Jolán
2 °C
4 °C

Ne feledjék az óraigazítást!

2007.10.27. 16:30
Vasárnap hajnal három órakor kettő órára kell visszaállítani az órákat a téli időszámításra való átállás miatt. A MÁV belföldi közlekedését, a Volán, illetve a Malév járatainak menetrendjét nem érinti az óraigazítás, a nemzetközi vonatok pedig Magyarországon várják be indulási idejüket.

Szombatról vasárnapra virradó éjjel visszanyerjük azt az órát, amit a nyári időszámításra való átállással veszítettünk el tavasszal, három órakor kettő órára kell visszatekerni az óra mutatóit.

A MÁV menetrendjét emiatt nem kell módosítani. Néhány nemzetközi és belföldi vonat azonban a határállomáson, illetve a kiinduló állomáson várja be a téli időszámítás szerinti indulási időt. A nemzetközi vonatok közül a Bécs-Budapest-Bukarest-Budapest-Bécs útvonalon közlekedő Dacia expressz mindkét járatát Magyarországon éri az időszámítás-változás. A vonatok Lőkösházán várják be a téli időszámítás szerinti indulási idejüket, így körülbelül egy órát várakoznak. A Beograd nemzetközi gyorsvonat Belgrád felől érkező budapesti járata Kiskunhalason várakozik a téli időszámítás szerinti indulási időre.

Ami a belföldi vonatokat illeti, hajnalban csak néhány vonat közlekedik. Azokat a kettő és három óra közötti személyvonatokat, amelyek menetrend szerint hajnali három óráig nem érkeznek meg a célállomásukra, a vonatindító állomások már a téli időszámítás szerint indítják. Ennek megfelelően vasárnap a Füzesabonyból Budapestre 2 óra 38 perckor induló, a Somoskőújfaluról Hatvanba 2 óra 17 perckor, a Nyugati pályaudvarról Szolnokra 2 óra 50 perckor, a Dombrádról Herminatanyára 2 óra 44 perckor, továbbá a Lajosmizséről Zugló érintésével Esztergomba 2 óra 52 perckor, és a Szolnokról, Újszász érintésével Budapestre 2 óra 58 perckor induló vonat csak az óraigazítás után, immár a téli időszámítás szerint indul.

A Malév menetrendje vasárnap, a nyári-téli időátállással egy időben lép életbe. Az új menetrend már az új időpontokon alapul, így az óra átállításából adódó eltérés nem okoz fennakadást a közlekedésben. A Volán belföldi járatait sem érinti az órák átállítása, hajnalban ugyanis nem közlekednek a buszok.

Havadtői József órásmester visszaállítja óráit a boltjában

A közterületi órák átállítása központilag történik, vezérlésük ugyanis rádiószinkronizált elvű, azaz a frankfurti atomórától kapják a téli és nyári időszámításra való átálláskor a 777 kHz-es jelet, és elvileg automatikusan átállnak. Persze előfordulnak technikai gondok, de az órák 95 százaléka rendben átvészeli az egy órás módosítást. Közbeszólhatnak még a domborzati eltérések, az Alpok árnyékában lévő Kőszegen például nem tudják venni a német atomóra adását az órák, de Budapesten például az Emke környékén is le vannak árnyékolva az időmérők.

A nyári és téli időszámítást 1976-ban, három évvel az egész világot megrázó első olajárrobbanás után vezették be Franciaországban. A hatóságok a lépést azzal indokolták, hogy így 0,3 százalékos energia-megtakarítás érhető el.

Az évek során több mint száz országban vették át a nyári-téli időszámítás rendszerét, többek között az egykori EGK tagállamai 1986-ban. Magyarországon a húszas évektől szintén hol volt, hol nem volt nyári időszámítás, és 1980-tól van folyamatosan. Legutóbb 1996-ban reformálták meg: akkor már az EU-irányvonalnak megfelelően szeptemberről október végére tolódott a téli időszámítás kezdete.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?