Hol dugulnak az autópályák?

2004.03.30. 17:00
A 2004-re tervezett autópálya-építéseket nem befolyásolja, hogy az M1-es és az M7-es egy részének burkolatát újítják fel az idén. A tavaly nyári autópálya-dugók után ebben az évben is lassú araszolásra számíthatunk. Az Index közli a felújítás menetrendjét, így a balatoni nyaralás, a bécsi kiruccanás előre megtervezhető.
Tavaly az M3-ason, valamint az M1-es és M7-es közös szakaszán végzett felújítások miatt sokszor megbénult a sztrádák forgalma. Ebben az évben az M1-esen és az M7-esen lesznek felújítási munkák, amelyek hasonló dugókkal járhatnak.

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. tizenhat autópálya-felújítási illetve -fenntartási nyílt közbeszerzési eljárást hirdetett meg - derül ki a Közbeszerzési Értesítő legfrissebb számából. A nyerteseknek május 7. és december 15. között szakaszonként, eltérő időszakokban kell elvégezniük a kivitelezést.

A lehető legkisebb fennakadással

A legnagyobb forgalomkorlátozással négy szakaszon találkozhatnak idén az autósok. Az M1-es autópályán egy Budapesthez közeli hat kilométeres, illetve két Győr melletti hat, illetve kilenc kilométeres szakaszon zárják le a fél autópályát. A munkálatok legkorábban május 17-én kezdődnek és november 15-én érnek véget. (Lásd táblázatunkat!) Az ÁAK az elmúlt évekhez hasonlóan "kommunikációs tervet" dolgoznak ki az útnak indulók tájékoztatására, hogy a lehető legkisebb fennakadással járjon a burkolatfelújítás.

Melyik pálya?Melyik oldal?Melyik kilométerszelvény?Mikor?
M1Jobb16 (km)+100 (m) - 22+150 VI. 1.-VII. 30.
M1Bal123+900 - 129+360VI. 15.-VIII. 15.
M1Jobb115+750 - 129+360VIII. 1.-XI. 15.
M7Bal12+200 - 17V. 17.-VII.10.

Az ÁAK-nál az Index kérdésére elmondták: a következő hetekben a Közbeszerzési Értesítőben további autópálya-felújítási munkákra hirdetnek meg nyílt közbeszerzési eljárást.

Hidak, burkolatjelek

A már meghirdetett tenderek a harminckét kilométer burkolatfelújítás mellett negyven közúti híd rekonstrukcióját és 225 ezer négyzetméter burkolatjel festését is tartalmazzák május 10. és december 15. között.

Az M1-M7-es közös bevezető szakaszán le kell bontani 3 kilométer hosszú korlátot és meg kell építeni 5,2 kilométer újat.

Az ajánlattételi határidő, amely megegyezik a tenderbontással is, várhatóan április 21-én lesz. Az eredményhirdetést várhatóan április 28-án tartja meg a kiíró.

Az M7-es korábbi felújítása során szakértői vélemények szerint a szabványokkal ellentétes, hogy dolomitot építettek az autópályába. A minőségellenőrzésért felelős cég megállapította, hogy a burkolat máris kezd tönkremenni, az egyéves bitumenre nem jellemző módon öregszik. Az autópálya anyaga egyes szakaszokon mállik. Az még tisztázásra szorul, hogy ez a folyamat a beépítést követően kezdődött, vagy eleve nem megfelelő minőségű anyagot használtak fel az autópálya építéséhez.

Az autópálya-építést nem érinti

A felújítási munkák nem érintik az autópálya-építés törvényben meghirdetett ütemtervét. Eszerint 2004-ben 65 kilométer új autópályát kell megépíteni: az M3-as Polgár és Görbeháza közötti 12 kilométeres, az M30-as Emőd és Miskolc közötti 24 kilométeres, az M7-es Becsehely és Letenye közötti 9 kilométeres szakaszát, valamint az M70-es kétszer egy sávos, Letenye és Tornyiszentmiklós közötti 20 kilométeres, autópályává bővíthető szakaszát.