További Belföld cikkek
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
- Káoszról számolt be a bombariadó miatt megszakadt fővárosi buli egyik résztvevője az Indexnek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
Az elmúlt napokban a kormányfő és az Oktatási Minisztérium is az internetes közösséghez fordult. A szakértők szerint ugyanis a világhálón keresztül olyan csoportokat lehet elérni, amelyeket hagyományos médián keresztül képtelenség megszólítani. Török Gábor politológus úgy véli, az interaktivitás sokakat csábít, a tesztkérdések, játékok, szavazások mind-mind a politikai "bevonást", vagyis a mobilizációt szolgálják. "Ha létezik szórakozva tanulás, akkor ezt nyugodtan nevezhetjük a szórakozva politizálás jelenségének" - mondta.
Országos baloldali társasjáték
A szocialista pártban tartja magát az a vélekedés, hogy személyesen a kormányfő agyából pattant ki az amoba.hu ötlete, amely – amint a honlap hirdeti – "országos baloldali társasjáték", amely "a politikáról szól". A lényege, hogy baloldali érzelmű fiatalokat gyűjtsön egybe, hozzon össze, akik aztán a játékon kívül, adott pillanatban - például a 2006-os kampányban - közösen léphetnek, cselekednek.
Modern, trendi, fiatalos
Giró-Szász András politikai elemző szerint az amoba.hu célja, hogy a választások előtt azokat a fiatalokat aktivizálja, akik az MSZP-szervezeteken keresztül eddig nem tudták felvenni a kapcsolatot a párttal, valamint hogy a tagságon kívül fix elkötelezettségű embereket gyűjtsön egybe.
Elmondta, a játék a hógolyó-effektushoz hasonlítható, azaz, hogy a fiatal egy vele kapcsolatban álló emberen keresztül újabbakkal kerül összeköttetésbe, ami azért lehet fontos, mert a játékosok csak „együtt mozoghatnak a játékfelületen”. A játékosok aztán „pontjaikat beválthatják ajándékokra, az igazán kiválóak pedig akár politikai szerephez is juthatnak”. Török Gábor szerint nem csupán a mozgósítás a célja ennek a játéknak, hanem az is, hogy a kormányfő modern, trendi, fiatalos képben tűnjön fel, mert a formabontó internetes megjelenés jó pontokat hozhat.
Sokszínűségre nevel
Az MTI beszámolója szerint Magyar Bálint miniszter azt mondta, hogy a háromfordulós vetélkedő lehetőséget nyújt arra, hogy a diákok elmondják, "miként látják a minket körülvevő világot, melyek számukra a legfontosabb közéleti kérdések, min változtatnának az iskolákban, milyen ügyek érdekében lennének képesek együttműködni". A játékban megtervezhetik a számukra ideális iskola működését és megtudhatják társaik, tanáraik, mit gondolnak egy-egy kérdésről. A miniszter ugyanakkor cáfolni próbálja a cáfolhatatlant, és az mondja, ezen keresztül nem szivárog be a politika az iskolákba: "nem erről szól ez a történet".
Előadás a házelnöktől
A parlament a világhálón keresztül különórára invitálja a diákokat. A koncepció szerint a fiatalok a parlament.hu oldaláról elérhető kvíz-kérdésekre adott válaszok alapján kerülnek be abba a csoportba, amelynek aztán személyesen Szili Katalin tart majd előadást. A szervezők célja szerint a házelnök minden hónapban egyszer különórát tart.
Giró-Szász szerint a kormányzati szervek és alább részletezendő pártok az interneten találták meg azt a csatornát, amelyen keresztül eljuthatnak a 15-25 éves korosztályhoz. A bevont korcsoporttól kapott impulzusok alapján aztán „valós társadalmi igényekre reflektálhat a politika” – mondta.
SZDSZ: reloaded
A Fidesz nem csupán a fiatalokat, hanem az összes, a honlapjára tévedő internetezőt a jelenlegi kormányzat gazdaságpolitikája ellen mozgósítja kalkulátora segítségével. Ebből a polgár megtudhatja, hogy mennyivel él rosszabbul, mint korábban. Ennek mintegy kontrasztja a Pénzügyminisztérium költségvetési játéka, amelynek segítségével pénzügyminiszterként dönthetünk a büdzséről, esetleg identitásához ragaszkodva, vagy kilépve szerepéből ellenzékiként is megteheti bárki ugyanezt.