'Nevet rajtunk a fejlett világ'
További Belföld cikkek
- Magyar Péter miatt zárhatták le a Vas vármegyei gyermekotthonokat is
- Hadházy Ákos támogatná Magyar Pétert, hogy miniszterelnök legyen
- A MÁV hibájából maradt el egy színházi előadás Győrben
- Székely János püspök: Az ünnep az egy kincs, és ezt mindenki érzi
- A Madách Imre Gimnázium leváltott igazgatója szerint az iskolai mobiltörvény abszolút hungarikum
M5: nem történt áttörés
"Nem nevezném áttörésnek azt, ami az elmúlt napokban történt" - ábrándítja ki a gyors megoldásban bízókat a helyettes államtitkár azok után, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank - a magyar kormány támogatásával - megújította és átalakította az AKA Rt. korábbi, kedvezőtlen kamatozású hitelét. Védelmébe veszi ugyanakkor a koncessziós szerződést, amelynek kötésekor egyébként ő is a minisztériumban dolgozott. "Lehet utólag visszafelé mutogatni, de nem érdemes; saját forrás nem volt, ha nem vonunk be külföldi tőkét, akkor esetleg még most is csak Újhartyánig érne az autópálya."
Ahhoz, hogy 2006-ra elérje a sztráda Szegedet, jövő tavasszal el kell kezdeni az építést. Az állam és az AKA közötti tárgyalások elsősorban annak előkészítésére irányulnak, hogy az AKA építheti meg az 50-70 milliárd forintba kerülő új szakaszt is, de alacsonyabb útdíjakat állapít meg (jelenleg ez Európa legdrágább autópályája), és az M5-öst is engedi bekapcsolni a sztrádamatrica-hálózatba. Amennyiben nem sikerül megállapodásra jutni ennek feltételeiben, úgy előtérbe kerülhet az a változat, hogy az állam kivásárolja a francia-osztrák többségi tulajdonos részét és átvállalja hiteleit is. Ez legalább száz milliárd forintba kerülne, és akkor még egy kilométer új autópálya sem épült.
Pályapolitika
A hazai autópálya-építés megítélésének nem tett jót, hogy egy állami cég, a költségvetési pénzekből is gazdálkodó Állami Autópálya Kezelő Rt. érintett a K&H brókercégének botrányában. "A GKM-nek ehhez semmi köze, hiszen az ÁAK Rt. egy gazdasági társaság " - hárítja el a felelősséget Kovács, aki egyúttal "komolytalannak" nevezte az egyik napilapnak név nélkül nyilatkozó nyugdíjas mérnöknek a felvetését, amely szerint repedezik a Vegyépszer által másfél éve felújított M7-es. "Ilyen eset az útépítőiparban gyakran előfordul, a hibát kijavítása - az okok vizsgálata mellett - folyamatban van."
Kovács Ferenc sötétzöldnek nevezi azt a tanulmányt, amely a Környezetvédelmi Minisztérium megbízása alapján készült a közelmúltban és megállapítja: autópályadíj nélkül az alacsonyabb rendű utak forgalma csökkenne, az autópályák karbantartását viszont a teherautók minden útra kivetett úthasználati díjából lehet fedezni. "Az autópálya egy többletszolgáltatás, aki igénybe akarja venni, az fizessen" - utasítja el a felvetést a helyettes államtitkár.
Elkelne egy törvény
"Nevet rajtunk a fejlett és gazdag világ, mert mi még az autópálya mellé, ami egyben egy elkerülő út, is elkerülő utat akarunk" - kommentálja Kovács Ferenc a Budapesttől északnyugatra fekvő települések M0-ás továbbépítésével szembeni ellenállását. Budakalász, Pomáz és még számos település vezetői attól tartanak, hogy az autópálya-lejárók miatt még nagyobb lesz a már így is gyakran elviselhetetlen forgalom. A gyűrű bezárását a magas költségek is nehezítik. A Budai-hegységben például több helyen alagutat kell fúrni, ez hat-nyolcszorosára növeli az autópálya árát, a települések lakói mellett a környezetvédő szervezetek is tiltakoznak. Erre a helyettes államtitkár így reagál: "Magyarországon is elkelne egy közhasznosságú törvény, hogy egy kis közösség ne tudja megakadályozni a nagy többség érdekérvényesítését." Egyébként éppen az M0-ás az egyetlen autópálya, melynek befejezése a kormány Európa-tervében nem szerepel pontos határidővel. Erre nézve a közúthálózat-fejlesztési program ad biztos támpontot: a gyűrűnek csak 2015-re kell összeérnie.