Ludas Matyi, az amőba és Gyurcsány Ferenc

2005.02.24. 16:40
Újfajta pártszervezés vagy csupán az identitás kialakulását segítő játékos kezdeményezés, esetleg brukolt véleményformálás? Multilevel-marketing és játék. Kormányszervek és a pártok az utóbbi időben az interneten keresztül célozzák meg a 15-25 év közöttieket. A trendkutató szerint semlegesnek látszó közegen keresztül juttatják el üzeneteiket. Közeleg a 2006-os választási kampány, amelyre egyre több fiatalt próbálnak mozgósítani.

Az elmúlt napokban a kormányfő és az Oktatási Minisztérium is az internetes közösséghez fordult. A szakértők szerint ugyanis a világhálón keresztül olyan csoportokat lehet elérni, amelyeket hagyományos médián keresztül képtelenség megszólítani. Török Gábor politológus úgy véli, az interaktivitás sokakat csábít, a tesztkérdések, játékok, szavazások mind-mind a politikai "bevonást", vagyis a mobilizációt szolgálják. "Ha létezik szórakozva tanulás, akkor ezt nyugodtan nevezhetjük a szórakozva politizálás jelenségének" - mondta.

Országos baloldali társasjáték


Klikk a képre!
A szocialista pártban tartja magát az a vélekedés, hogy személyesen a kormányfő agyából pattant ki az amoba.hu ötlete, amely – amint a honlap hirdeti – "országos baloldali társasjáték", amely "a politikáról szól". A lényege, hogy baloldali érzelmű fiatalokat gyűjtsön egybe, hozzon össze, akik aztán a játékon kívül, adott pillanatban - például a 2006-os kampányban - közösen léphetnek, cselekednek.

Modern, trendi, fiatalos

Giró-Szász András politikai elemző szerint az amoba.hu célja, hogy a választások előtt azokat a fiatalokat aktivizálja, akik az MSZP-szervezeteken keresztül eddig nem tudták felvenni a kapcsolatot a párttal, valamint hogy a tagságon kívül fix elkötelezettségű embereket gyűjtsön egybe.

Elmondta, a játék a hógolyó-effektushoz hasonlítható, azaz, hogy a fiatal egy vele kapcsolatban álló emberen keresztül újabbakkal kerül összeköttetésbe, ami azért lehet fontos, mert a játékosok csak „együtt mozoghatnak a játékfelületen”. A játékosok aztán „pontjaikat beválthatják ajándékokra, az igazán kiválóak pedig akár politikai szerephez is juthatnak”. Török Gábor szerint nem csupán a mozgósítás a célja ennek a játéknak, hanem az is, hogy a kormányfő modern, trendi, fiatalos képben tűnjön fel, mert a formabontó internetes megjelenés jó pontokat hozhat.

Sokszínűségre nevel

A felhasználó nem hülye
Annak története, hogy hasznos üzenetet semlegesnek tűnő csatornán "átvigyenek", a II. világháború utáni időszakig vezethető vissza, nyilatkozta az Indexnek Z. Karvalics László trendkutató, aki szerint a Magyar Kommunista Párt 1945 és 49 között a Szabad Száj nevű szatírikus lapot használta arra, hogy üzeneteit a humorra vágyó közönséghez eljutassa. "A levéltárban találtunk egy levelet, amelyet a főszerkesztő írt a párt vezetésének. A levélben pénzt kért azzal az indokkal, hogy nincs még egy olyan orgánum, amely olyan sikerrel vinné át a kommunisták üzeneteit, mint ők" - mondta. A Szabad Száj megszűnése után a Ludas Matyi vette át a párt burkolt szócsövének szerepét. A trendkutató szerint azonban tévedés azt hinni, hogy az olvasó hülye, éppen ellenkezőleg: pontosan tisztában van mindenki azzal, hogy mit szándékoznak vele tenni, ezért ezek a megoldások kontraproduktívak, tette hozzá. "Sokkal tisztább, ha valaki bevallja, mire használja az orgánumot és az olvasót" - mondta Z. Karvalics László.
Ugyancsak ezen a héten indította el „diák-élet-játék” címmel vetélkedőjét az Oktatási Minisztérium is, amelynek célja, hogy „megismertesse a fiatalokkal alkotmányos jogaikat, elfogadtassa velük a sokszínűséget, s felkészítse őket a demokratikus társadalomban való részvételre”.

Az MTI beszámolója szerint Magyar Bálint miniszter azt mondta, hogy a háromfordulós vetélkedő lehetőséget nyújt arra, hogy a diákok elmondják, "miként látják a minket körülvevő világot, melyek számukra a legfontosabb közéleti kérdések, min változtatnának az iskolákban, milyen ügyek érdekében lennének képesek együttműködni". A játékban megtervezhetik a számukra ideális iskola működését és megtudhatják társaik, tanáraik, mit gondolnak egy-egy kérdésről. A miniszter ugyanakkor cáfolni próbálja a cáfolhatatlant, és az mondja, ezen keresztül nem szivárog be a politika az iskolákba: "nem erről szól ez a történet".

Előadás a házelnöktől

A parlament a világhálón keresztül különórára invitálja a diákokat. A koncepció szerint a fiatalok a parlament.hu oldaláról elérhető kvíz-kérdésekre adott válaszok alapján kerülnek be abba a csoportba, amelynek aztán személyesen Szili Katalin tart majd előadást. A szervezők célja szerint a házelnök minden hónapban egyszer különórát tart.

Giró-Szász szerint a kormányzati szervek és alább részletezendő pártok az interneten találták meg azt a csatornát, amelyen keresztül eljuthatnak a 15-25 éves korosztályhoz. A bevont korcsoporttól kapott impulzusok alapján aztán „valós társadalmi igényekre reflektálhat a politika” – mondta.

SZDSZ: reloaded

Korábbi kezedeményezésekről, konkrétan az SZDSZ Netpártjáról Mikes E. Lajos kolléga lesújtó véleményét a következőképpen fogalmazta meg: „nekem egy szomorú kezdemenyezes a múltból: netpart.hu by szdsz. Olyan szar volt, hogy már nincs is.” Azóta a szabad demokraták változtattak koncepciójukon, és a tavalyi EP-választási időszakban sikerrel alkalmazott liberális identitás felismerését segítő kampányt továbbgondolva, aktivitásra késztetik az azenorszagom.hu látogatóit. Az eldöntendő kérdésekre adott válaszokkal orientálják a politikai mezőben biztos pont nélkül bolyongót a liberális párt ölelő keblére.

A Fidesz nem csupán a fiatalokat, hanem az összes, a honlapjára tévedő internetezőt a jelenlegi kormányzat gazdaságpolitikája ellen mozgósítja kalkulátora segítségével. Ebből a polgár megtudhatja, hogy mennyivel él rosszabbul, mint korábban. Ennek mintegy kontrasztja a Pénzügyminisztérium költségvetési játéka, amelynek segítségével pénzügyminiszterként dönthetünk a büdzséről, esetleg identitásához ragaszkodva, vagy kilépve szerepéből ellenzékiként is megteheti bárki ugyanezt.