Nem kell előzetesen bemutatni minden reklámot

2000.12.06. 10:43
A kormánypárti képviselők gyakorlatilag a reklámok cenzúrázását szeretnék bevezetni - áll abban a dokumentumban, amelyet az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) nevű szakmai szervezet juttatott el újságírókhoz. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) illetékes munkatársa viszont cáfolja, hogy a készülő törvénymódosítás lényegesen változtatna a mostani gyakorlaton.
Közzététele előtt minden reklámot be kellene mutatni a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségen, amely megtilthatná annak bemutatását. Az Önszabályozó Reklám Testület így értelmezi az egyik módosító indítványt, amelyről a jövő héten szavaz a Ház.

"Ez az ,,előzetes kontroll" durván sérti szólásszabadságot, ezen belül a kereskedelmi szólásszabadság alkotmányos jogait. Technikailag kivihetetlen (hiszen évente több-tízezer reklám elbírálására hosszú eljárási határidőhöz vezetne, s ezzel a reklámkészítők lehetőségeit korlátozná). A reklámok üzleti titkokat tartalmazhatnak, ,,előzetes kiszivárgásuk" üzleti versenyhátrányba hozná a reklámozót" - fogalmaz az ÖRT anyaga.

Bodó Márton - Csonti
előtte/utána - csont sovány pezsitabletta
Szó sincs arról, hogy kötelező lenne minden reklámot annak első közzététele előtt engedélyeztetni a felügyelőséggel - mondta az Index kérdésére Kolozsi Sándor, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség munkatársa. A mostani szabályok szerint a reklámozó előzetes véleményt kérhet az FVF-től, hogy reklámja sért-e jogszabályt. A tervezett változtatás annyit jelent, hogy - ha a megrendelő maga kéri a kontrollt - a főfelügyelőség értékelése kötelező érvényű lenne, esetleg meg is tilthatná a közzétételt. Ez a kontroll azonban nem kötelező, hanem önkéntes - emelte ki Kolozsi..

Több beterjesztett módosító javaslat foglalkozik a nyíltan szexuális tartalmú hirdetésekkel, pontosabban ezek tilalmával. Tiltott lenne és pornográfnak minősülne minden olyan hirdetés, amely szexuális ingerkeltésre alkalmas vagy öncélúan ábrázolja a szexualitást.. A reklámtestület szerint ez rendkívül szubjektív, ,,gumiszabály". Kifogásolják még, hogy a honatyák nem tennének különbséget a médiumok között, vagyis ugyanaz a korlátozás vonatkozna egy gyermekmagazinban és a Playboyban közzétett reklámra.

Valóban nehezen megítélhető dolog, hogy egy adott reklám öncélúan mutatja-e be a szexualitást - ismerte el Kolozsi Sándor. Szerinte a társadalom által elfogadhatónak tartott tűréshatárokat a joggyakorlat fogja kialakítani.

A módosító javaslatokról a jövő héten voksol a Parlament, a törvény végszavazása a rákövetkező héten várható