokban tárgyalni készül a társaság vezetésével, de pontos időpontot és koncepciót még nem tudnak mondani. Mádi László a párt illetékese egyelőre külföldön tartózkodik.
Törvényes a folyamatos áremelés
Magas tűrésküszöb
Törvényesnek találta a kormány vizsgálata a Mol folyamatos áremelését. A hétfőn nyilvánosságra hozott vizsgálat, melyet a Pénzügyminisztérium (PM) és a Gazdasági Versenyhivatal (GHV) abszolvált, nem talált semmi törvénybe ütközőt a Mol árképzésében. Ennek ellenére a nemzetközi viszonylatban is rendkívül magas tűrésküszöbbel bíró hazai közvéleményt bosszantja a benzinár hetek óta tartó folyamatos csúcsrajáratása.

A Mol cáfolja a ,,gázkompenzációt"

A Mol a benzinár csökkenését és emelkedését ugyanolyan logikával közelíti meg - mondta Csák János, az igazgatóság elnöke. Mosonyi György, a Mol vezérigazgatója hangsúlyozta: a motorbenzinek áremelkedése nincs hatással jelentősen az inflációra, a nagyobb társaságok ugyanis, akik szállítással foglalkoznak, főleg gázolajat használnak, amely január óta mindössze 4 százalékkal drágult. Csák ugyanakkor cáfolta, hogy a Mol Rt. azért emelné jelentős mértékben az üzemanyagok árát, hogy ezzel kompenzálja a gázüzletágban keletkező veszteségét.

A Mol Rt. árképzési rendszere titkos, tehát nem tudhatjuk meg, hogy milyen szempontok alapján kalkulálják ki az olajvállalkozók a benzin literenkénti végleges fogyasztói árát. Tény, hogy május 5-én a gázolaj ára csaknem 125% különféle adót tartalmazott. A diesel 79,5 forintos nettó ára ellenére, a végösszeg 254.5 Ft volt a hónap elején.

Az ÁPV Rt. nem szól bele a napi üzletpolitikába

A kabinet a maga részéről a legmesszemenőbbekig elítéli a kialakult helyzetet, de tenni nem tud semmit. Pedig 25% tulajdonrésze van a vállalatnál, ám ez a hányad ahhoz kevés, hogy beleszóljon a cég árpolitikájába. Az államot képviselő ÁPV Rt. ügyvezető igazgatója, Módos Márton hivatalos álláspontja szerint a részvénytársaság, mint tulajdonos nem szól bele a cég napi üzletpolitikájába, hiszen a Mol Rt. több, mint hetven százalékban magánkézben van. Jelenleg két igazgatósági tagot delegálnak a Mol-ba, de az it-ban a cég érdekeit képviselhetik.

A Mol jelentős saját olajtermelése mellett genovai árak szerint kalkulál

A vállalat lassan tíz éve a mediterrán térségi jegyzésárakhoz alkalmazkodik árainak kialakításánál, úgy, hogy heti átlagot számol, amit a fuvarköltséggel növel. Így akkora árat állapít meg, ami mellett éppen nem éri meg a többi társaságnak máshonnan beszereznie. Ezért kell emelnie a többi kútnak is, ha nem akar kiesni az olajversenyből.

Titkos árképzés
Mit kevernek az árba?
A Mol nem vonható felelősségre ezért a húzásért, hiszen versenypiac van, megteheti. A legérdekesebb kérdésekre azonban a válaszok titkosak, pedig jó volna tudni például, hogy vajon miért a genovai árak szerint kalkulál egy Magyar vállalat, ahol a cég nem elhanyagolható saját olajtermelése mellett az alapanyag jelentős része érkezik Oroszországból, nyilvánvalóan egészen más árrendszerrel, mint ahogy a dél-európai országok vásárolnak.

A Magyar Autóklub ugyanakkor attól tart, hogy a drágulások mögött burkolt ármegállapodás húzódik, illetve az, hogy a Mol a lakosságon keresztül, a benzinárakkal gyakorol nyomást a kormányra, hogy rendezze a gázárakat, melyeket a vállalat szintén jobban emelne, mint azt a törvény lehetővé teszi.

Június végétől csökkenés várható

Kovács Kázmér, az autóklub jogásza felhívta a figyelmet arra is, hogy a hazai üzemanyagáraknak kevés köze van a hivatkozási alapul szolgáló mediterrán térségi jegyzésár-emelkedéshez, hiszen a Mol saját olajból saját lepárlójában állítja elő az üzemanyagot. Kovács példaként említette: a gázolaj Ausztriában olcsóbb, mint itthon.

Mosonyi György, a Mol Rt. vezérigazgatója az áremelkedéseket azzal indokolta, hogy májusban rendkívüli tényezők miatt ugrott meg a világpiacon a kőolaj- és kőolaj-termékek ára, de június végétől csökkenés várható a piacon.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?