Vasutassztrájk, kifulladásig

2000.01.19. 13:45
A vasutas érdekképviseletek szerdán újabb, ezúttal meghatározatlan idejig tartó munkabeszüntetést hirdettek február 1-én 00:00 órára. A sztrájk addig tart majd, amíg nem születik megállapodás a MÁV Rt. vezetőivel. A három reprezentatív szakszervezet továbbra is folytatja a tárgyalásokat. Miután a tárgyalások hónapok óta holtponton vannak, megjósolni sem lehet, meddig áll a vasút és vár a MÁV. Ráadásul úgy tűnik, a vasutassztrájk túllépte a szakszervezet-munkáltató problémakört, és egyre határozottabban politikai üggyé kezd dagadni - értékelt Lukácsi Bálint, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) sajtószóvivője.

Miután a MÁV Rt. és a szakszervezetek keddi egyeztetése is eredménytelen volt, szerdán arról folytak a tárgyalások, hogy kik és milyen módon fognak sztrájkolni február 1-étől. Hogy mennyi ideig fog tartani a sztrájk, nem lehet tudni - a szóvivő szerint a MÁV vezetésének célja a szakszervezetek "kivéreztetése". A szakszervezet a dolgozók bérpozícióit szeretné megerősíteni, valószínűleg a következő sztrájkban is csak azok fognak részt venni, akik a sztrájk szempontjából stratégiailag fontosak: a mozdonyvezetők, a kocsivizsgálók és a forgalmi szolgálattevők.

vonat A sajtószóvivő az Index érdeklődésére elmondta: a tárgyaláson áttekintik, milyenek a megállapodás lehetőségei. Múlt pénteken a szakszervezetek elvi nyilatkozatot adtak ki arról, milyen formában tárgyaljanak. A MÁV vezérigazgatója keddre ígérte, hogy aláírja a dokumentumot, ehelyett azzal a javaslattal állt elő, hogy kezdjék elölről a tárgyalás-sorozatot. Ez azt jelentené, hogy mindazt, amit eddig elértek, figyelmen kívül hagyná a vezetés.

A szakszervezetek az új javaslatokról már lemondtak, elfogadnák azt a kollektív szerződést, ami december 31-én járt le - hangsúlyozta Lukácsi. Csak azokhoz a jogokhoz ragaszkodnak, amiket az elmúlt tíz évben kiharcoltak. A MÁV vezetése viszont alapvető jogoktól akarja megfosztani a szakszervezeteket, sőt, hatáskörét túllépve törvénymódosítást kezdeményez. A munkáltató a szóvivő szerint ugyanis kilépett politika színterére, és olyan törvénymódosító javaslatokkal áll a szaktárcák felé, amelyek a törvényalkotók munkáját kérdőjelezik meg. A MÁV azt szeretné elérni, hogy azokban az kérdésekben, melyekben eddig a szakszervezeteknek véleményezési joga volt, egyetértési joga legyen csak, egyetértési jog helyett pedig tájékoztatási jogot gyakorolhasson csupán. A javaslatok lényege általánosságban a jogok megnyirbálása, a szakszervezeti működés korlátozása, csorbítása, ellehetetlenítése - mondja Lukácsi.

Lukácsy Bálint szerint a háttérben a MÁV privatizációjának problémája áll. A jelenlegi tulajdonosok szerint ugyanis könnyebben működik a privatizáció - mondja a szóvivő-, ha nincsenek vagy gyengék az érdekképviseletek. A szóvivő szerint a MÁV-nak megéri a kockázatot, hogy leszámoljon a szakszervezetekkel - bármi áron.