Medgyessy-Demszky megállapodás a 4-es metróról
További Belföld cikkek
- Hadházy Ákos: A sok botrány között én sem figyeltem fel erre az újabb mocskos húzásra
- Elindult a jövő évi autópálya-matricák elővásárlása
- Öt területen is nagyot javított a miniszterelnök, de kihívója szorosan a nyomában van
- Új választás lehet Budapesten, a Tisza Párt juttathatja a Fidesz kezére a fővárost?
- Ünnepi lázban ég a közélet, egymás után jelentkeznek a politikusok advent első vasárnapján
Demszky Gábor beszédében elmondta: az aláírás helyszínére, a múzeumba jelképesen magával hozta a metróberuházás több mint harminc évi előkészítő munkáját. Szólt arról, Medgyessy Péterrel pénzügyminisztersége idején hat évvel ezelőtt már aláírt egy szerződést, amely ha akkor teljesül, már másfél éve működhetne a 4-es metró. Eközben 150 ezer gépkocsival lett több Budapesten és most a metróberuházás hatvanmilliárd forinttal többe kerül az adófizetőknek, mint amennyi a megépítés költsége lett volna 1998-ban - tette hozzá.
A főpolgármester ismertette, hogy a közvélemény-kutatások szerint ma a 4-es metró építését a budapestiek több mint 80 százaléka támogatja. Ugyancsak egy közvélemény-kutatásra hivatkozva elmondta, "a budapestiek kétharmada úgy gondolja, hogy az Orbán-kormány bukásában komoly szerepet játszott a 4-es metró építésének leállítása".
László Csaba pénzügyminiszter és Demszky Gábor főpolgármester múlt pénteken állapodott meg a 4-es metró építését érintő finanszírozási kérdésekről. A szerződést januárban a kormánynak és Fővárosi Közgyűlésnek is jóvá kell hagyni, majd ennek alapján írhatja alá a metrószerződést a magyar állam nevében a László Csaba pénzügyminiszter, illetve a főváros nevében Demszky Gábor főpolgármester.
A 4-es metró építésére a 2004-es költségvetés 15,8 milliárd forintot irányoz elő. A 300 milliárd forint összértékű beruházás 75 százalékát fedezné a kormány és az a hitel, amelyet az önkormányzat kíván felvenni az európai pénzintézettől. A kormány és a főváros között korábban megkötött megállapodás értelmében a beruházás költségeiből 90 milliárd forint terhelné Budapestet és 210 milliárd forint a költségvetést. A 4-es metró első Kelenföldi pályaudvar és Keleti pályaudvar közötti szakaszát a tervek szerint 2008 decemberében adják át.